مقایسه ی عملکرد شناختی، عاطفی و روانی- حرکتی با توجه به ارزشیابی کمی و توصیفی دانش آموزان پایه ی دوم ابتدایی شهر دزفول (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه ی عملکرد شناختی، عاطفی و روانی– حرکتی با توجه به ارزشیابی کمی و توصیفی دانش آموزان پایه ی دوم مدارس ابتدایی شهر دزفول است. جامعه ی آماری کلیه ی دانش آموزان پایه ی دوم ابتدایی شهرستان دزفول بود. حجم نمونه شامل 50 کلاس مشمول طرح ارزشیابی توصیفی و 50 کلاس مشمول ارزشیابی کمی است که به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شده اند. ابزارهای اندازه گیری عبارتنداز: 1- آزمون های عملکرد تحصیلی ریاضی، علوم و زبان فارسی. 2- ابزارسنجش ویژگی های عاطفی شامل: پرسش نامه ی کیفیت زندگی در مدرسه و پرسشنامه ی عکس العمل دانش آموزان نسبت به کلاس و مدرسه. 3- مقیاس های درجه بندی علوم و ریاضی برای سنجش ویژگی های روانی– حرکتی. در تحلیل داده ها از روش آماری آزمون t برای دو گروه مستقل استفاده شده است. نتایج نشان داد که اگر چه دانش آموزان مشمول طرح ارزشیابی توصیفی عملکرد بالاتری داشتند؛ ولی در آزمون ریاضی و زبان فارسی تفاوت معنی دار نبود. همچنین نمرات طرح توصیفی در متغیرهای عاطفی شامل کیفیت زندگی در مدرسه و عکس العمل دانش آموزان نسبت به کلاس و مدرسه به طور معنی داری با 05/0=α بیشتر از نمرات دانش آموزان ارزشیابی کمی بود. در متغیرهای حوزه ی روانی- حرکتی عملکرد دانش آموزان طرح توصیفی به طور معنی داری با 05/0=α بیشتر از دانش آموزان ارزشیابی کمی بود.Conduct a comparative study on cognitive, emotional and psycho-motor performance in terms of quantitative and descriptive Evaluation among second grade elementary students in the City of Dezfool
The purpose of this research was to conduct a comparative study on cognitive, emotional and psycho-motor performance in terms of quantitative and descriptive Evaluation among second grade elementary students in the City of Dezfool. The target population comprised all second grade classes in Dezfool from whim 50 classes of descriptive evaluation plan as well as 50 classes of quantitative evaluation plan were randomly selected through multi- phase cluster sampling method. Measurement instruments used were: (1) Mathematics Science and Persian language students achievement tests, (2) Quality Of School life (QSL) questionnaire and Students reaction questionnaire toward classroom and the school for the assessment of effective characters. (3) Science and mathematics rating scales for Psycho-motor characteristics assessment. Independent sample T-test was used to analyze the data gathered. The results showed that although students' performance in descriptive evaluation plan in cognitive variables was as the whole higher than the quantitative evaluation plan students. the difference in math and Persian language performance was not significant. The diffrence in science test was significant at α=0.05 leuel. Also the performance of students in descriptive evaluation plan on emotional variables such as quality of school life and students reaction toward classroom and school by α=0.05 was significantly higher than that of the students scores in quantitative evaluation. There were significant differences between two groups in terms of psychomotor domain variables and differences were in favor of students descriptive evaluation at α=0.05. <br clear="all" />