آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۶

چکیده

بخش گسترده ای از ادبیات کلاسیک فارسی، به متون تعلیمی اختصاص یافته است. این آثار چنان که از نامشان برمی آید، سرشار از آموزه های اخلاقی و مفاهیم اجتماعی هستند که در قالب حکایت و قصّه به رشته تحریر درآمده اند. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی، کوششی است برای پاسخ بدین پرسش که آیا می توان از متون تعلیمی در سایر حوزه های آموزشی، مانند آموزش فلسفه به کودکان بهره برد یا خیر. درپی پاسخ بدین پرسش، حکایتی از کلیله و دمنه، به صورت موردی، بر مبنای معیارهای تفکر فلسفی کودکان و نوجوانان تحلیل شده است. مسائل بررسی شده، شامل ویژگی های اصلی داستان فلسفی ازجمله مقبولیت ادبی، مقبولیت روان شناختی، مقبولیت عقلانی، گفت وگوی استدلالی و کندوکاوپذیری بوده است. طبق یافته های پژوهش، این حکایت از قابلیت ادبی، فلسفی و روان شناختی برخوردار است و با بازنویسی آن به زبان معیار، می توان به منبع بسیار خوبی برای استفاده مربیان در کلاس های آموزش تفکر فلسفی دست یافت.    

reading a chapter of kalile va demneh (analyzing shir va shoqal story according to p4c's story criteria)

As we all know Kalila wa demne is one of the Persian didactic literature master piece , that is written in the form of story. This book, which is full of ethical and abstract concepts, is eligible to use in another fields such as philosophy for children (P4C) . This paper is the result of examining" shir va shoqal" story according to philosophical stories and children literature features. In this research, which is reported in library and documentary research method , some criteria such as literary acceptability , psychological acceptability , philosophical richness , discursive dialogue and research ability etc have been analyzed. According to the results of analyzing , this story has high ability in order to teach philosophy to children and except rewrite into an understandable level for children and teenagers, and eliminate some cases that are not appropriate to children, absolutely no more change is needed .

تبلیغات