واکاوی رابطه ارزش های سازمانی و رهبری کاریزماتیک با مسئولیت پذیری اجتماعی و عملکرد شغلی: بررسی نقش میانجی تعهد سازمانی در میان پرستاران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پرستاران، یکی از بزرگ ترین گروه های ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی، درمانی اند. حرفه پرستاری نیاز به عملکرد مناسب دارد و مسئولیت پذیری اجتماعی و ارائه خدمات ضروری به ذی نفعان از اصلی ترین عملکرد پرستاران است. لذا، هدف پژوهش حاضر، واکاوی نقش ارزش های سازمانی و رهبری کاریزماتیک با میانجیگری تعهد سازمانی بر مسئولیت پذیری اجتماعی و عملکرد شغلی پرستاران می باشد. پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت داده های گردآوری شده، کمی با رویکرد همبستگی مبتنی بر مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام پرستاران بیمارستان سیدالشهدا (ع) شهر ارومیه به تعداد 265 نفر می باشد که با استفاده از جدول مورگان تعداد 155 نفر به عنوان نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های ارزش های سازمانی کمرون و کوئین (1999)، رهبری کاریزماتیک اولیو و باس (2002)، تعهد سازمانی پورتر و همکاران (1983)، عملکرد شغلی پاترسون (1963) و مسئولیت-پذیری اجتماعی کارول (2010) استفاده شد. برای ارزیابی پایایی ابزارهای پژوهش از آلفای کرونباخ استفاده گردید و پایایی پرسشنامه ارزش های سازمانی (89/0)، پرسشنامه رهبری کاریزماتیک (91/0)، پرسشنامه تعهد سازمانی (89/0)، پرسشنامه عملکرد شغلی (97/0) و پرسشنامه مسئولیت پذیری اجتماعی (89/0) محاسبه شد. تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی داده ها با استفاده از نرم افزارهایSPSS24 و PLS3 انجام گرفت. نتیجه تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که، ارزش های سازمانی و رهبری کاریزماتیک بر تعهد سازمانی، مسئولیت پذیری اجتماعی و عملکرد شغلی تاثیر مثبت و معناداری داشته (p<0/05) و تعهد سازمانی در رابطه ارزش های سازمانی و رهبری کاریزماتیک با مسئولیت پذیری اجتماعی و عملکرد شغلی بعنوان میانجی نقش دارد (p<0/05).the relationship between organizational values and charismatic leadership with social responsibility and job performance: investigating the role of mediating role of organizational commitment among Nurses
Introduction Nurses are one of the largest groups of health care providers and their performance is defined as an effective activity with direct patient care. Nursing profession needs proper performance, providing necessary services to the beneficiaries and social responsibility is one of the main duties of nurses. Therefore, the aim of this research is to analyze the role of organizational values and charismatic leadership with the mediation of organizational commitment on social responsibility and job performance of nurses. Method In terms of purpose, this research is applied and in terms of the nature of the collected data, it is quantitative with a correlational approach based on structural equation modeling. The statistical population of the research includes all the nurses of Seyed Al Hospital in Urmia city, with 265 people, using Karjesi and Morgan table, 155 people were selected as a statistical sample using stratified random sampling. To collect data, questionnaires of organizational values Cameron and Quinn (1999), charismatic leadership and Bass (2002), organizational commitment Porter and others (1983), job performance Peterson (2010) and social responsibility Carroll (2010) were used. Results After checking the content validity of the questionnaires, Cronbach's alpha was used to evaluate the reliability of the research tools and the reliability of the organizational values questionnaire (0.89), the charismatic leadership questionnaire (0.91), the organizational commitment questionnaire (0.89), the questionnaire Job performance (0.97) and social responsibility questionnaire (0.89) were calculated. Descriptive and inferential data analysis was done using SPSS24 and PLS3 software. The result of data analysis showed that organizational values and charismatic leadership had a positive and significant effect on organizational commitment, social responsibility and job performance (p<0.05) and organizational commitment in relation to organizational values and charismatic leadership has a positive and significant role as a mediator with social responsibility and job performance (p<0.05). Discussion According to the results obtained regarding the effect of variables, hospital managers should take appropriate measures to create a friendly and favorable atmosphere in the hospital in order to increase the sense of attachment and commitment of nurses. Also, in order to improve the psychological level of nurses based on individual identity, self-efficacy and responsible attitude towards the organization, special programs should be developed and implemented, and with effective leadership, the field of creating social responsibility in the organization should be provided. Managers should trust their nurses and employees and involve them in various activities and seek their opinion.