مرزشناسی هویتی تفسیر انتظار از نگرگاه کلان جریان های فکری و اندیشه ای (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
این نوشتار کوششی است در بازنمایی سنخ اندیشه ای جریان های فکری در تفسیر گفتمان انتظار. آنچه شایان توجه می باشد این است که جریان های فکری در رویکرد و تفسیر آموزه مهدویت و گفتمان انتظار، با وجود همانندی در برخی موارد، در ذات خود یکی نیستند، بلکه به لحاظ ماهوی و نیز لحاظ جانبی، طیفی از تفسیرهای متفاوت را تشکیل می دهند. این نوشتار، خواهد کوشید ضمن ارائه تنوعات تفسیری جریان های فکری در رویکرد به آموزه مهدویت چرایی ارائه تصویر متفاوت از آموزه مهدویت را نشان دهد. این مقاله، با روشی توصیفی و تحلیلی می کوشد تا با توجه به داده های لازم گفتمان انتظار را از دید جریان های فکری «تمدن گرایان مسلمان»، «تجددگرایان» و «شریعت گرایان سنتی» مورد بررسی قرار دهد. نتایج حاصل از تحلیل و ترکیب داده های جمع آوری شده نشان می دهد که آموزه مهدویت بسته به ملاحظاتی چند، از نگرگاه این جریان های فکری چه تمایزی دارد. بی گمان، موارد پیش رو، همه انواع موجود و صور محتمل در تمایزات اندیشه ای این جریان ها در تفسیر انتظار نیست؛ با مطالعه و تأمل بیشتر در این موضوع، و با ملاحظات مختلف، می توان به داده های بیشتری دست یافت، یا فرض های قابل مطالعه زیادتری را در آن اندیشید.The identity of waiting interpretation in terms of macro-currents of thought
This article is an attempt to represent the type of thought of thought currents in interpreting the discourse of waiting. What is noteworthy is that the currents of thought in the approach and interpretation of the doctrine of Mahdaviat and the discourse of waiting, despite the similarity in some cases, are not inherently the same, but in essence and side, form a range of different interpretations. . This article will try to present a different picture of Mahdaviat while presenting the interpretive variations of intellectual currents in the approach to the doctrine of Mahdaviat.
This article, in a descriptive and analytical way, tries to examine the discourse of expectation from the point of view of "Muslim civilizations", "modernists" and "traditional Shari'a" according to the necessary data. The results of analyzing and combining the collected data show how the doctrine of Mahdaviat differs from the point of view of these currents of thought, depending on several considerations.
Of course, the foregoing, all existing types, and possible forms in the ideological distinctions of these currents are not expected in interpretation; By studying and reflecting on this subject, and with different considerations, more data can be obtained, or more readable hypotheses can be thought of