اثرگذاری آموزش خلاقیت بر کودکان دبستانی بر اساس الگوی پلسک (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی و مقایسه ی اثر آموزش خلاقیت به کودکان دبستانی بر اساس الگوی پلسک و روش اسکمپر انجام گرفت. بدین منظور 275 نفر از دانش آموزان پسر کلاس پنجم ابتدایی، در قالب 8 کلاس از دو ناحیه ی شیراز، به شیوه ی تصادفی خوشه یی انتخاب شدند. که در 4 گروه آزمایشیٍ، محتوا خلاق- روش خلاق، محتوا خلاق- روش عادی، محتوا عادی- روش خلاق و محتوا عادی- روش عادی قرار گرفتند (از هر گروه 2 کلاس).جهت اجرای پژوهش، محتوای سه فصل از کتاب علوم تجربی پایه ی پنجم به همراه راهنمای تدریس معلمان بر اساس الگوی پلسک و روش اسکمپر طراحی وتألیف شد. در مرحله ی بعد معلمان کلاس های آزمایشی، تحت آموزش های لازم قرار گرفتند. روش پژوهش شبه آزمایشی (طرح عاملی2×2) بود، بنابراین در پیش آزمون، از آزمون تورنس استفاده شد، سپس گروه ها 12 هفته تحت شرایط آزمایشی (محتوا-روش) قرار گرفتند، و در انتها پس آزمون تورنس اجرا شد. نتیجه های حاصل از آزمون تحلیل کواریانس و تحلیل واریانس از وجود تفاوت معنادار بین نمره ی خلاقیت گروه ها خبر می داد؛ به گونه یی که گروه های محتوا خلاق، روش خلاق و تعاملی (روش و محتوا خلاق)، عملکرد خلاق بیش تری را دارا بودند.واژه های کلیدی:The effect of teaching creativity to elementary school based on Plsek Model.
This paper aimed at a survey and comparison of the effect of teaching creativity to elementary school children based on Plsek Model. To do this, 275 Grade 5 elementary school students in 8 classes were randomly selected from two districts of Shiraz city .and divided into 4 experimental groups in the basis of the treatment each was to receive as follows: 1) Creative content and method, 2) Creative content, but ordinary method, 3) Ordinary content, but Creative method, and 4) ordinary content and method. (2 classes were arranged to each group) For this purpose the contents of 3 chapters of grade 5 science book along with the teachers' manual were designed based on Plsek model .In the next step, experimental group teachers received the required instruction. The research method was quasi-experimental, and Torrance pretest was employed then all groups received their respective instruction under experimental conditions. Finally, performance they were tested based on Torrance test. The results of factorial design ANCOVA and analyses showed significant difference among the creativity score of the groups. That is, the creative content group, creative method group, and creative content and method group showed higher creative performance than the other group.