آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۷

چکیده

آموزش در فضای مجازی نقاط بسیار زیادی در بردارد. در این مقاله به نقاط ضعف آن پرداخته می شود. یکی از نقاط ضعف آموزش مجازی در کشور ما، سرعت پایین اینترنت و نبود زیرساخت های کافی است. عدم امکان آموزش چهره به چهره، یکی دیگر از مشکلات آموزش مجازی است. ارتباط چهره به چهره، یکی از برانگیزاننده های مفید در امر یادگیری است. عدم امکان فعالیت گروهی در فضای مجازی، یکی دیگر از ضعف های موجود در این فضا است. هدف از پژوهش حاضر بررسی معایب و چالش های آموزش مجازی درس ریاضی در سال تحصیلی 1400-1399 است. جامعه آماری ، کلیه دانشجوبان ( دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر) شهر شبستر واقع در استان آذربایجان شرقی میباشد. تعداد کل جامعه آماری شامل تعداد 150 دانشجو جامعه آماری نمونه ی ما شامل 50 نفره بوده است. دیدگاه های آنها در رابطه با معایب آموزش مجازی درس ریاضی از طریق پرسشنامه جمع آوری شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه طبق نظر متخصصان علوم تربیتی و اساتید با تجربه و پایایی پرسشنامه ها با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ) (α=0/75تأیید گردید. اطلاعات با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و آزمون تی تجزیه و تحلیل شد. میانگین و انحراف معیار نمره کل مزایا آموزش مجازی (میانگین از 5نمره) در دانشجویان با آموزش مجازی 1/3 و در دانشجویان بدون آموزش مجازی 8/2 بدست آمد. با آزمون تی مستقل، تفاوت آماری معناداری بین میانگین نمرات معایب دانشجویان که به صورت مجازی و غیر مجازی آموزش دیده بودند وجود داشت نتایج تحلیل داده ها نشان داد

Investigating the disadvantages of evaluating the electronic education of mathematics in students (a case study of Shabestar Azad University).

Education in virtual space has many points. In this article, its weaknesses are discussed. One of the weaknesses of virtual education in our country is the low speed of the Internet and the lack of sufficient infrastructure. The impossibility of face-to-face training is another problem of virtual training. Face-to-face communication is one of the most useful motivators in learning. The impossibility of group activity in virtual space is another weakness in this space. The purpose of this research is to investigate the disadvantages and challenges of virtual teaching of mathematics in the academic year of 2019-2019. The statistical population is all students (Islamic Azad University, Shabestar branch) of Shabestar city, located in East Azarbaijan province. The total number of the statistical population includes the number of 150 students, the statistical population of our sample included 50 students. Their views regarding the disadvantages of virtual teaching of math lessons were collected through a questionnaire. The face and content validity of the questionnaire was confirmed according to the opinion of educational science experts and experienced professors, and the reliability of the questionnaires was confirmed by calculating the Cronbach's alpha coefficient (α = 0.75). The data was analyzed using descriptive statistical tests and the t-test. The mean and The standard deviation of the total score of advantages of virtual education (average of 5 scores) in students with virtual education was 3.1 and in students without virtual education was 2.8. With the independent t-test, there was a statistically significant difference between the average

تبلیغات