آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۲

چکیده

این مقاله به بررسی طغیان نمادین در دو افق متن و آیین و پیوند آن با کارکرد تولید وارونگی موقت و نمادین نظم در پهلوی دوم می پردازد. افق های انتقادی با یکدیگر ترکیب شده و با توجه به عدم شکل گیری فضای دیالوجیکال و گفت وگویی میان نمایندگان قدرت و گروه های خاموش، آنچه ماکس گلوکمن آن را کنش شورش (وارونگی موقت و نمادین نظم) می نامد، به ظهور کنش انقلابی به مثابه مطالبه وارونگی واقعی و دائمی نظم مستقر و تغییر پایدار روابط قدرت موجود می انجامد. این مقاله بر پایه درک رابطه میان متنی و بیناآیینی میان متن و آیین و تحلیل گفتمانی و محتوایی آن دو شکل گرفته است. تفاسیر انقلابی از قصه های کودکان، آیین های موجود در جامعه و شعر پریان انقلابی در نزد نمایندگان اصلی دو گروه روشنفکری (چپ و اسلامی انقلابی) مورد توجه بوده و آثار روشنفکران تأثیرگذاری چون صمد بهرنگی، احمد شاملو، علی شریعتی، جلال آل احمد و نویسندگانی کمتر شناخته اما با آثار تأثیرگذار، چون محمد پرنیان و داریوش عباداللهی مورد بررسی بوده است. در این تحقیق مشخص شد که ظهور گفتمان انقلابی به مثابه یک مطالبه عمومی با تبدیل و ظهور قصه و آیین به صورت یک کلان روایت از بازتعریف و باززایی هویت مقارن است. بر این مبنا دو افق متن و آیین در شکلی که بیانگر قطب هیجانی هستند، با یکدیگر پیوند می یابند. آیین گذار انقلابی، با تأکید بر ارزش هایی چون برابری، آزادی، عدالت و غیره جامعه آرمانی را به مقصد اصلی جامعه تبدیل می سازد و نهایت رشد کودک/قهرمان را در نجات جامعه و مرگ مقدس یا مرگ نمادین تعریف می کند.

متن

Revolutionary Rite of Passage Textual Subversion: From Narratives of Symbolic Rebellion to Revolution

Objectives: A review of the revolutionary discourses critical of the Pahlavi dynasty's systems and institutions reveals two types of ideological interpretations and recreation of rites and literature (mainly children's stories). These works interpreted rites, fairy and folktales and literature with a focus on the importance of a revolutionary rebirth of self of hero-child and its political renewal. Methods: This paper uses qualitative approaches and a discourse analysis model to understand and analyze the subject. Results: Discursive structures include redefining and recreating essential literary and ritual elements. These elements are formed through the reinterpretation of ideas and beliefs that significantly impact people's lives and define their worldview in relation to the social environment around them. Conclusion: Revolutions are always accompanied by anti-structural elements, and as a result, they challenge and criticize the established institutions and authority. In this regard, the revolutionary rite of passage is compatible with Victor Turner's normative-existential communitas and ultra-structural community concepts. In this perspective, revolutionary protest and revolutionary speech confront the political institutions that generate inequalities, injustice, and disparities. Behrangi's revolutionary fairy tales and Ali Shariati's revolutionary rite of transition provide an anti-structure and utopian world, a world whose authenticity is in denying the established order, revolutionizing the individual's life, and avoiding systems of discrimination and inequality.

تبلیغات