آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

مشارکت والدین در امر تحصیل فرزندانشان، یکی از مباحث مهم و اساسی تعلیم و تربیت است. این امر بدان سبب بنیادی است که دانش آموزان نیمی از وقت روزانه ی خود را در خانه و با هدایت والدین خود می گذرانند. تداوم مشارکت والدین از خانه به مدرسه می تواند هم در بهبود تربیت فرزندان اثرگذار باشد و هم مشکلاتی را برای والدین به وجود آورد که این تحقیق به دنبال کشف تجارب مثبت و منفی والدین از مشارکت در امر تحصیل فرزندانشان در دوره ابتدایی می باشد. روش انجام این پژوهش از نوع کیفی و به شیوه پدیدارشناسی است. جامعه آماری پژوهش، والدین دانش آموزان دوره ابتدایی در شهر تبریز و در سال 92-1391 بوده است. نمونه ها به صورت هدفمند انتخاب گردیدند و حجم آن با توجه به ماهیت پژوهش کیفی تا اشباع داده ها (16) نفر ادامه یافت. داده ها از طریق مصاحبه عمیق و ژرف نگر گردآوری گردید و با استفاده از روش پیشنهادی اسمیت (1995) مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. 9 مضمون اصلی از یافته ها استخراج گردید که عبارت اند از: دلایل اهمیت تحصیل، شرایط و امکانات، روش های آموزشی والدین، مشکل آفرینی در زندگی، دلایل مشکلات از دیدگاه والدین، تأثیر مثبت همکاری روی فرزندان، معایب همکاری والدین، راهکارهای والدین برای جلوگیری از مشکلات، پیشنهادات والدین برای افزایش کارایی و اثربخشی مدرسه. بحث و نتیجه گیری: والدین در جریان مشارکت در امر تحصیل فرزندانشان تجارب مثبت و منفی زیادی را به دست آورده اند که بر ادراکات آنان از این مشارکت و همکاری تأثیر داشته است. آشنایی برنامه ریزان با تجربیات والدین به عنوان حامیان دانش آموزان، نقش مهمی در رفع و یا حداقل کاهش تجربیات منفی و افزایش اثربخشی برنامه ها و رضایت بخشی آنان را دارد.

Parents’ experience regarding participation in their children’s education: A qualitative study

One of the mostimportant matters in child education is parents’ participation in the education and training of their children. This is highly significant because children spend one half of their daily time at home under the surveillance of their parents. The continuance of parent participation into the school can both help the improvement of education and create problems for parents. This study aims at uncovering both the positive and negative consequences of parents’ participation at the primary education level. The methodology used in this research is qualitative, (phenomenological). The statistical population consisted of all elementary pupils’ parents of Tabriz City in the academic year 1391-92. Samples consisted of 16 parents, selected purposively until saturation was reached. The research data were collected using in –depth interviews and were analyzed by applying Smith’s method. The data yielded nine main themes including: Reason for the importance of education; conditions and possibilities; parents’ methods of education; problems encountered; the reasons for those problems from parents’ standpoints; the positive effects on children, of the cooperation; shortcomings in parents participation; parents solutions to the problems; and parents’ suggestions for school efficacy. Parents underwent both positive and negative experiences in the course of participation which impacted their perceptions concerning that participation; curriculum managers, better understanding & parents’ cooperation might play a significant role in reducing negative and enhancing positive aspects of the efficacy of programs and planners’ satisfaction.

تبلیغات