پژوهشی در باب توانایی خواندن قرآن در افراد کم توان ذهنی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش قرائت قرآن کریم بر توانایی خواندن قرآن در دانش آموزان کم توان ذهنی پسر است. این پژوهش کاربردی و شبه آزمایشی به صورت پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. آزمودنی ها به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابتدا پیش آزمون (آزمون قرائت قرآن) از گروه های آزمایش و کنترل گرفته و سپس آموزش های لازم به گروه آموزش داده شد و مجدداً پس آزمون (آزمون قرائت قرآن) از دو گروه گرفته شد. بر اساس یافته های این مطالعه می توان نتیجه گرفت که آموزش قرائت قرآن کریم بر توانایی خواندن قرآن دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر مؤثر است و این دیدگاه که آنان قادر به روخوانی قرآن و این یادگیری نیستند را رد نمود.A study on Quran reading ability in Imbeciles
The main aim of the present paper is to study the effects of Quran reciting education on the ability of Quran reading in mentally retarded male students. This applied study and quasi-experimental research was performed by pre- and post-tests with a control group. Testees were divided randomly into a control and an experimental group. Both group took the pre-test (Quran recitation) and then the necessary instructions were given to the experimental group, and again both groups took the post-test (Quran recitation). Findings of the present research indicate that Quran reciting education enhances the ability of educable mentally retarded students and reject the idea that they are incapable of reading Quran and learning.