آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱

چکیده

 سکه به عنوان بخشی از هویت جامعه، بازتابی از اندیشه و گرایش سیاسی و مذهبی شهریاران ایرانی است. نوشتار روی سکه ها بیشتر در دو مقوله شعائر مذهبی و القاب و عناوین مرتبط با پادشاهی و سلطنت در کانون توجه پادشاهان قرارگرفته است. این کارکرد در طول دوره قاجاریه به شکل چشمگیری دچار تغییر و دگرگونی شد. گاه شعائر مذهبی روی سکه ها فزونی پیدا کرد و گاه عباراتی در معرفی شکوه پادشاهی افزایش یافت. این پژوهش به روش تطبیقی و پژوهش کتابخانه ای به مقایسه و تحلیل نوشتار روی سکه های قاجاریه، به هدف تبیین بازتاب اندیشه پادشاهی و مذهب از طریق این مسکوکات، پرداخته و درصدد پاسخ به این پرسش است که سیاست شاهان قاجار در توازن نوشتار مذهبی و سیاسی روی سکه ها چگونه بوده است؟ یافته های پژوهش نشان می دهد که تغییرات نوشتاری روی سکه های دوره قاجاریه تحت تأثیر تمایلات شخصی شاهان قاجار، نبود وحدت میان علما، هویت سازی آن ها با الهام از شاهان ایران باستان و فن آوری جدید و ارتباطات با غرب بوده است. نتایج نموداری مشخص نموده که شعائر مذهبی از ابتدا تا پایان دوره قاجاریه روندی کاهشی و عناوین مرتبط با سلطنت از شکل گیری حکومت آن ها تا دوره ناصرالدین شاه سیر صعودی و پس از او روند کاهشی داشته است.  

Reflection of the idea of Monarchy and Religion in the Coins of the Qajarid period

As a part of the identity of the society, the coin is a reflection of the political and religious thought and tendency of the Iranian princes. The writing on the coins is mostly in the two categories of religious rites and titles related to the kingdom and monarchy. This function changed dramatically during the Qatari period. Sometimes religious rites increased on the coins and sometimes phrases in the introduction of the glory of the kingdom increased. This research uses a comparative method and library research to compare and analyze the writing on Qatari coins, with the aim of explaining the reflection of the idea of monarchy and religion through these coins, and seeks to answer the question that the policy of Qajar kings in balancing religious and political writing How was it on the coins? The research shows that the written changes on the coins of the Qatari period were influenced by the personal preferences of the Qajar kings, the lack of unity among the ulema, their identification inspired by the kings of ancient Iran and new technology and relations with the West. The results of the graph show that religious rites from the beginning to the end of the Qatari period had a decreasing trend and the titles related to the monarchy from the formation of their government to the period of Nasser al-Din Shah had an upward trend and after him a decreasing trend.

تبلیغات