شناسایی الگوهای ذهنی کارآفرینان گردشگری نسبت به کارآفرینی پایدار گردشگری با استفاده از روش کیو (موردمطالعه: استان همدان) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
کارآفرینی اگرچه سازوکار کسب منفعت اقتصادی است، به دلیل ظهور مفهوم توسعه ی پایدار به منزل یه مسئله ای حیاتی و اثرگذار بر نظام جهانی، گفته می شود که نباید صرفاً مبتنی بر تولید ثروت باشد. بنابراین، فعالیت های اقتصادی گردشگری نیازمند مشارکت بالایی از کارآفرینان پایدار است. با توجه به ظهور مفهوم کارآفرینی پایدار و الزام کارآفرینان صنعت گردشگری به سوی کارآفرینی پایدار، این پژوهش با هدف شناسایی و دسته بندی ذهنیت کارآفرینان درخصوص کارآفرینی پایدار گردشگری انجام شد. چارچوب فلسفی این پژوهش پارادایم تفسیری – اثبات گرایی است. روش پژوهش، برحسب هدف، کاربردی و، به لحاظ ماهیت اکتشافی، از نوع پژوهش آمیخته (کیفی - کمّی) است. جامعه ی آماری پژوهش خبرگان کارآفرینی پایدار گردشگری استان همدان بودند که به صورت نمونه گیری گلوله برفی شناسایی شدند و، از طریق مصاحبه ی نیمه ساختارمند مبتنی بر روش کیو، داده های لازم گردآوری شد. با تجزیه و تحلیل داده ها، 36 گزاره استخراج شد کهَ با تکمیل جدول کیو به وسیله ی خبرگان پژوهش و تحلیل آن ها با روش تحلیل عاملی اکتشافی، ذهنیت افراد هر گروه شناسایی و تحلیل شد. نتایج حاصل از این پژوهش به دو الگوی ذهنی کارآفرینان درخصوص کارآفرینی پایدار گردشگری یعنی الگوی کیفیت زندگی و اشتغال پایدار و الگوی نوآوری، دانش و نگرش پایدار منجر شد. با توجه به دو الگوی ذهنی پژوهش، کارآفرینی پایدار گردشگری از طریق توانمندسازی ذی نفعان و ظرفیت سازی محیطی به منظور ایجاد اشتغال پایدار و همچنین توسعه ی نوآوری های تأثیرگذار در عرصه ی اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی به افزایش ثروت و رفاه در جامعه منجر می شود و دستیابی به توسعه ی پایدار گردشگری را تسهیل می کند .Identifying the mental patterns of Tourism Entrepreneurs Towards Sustainable Tourism Entrepreneurship using Q Method (Case study: Hamadan province)
The emergence of the concept of sustainable development as an urgent issue affecting the current global system, it has been argued that entrepreneurship should not be based solely on wealth creation. Tourism is one of the economic sectors in which high participation in the field of sustainable entrepreneurs is required. In this regard, the emergence of the concept of sustainable entrepreneurship and the obligation of entrepreneurs in the tourism industry to sustainable entrepreneurship has led this study to identify and categorize the mentality of entrepreneurs towards sustainable tourism entrepreneurship. The methodology of the research was applied in terms of objectives, exploratory in nature, and mixed-method research. 13 sustainable tourism entrepreneurs in Hamedan province were selected as the target population by snowball sampling and were interviewed semi-structured based on the Q method, and 36 propositions were extracted. Then, by completing the Q table by research experts and analyzing the data obtained by exploratory factor analysis, the mentality of individuals in each group was identified, analyzed, and examined. The results of this study include two mental models of entrepreneurs towards sustainable tourism entrepreneurship, including quality of life model and sustainable employment; and a pattern of innovation, sustainable knowledge, and attitude; identified. Therefore, according to two mental patterns of research, sustainable tourism entrepreneurship through the empowerment of stakeholders and environmental capacity to create sustainable employment, both the development of innovative innovations in the economic, social, and environmental arena leads to an increase in wealth and welfare in society.