عوامل موثر بر رضایت شغلی کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان
آرشیو
چکیده
با عنایت به اینکه اثربخشی هر سازمان و تحقّق اهداف آن به عملکرد کارکنان و رضایت شغلی آن ها مربوط می شود، لذا این مقاله که به روش تحلیلی- مروری و با استفاده از منابع کتابخانه ای و سایت های اینترنتی تدوین شده تلاش دارد عوامل موثر بر رضایت شغلی کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان را مورد تحلیل قرار داده و راهکارهای لازم را ارائه نماید. رضایت شغلی در بسیاری از عوامل بهره وری سازمانی نقش تعیین کننده دارا بوده و بهبود عملکرد در رفتار مدنی سازمانی، تعهد سازمانی، دلبستگی شغلی و سلامت روانی کارکنان و کاهش رفتارهایی همچون غیبت از شغل، ترک خدمت و بسیاری از رفتارهای دیگر، ازجمله پیامدهای ایجاد احساس رضایت شغلی در کارکنان سازمان هاست. این پیامدهای ارزشمند باید انگیزه ای قوی برای توجه جدی مدیران سازمان ها به موضوع رضایت شغلی کارکنان و انجام اقدام هایی در راستای ایجاد آن باشد. اولین اقدام در این مورد، مستلزم شناسایی ابعاد و وجوه رضایت شغلی و ماهیت آن هاست که باید از طریق تحقیقات و بررسی ها حاصل شود. این شناخت زمینه را برای کشف علل رضایت شغلی فراهم می سازد. با کشف علل تأثیرگذار در رضایت شغلی و اعمال مداخله هایی برای بهبود این علل در ابعاد گوناگون رضایت شغلی افزایش حاصل می شود که به سطوح بالاتری از پیامدهای مثبت و سطوح پایین تری از پیامدهای منفی خواهد انجامید. بدین منظور هدف تحقیق حاضر در راستای دستیابی به این مهم می باشد.Factors affecting the job satisfaction of Khuzestan Province Agricultural Jihad Organization experts
Given that the effectiveness of any organization and the achievement of its goals are related to the performance of employees and their job satisfaction, Therefore, this article, compiled in an analytical-review method and using library resources and internet sites, tries to analyze the factors affecting the job satisfaction of the experts of the Agricultural Jihad Organization of Khuzestan province and provide the necessary solutions. Job satisfaction has a decisive role in many factors of organizational productivity, and improving performance in organizational civic behavior, organizational commitment, job attachment and mental health of employees and reducing behaviors such as absenteeism, leaving the service and many other behaviors, including the consequences of creating a sense of satisfaction It is a job in the employees of organizations. These valuable consequences should be a strong motivation for managers of organizations to pay serious attention to the issue of job satisfaction of employees and take measures to create it. The first step in this case requires identifying the dimensions and aspects of job satisfaction and their nature, which should be achieved through research and surveys. This knowledge provides the basis for discovering the causes of job satisfaction. By discovering the factors influencing job satisfaction and applying interventions to improve these causes in various dimensions, job satisfaction will increase, which will lead to higher levels of positive outcomes and lower levels of negative outcomes. For this purpose, the aim of this research is to achieve this goal.