چکیده

هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی و کشف عوامل کاهنده ی بدبینی سازمانی و مهار آن با تاکید بر سرمایه اجتماعی است. پژوهش حاضر از حیث رویکرد کیفی است و از منطق استقرایی پیروی می کند. از حیث هدف کاربردی و توسعه ای است. جامعه هدف و مشارکت کنندگان پژوهش شامل خبرگان دانشگاه پیام نور استان گیلان می باشد که تعداد 20 نفر به روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. در جهت گردآوری داده های پژوهش از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد و به منظور تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده ی حاصل از پژوهش از نرم افزار کیفی MaxQda استفاده شده است. یافته های پژوهش حاکی از سه مفهوم برخاسته از سرمایه اجتماعی است این مفاهیم عبارتند از ساختاری، مراوده ای و کارکردی که در دل هر کدام زیر مفاهیمی نهفته است که در مهار بدبینی سازمانی می تواند نقش به سزایی ایفا نماید. در نهایت نتایج پژوهش نشان داد که بدبینی سازمانی را می توان با رعایت عوامل و اقداماتی از قبیل، ایجاد ساختار منعطف سازمانی، افزایش بوروکراسی زدایی، توانمندسازی ساختاری، ارزیابی عملکرد مبتنی بر شایستگی، استقرار سیستم مدیریت مبتنی بر هدف، استقرار فرهنگ مبتنی بر اعتماد، افزایش اعتماد و پایبندی به اخلاقیات، توسعه اخلاق حرفه ای در میان کارکنان، ایجاد فرصت های برابر برای توسعه کارکنان، توسعه مراودات بین فردی، بهبود مراودات بین مدیران و کارکنان، تصمیم گیری مشارکتی، ارتقاء گروه های غیر رسمی درون سازمانی، بهبود هویت سازمانی، مهار و کاهش داد و از این طریق بر بهبود سرمایه اجتماعی افزود.

Identify and discover the factors that reduce organizational pessimism and control it with emphasis on social capital

The purpose of the current research is to identify and discover the reducing factors of organizational pessimism and its will with an emphasis Social capital. The current research is qualitative in nature and follows inductive logic. It is practical and developmental in terms of purpose. The target community and participants of the research include experts from Payam Noor University in Guilan province, 20 of whom were selected by snowball sampling until theoretical adequacy was reached. Semi-analytical interview tools were used to collect research data and Maxqda qualitative software was used to analyze the data collected from the research.The findings of the research indicate three concepts arising from social capital, these concepts are structural, relational and functional. The results of the research showed that organizational pessimism can be eliminated by following factors and measures such as creating a flexible organizational structure, increasing de-bureaucratization, structural empowerment, performance evaluation based on competence, establishing a goal-based management system, establishing a trust-based culture, and increasing trust. and adhering to ethics, developing professional ethics among employees, creating equal opportunities for employee development, developing interpersonal relationships, improving relationships between managers and employees, collaborative decision-making, promoting informal groups within the organization, improving organizational identity, curbing and reducing And in this way, in addition to improving the social capital among professors, employees and students, it prevented the occurrence of unwanted consequences that may sometimes originate from pessimism and mistrust of the organization.

تبلیغات