آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۷

چکیده

به نظر بسیاری از بزرگان علم و ادب، اسلوب بیان و سبک نظم قرآن، جمله بندی ها و عبارات آن در قالبی نو و اسلوبی تازه، برجسته ترین جنبه اعجاز قرآن است. به علاوه، ویژگی کلمات انتخاب شده به گونه ای است که جابه جایی کلمات یا تبدیل آن ها هرگز امکانپذیر نیست. همچنین با عنایت به وجود ترادف معنایی(غیر تام) بین آن ها مشخص می شود نه تنها هر واژه، متناسب با دلالت معنایی خاص خود بلکه با ترکیب معنایی هر واژه بعضاً با واژه قبل و یا بعد از خود، جایگاه خاص خود را در آیات الهی و ادعیه می یابد و چنین نیست که هر واژه مترادف(غیر تام) بتواند جایگزین واژه دیگری شود. ترادف تام در واژه های قرآنی وجود ندارد و آنان که قائل به ترادف اند، بر معانی مشترک واژه ها تأکید داشته و از معانی ویژه هر واژه، مخصوصاً آنجا که از نظم و ترکیب آیات تأثیر می پذیرند چشم پوشی نموده اند. از سوی دیگر بر پایه حدیث گران سنگ ثقلین، قرآن و عترت پیامبر(ص)، پیوندی ناگسستنی با هم دارند. نگارنده در این مجال بر آن است تا از مصادیق تجلی ساختار بیانی قرآن در ادعیه، به دلالت معنایی واژه های حمد- شکر و خوف- خشیت بپردازد.

A Survey on Semantic implication of Quran Terms and their manifestation in Affected Prays

Quran's expressing method, its phrasings and paraphrasing in new version is the most significant miracle of Quran according to many literature and science scholars. Also the characteristic of selected words is in a way that words movement or changing them is not possible. Regarding semantic synonyms, not only each term finds its own position by semantic combination of other terms but also by the terms before or after it; in other words any synonym can't be replaced by another. There is no complete synonym in Quran's terms; the ones who emphasize synonym, in fact emphasize common meanings of terms and neglect the special meaning of each term. On the other hand and based on Thaqalayn Hadith, there is an inseparable relationship between Quran and Prophet's Households. The author of the present paper intends to study Quran's expressing manifestations in prays and some terms such as Praise, Grace, Fear and Humility.

تبلیغات