نویسندگان: سیامک جعفرزاده

کلید واژه ها: استنکاف عجز عجز طاری نفقه طلاق فسخ

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۷۱ - ۸۸
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۷۸

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۵

چکیده

در نظام حقوقی اسلام به منظور استحکام نظام خانواده، حقوق و تکالیفی متوجه طرفین عقد می باشد یکی از این حقوق حق نفقه زن است، موضوعی که در این نوشتار به آن می پردازیم این است که؛ در إعسار متأخر زوج نسبت به ادای نفقه، مشهور فقها معتقدند که زوجه باید بر این امر صبر کند و حق فسخ و یا طلاق ندارد، این در حالی است که بسیاری از فقها در صورتی که زوج از پرداخت نفقه استنکاف می کنند، حکم به الزام زوج به انفاق و یا طلاق داده اند چه تفاوتی بین این دو مسأله هست که حکم متفاوتی در موردشان صادر شده؟ آیا نتیجه هر دو اینها موجب ضرر و حرج بر زن و محروم ماندن او از حقوق شرعی و قانونی نخواهد شد. در این نوشتار ضمن تبین و تحلیل دیدگاههای مختلف، دیدگاه مشهور مورد نقد قرار گرفته و این نتیجه حاصل شده که نظریه طلاق حاکم از بقیه نظرات موجه تر و قوی تر است حتی ادلّه ارائه شده برای نظریه فسخ زن و یا حاکم نیز این نتیجه را می دهد.

The Study of the Divorce by the Order of the Judge in the Case of the Recent Indigence and Failure of the Spouse in Alimony Payment

In the legal system of Islam, there are rights and duties which must be observed by the parties to a marriage in order to strengthen the family system. One of these rights is the alimony right for a woman. The issue discussed in this study is that in the case of recent failure and indigence of the spouse in alimony payment, the famous jurists believe that the wife should wait and be patient and does not have the right to dissolve marriage or divorce. However, if the spouse refuses to pay alimony, many jurists have ordered the obligation of the spouse to pay or divorce. Is there any difference between these two cases so that different decrees have been issued? Does not the result of both of these situations harm women and deprive them of their legal and lawful rights? This paper explains and analyzes different perspectives on the issue, criticizes the famous view, and concludes that the current theory of divorce is more justifiable and powerful, even the evidence presented for the theory of dissolution of marriage by woman or ruler provides the same results

تبلیغات