تبیین نقش رهبری همنوا بر مؤلفه های خودکارآمدی مدیران و خودکارآمدی جمعی کارکنان در سازمان های دانش بنیان: پژوهشی کیفی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
رهبری همنوا بر وجود رهبرانی با هوش هیجانی بالا اشاره دارد که با ایجاد حس خوش بینی، همدلی و شفقت با افراد، الهام بخشی و ایجاد طنین مثبت در سازمان قادرند ضمن تقویت روحیه کارکنان منجر به ارتقای توانمندی فردی و گروهی در سازمان گردند. در پژوهش حاضر، که از منظر رویکرد پژوهشی کیفی می باشد، نقش این سبک رهبری بر خودکارآمدی افراد به عنوان یکی از مهم ترین سازه ها ی رفتار سازمانی مثبت گرا و مکانیسم های نفوذ بر خود، بررسی و تبیین گردید. در این پژوهش، با استفاده از راهبرد نظریه ی مفهوم سازی داده بنیاد، و بر اساس فرآیند سه مرحله ای کدگذاری نظری، و نیز با استفاده از داده های حاصل از 21 مصاحبه ی عمیق با مدیران شرکت های منتخبِ دانش بنیان شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان و نیز اساتید دانشگاهی، مدلی مفهومی از نقش رهبری همنوا بر خودکارآمدی مدیران و خودکارآمدی جمعی کارکنان در سازمان های دانش بنیان، ارائه گردید. همچنین ابعاد و مؤلفه های خودکارآمدی مدیر به عنوان مقوله ی محوری، عوامل مؤثر بر آن، و پیامدهای سازمانی خودکارآمدی افراد شناسایی شدند. در نهایت ضمن ارائه ی مدلی جامع، 7 فرضیه اصلی و 13 فرضیه فرعی از روابط میان متغیرهای پژوهش استخراج گردید.Explaining the role of resonant leadership on the components of managers' self-efficacy and employee's collective self-efficacy in knowledge-based organizations: qualitative research
resonant leadership refers to the existence of leaders with high emotional intelligence who, by creating a sense of optimism, empathy and compassion with people, inspiring and creating a positive resonance in the organization, while strengthening the morale of the employees, lead to the improvement of individual and group capabilities in the organization. In the current research, the role of this leadership style on the self-efficacy of people as one of the most important structures of positive organizational behavior and self-influence mechanisms was investigated and explained. In this qualitative research, using the strategy of Grounded Theory, and based on the three-step process of theoretical coding, and also using the data from 21 in-depth interviews with managers of selected knowledge-based companies and university professors, a conceptual model of the role of resonant leadership on the self-efficacy of managers and employee's collective self-efficacy in knowledge-based organizations was presented. Also, the dimensions and components of the manager's self-efficacy were identified as the central category, the factors affecting it, and the organizational consequences of people's self-efficacy. Finally, while presenting a comprehensive model, 7 main hypotheses and 13 sub-hypotheses were extracted from the relationships between research variables.