آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

هدف پژوهش حاضر مطالعه ترجیحات روش شناختی پژوهشگران حوزه مدیریت آموزشی در سه حیطه راهبرد، روش و تکنیکهای پژوهش و همچنین بررسی سمت و سوی راهبرد پژوهش در آن بود. روش پژوهش توصیفی، از نوع تحلیل محتوای کمی وجامعه آن شامل تمامی مقالات چاپ شده در سه سال اخیر، در دو مجله انگلیسی زبانEAQوJEA و دو مجله ایرانی مدیریت و برنامه-ریزی در نظام های آموزشی و رهیافتی نو در مدیریت آموزشی بود که تمامی مقالات چاپ شده در مجلات مذکور مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد؛ در حیطه راهبرد، در ایران،81/88درصد مقالات چاپ شده دارای راهبرد کمی، 89/7 درصد دارای راهبرد کیفی و 28/3 درصد دارای راهبرد ترکیبی و در غرب، 04/32 درصد مقالات چاپ شده دارای راهبرد کمی، 69/54 درصد دارای راهبرد کیفی و 25/13 درصد دارای راهبرد ترکیبی بودند.در حیطه روش، در ایران، روش غالب، روش پیمایشی و همبستگی است؛ در غرب روش غالب، روش های برخاسته از راهبرد کیفی است. در حیطه ابزار هم در ایران، 52/85درصد مقالات چاپ شده با استفاده از پرسشنامه، ابزار مورد علاقه و محبوب پژوهشگران ایرانیانجام شده،در حالی که پژوهشگران غربی عموماً از ابزارهای ترکیبی استفاده کرده اند. و بالاخره اینکه پژوهشگران حوزه مدیریت آموزشی در غرب حرکت روزافزونی به سمت راهبرد کیفی و بهره گیری از روش های آن دارند. ضمن اینکه، در مغرب زمین راهبرد ترکیبی هم از مقبولیت برخوردار است و رشد صعودی امیدوار کننده ای دارد. واژگان کلیدی؛ روش شناسی، مدیریت آموزشی، ایران، غرب

Methodological preferences of researchers in the field of educational administration in the Iran and West and its future research methodologies

The main aim of this study was investigation of the methodological preferences of researchers in the field of educational administration in the three areas of strategy, methods and research techniques and also its direction of the research strategy in the future. Data were gathered from all published articles in the recently three years in the two English language journals (Educational Administration Quarterly and Journal of Educational Administration) and two Iranian journals(Journal of Management and Planning in the Educational Systems and Quarterly Journal of New Approaches in Educational Administration). All of published articles in the referred journals, without sampling, was analyzed methodologically. The results showed that: in the area of strategy. in Iran, 88.81% published articles has quantity strategy, 7.89% qualitative strategy and 3.28% mixed strategy. But, in the West, 32.04% published article has quantity strategy, 54.69% qualitative strategy and 13.25% mixed strategy. In the method area, in Iran, dominate methods are survey and correlation methods. However, dominate methods are derived methods from qualitative strategies in the west. In the area of techniques. in Iran, 85.52% published article was using questionnaire. However, the western researches have more used mixed techniques for gathering data. Finally, Researchers in the field of educational administration have progressive movement towards qualitative strategy and its methodsin the West. Meanwhile, the mixed strategy has acceptance and promising ascending growth in the West too.. Key words: Methodology, Educational Administration, Iran, Wes

تبلیغات