نویسندگان: مجتبی عطارزاده

کلید واژه ها: کرونا دین بحران معنا مدرنیته

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۱۷ - ۳۲
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۵۹

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۹

چکیده

عاجزماندن پیشرفته ترین کشور های جهان در مهار بیماری خطرناک کرونا، فطرت فروخفته انسان عصر جدید مدعی توانمندی حل همه مشکلات خود به تنهایی را تکان داد و او را متوجه ناکارآمدی علم سکولار در مواجهه با بحران امنیت و سلامت کرد. پیدایش و شیوع این ویروس به عنوان مصداق و نمونه کاملی از شر و تهدیدگر نسل بشر که با افزایش شدید تلفات، ضعف انسان در مقابله با آن کاملاً آشکار شد، بسیاری را به تأمل در معنای زندگی رهنمون کرد. فرضیه این نوشتار در پاسخ به سؤال اصلی این پژوهش که چگونه باوجود جولان الهیات شر در اثر کرونا، موضوع معنا و مفهوم حیات برای بشریت مدرن اهمیت مضاعف پیدا کرد، این است که کرونا همچون دیگر شرور با آشکارکردن عجز و ناتوانی بشر پیشرفته امروزی در مواجهه با پدیده مرگ، عرصه را برای بازاندیشی در فلسفه حیات - که در هیاهوی مدرنیسم به محاق فراموشی رفته است - گشود. نتیجه حاصل از این کاوش بیان کننده این واقعیت است که برخلاف انتظار، حادثه کرونا نه تنها سکولاریسم را تقویت نکرده، نیاز حیاتی انسان برخوردار از همه مواهب مادی را به فریادرسی نجات دهنده به وضوح آشکار کرده و پرده از این واقعیت برداشته که هرچند جهان به لحاظ مادیت از خود نومید شده، به لحاظ معنویت، همچنان نیاز به دین و نقش آفرینی در حیات برای تقویت روحی بشر از رهگذر معنابخشی به فلسفه حیات به قوت خود باقی است. با ظهور کرونا و آشکارشدن ضعف انسان، بیش از گذشته، حتی اگر به دلیل تعطیلی مناسک دینی جمعی، ادعا شود این بیماری موجب تقویت دینداری نیست، دست کم آثار و نشانه ها بیان کننده آن اند که کرونا مردم را از دین دور نکرده و نخواهد کرد که این الهیات شر را با چالشی جدی مواجه کرده است.

Corona: The Challenge of Evil Theology in the Meaning-seeking of Humans

Extended Abstract Following the outbreak of Corona disease, many fundamental questions were raised in various political, economic, and social spheres about the present and future of human societies, each of which looked at the many aspects of the impact of this subversive crisis. One of the most important questions that can be answered to help calmly confront this deadly phenomenon and prevent significant psychological damage from the fear of death is the issue of "the meaning of life". This is a detailed discussion that has been going on for a long time and has been intensified in the recent period. In fact, Corona, by proving the inability of modern thought which, by reducing perceptions to mental, quantitative, and experiential levels had caused ignoring any spiritual connection between humans and the universe to an unseen origin and denying any connection between God and the world. Corona provides a logical interpretation in the face of the evils and sufferings of the world that can calm the savage human being from such things and proved that in spite of enjoying the experience of various manifestations of material pleasure and entertainment, anxiety and feeling of emptiness and meaninglessness which annoyed humans, have been intensified due to mental problems and feelings of insecurity. The inability of the most advanced countries in the world to control the dangerous Corona disease shocked the depressed primordial nature of the modern man, who, relying on his intellectual and scientific abilities, claimed to be able to solve all problems in many aspects alone, and realized the inefficiency of secular science (claimant of the end of the religion era) in the face of security and health crisis. The emergence and spread of this virus as the cause of disease and threat to the human race, and the increasing probability of death led many to think about the meaning of life. As a result, the modern human, which either ignored religion or took a demanding and right-wing stance and spoke of human expectations from God and religion, did not find any solid source of meaning as a shelter to endure the hardships of Corona except religious teachings. The hypothesis of the current study in response to the main question of this study (i.e. How has Corona, as a symbol of evil theology, influenced the manifestation of human’s meaning-seeking through inclination towards religion?) is that human consciousness is aware of its inability to prevent death. Despite the remarkable scientific advances in the face of Corona, Man’s growing awakening to the sluggishness and fragility of earthly life, and the need for a rational justification of the philosophy of life and its meaning, attracted him more and more to the meaningful dimension of religion. The results show that contrary to the notion that Corona leads to the growth of secularism and the decline of religion, it revived religion, not as a reaction against secularization, but as a result of which humans seriously challenged the theology of evil.

تبلیغات