تدوین الگوی مفهومی تفسیر میراث در ژئوپارک ها براساس روش های معتبر جهانی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
تدوین الگوی مفهومی تفسیر میراث در ژئوپارک، براساس روش های معتبر استفاده شده در ژئوپارک های کشورهای پیشرفته و عضو شبکه جهانی ژئوپارک ها می تواند در ارتقای ژئوپارک های عضو شبکه جهانی برای کسب کارت سبز مجدد از طریق بازرسان یونسکو یا برای ثبت پرونده ژئوپارک های درحال تأسیس در فهرست شبکه جهانی ژئوپاک هادر کشور نقش مؤثری داشته باشد. این پژوهش جزو پژوهش های کیفی بوده که با روش تحلیل مضمون انجام شده است. برای انجام این پژوهش،نخست مضامین تفسیر میراث در کشورهای پیشرفته با استفاده از روش تحلیل مضمون و براساس حوزه پژوهش از میان سیزده کتاب رفرنس جهانی اصلیاز سال 1957 تا 2019 و بررسی ضمنی محتوای وب سایت های 147 ژئوپارک عضو شبکه جهانی تحت حمایت یونسکو شناسایی شد. سپس مضامین استخراج شده آموزش گردشگران در مطالعه ژئوپارک های کشورهای پیشرفته با ابعاد هفت گانه آموزش گر(مفسر)، محتوا، ابزار، مکان، اصول، شیوه ها و مخاطب و مولفه های سی گانه آن از متون شناسایی شد. دراین پژوهش،علاوه برشناسایی ابعاد و مؤلفه های تفسیر میراث در ژئوپارک ها،به طور ویژه برای ترویج و درک آسان تر جامعه دانشگاهی اجرایی داخل کشور، این نتیجه حاصل شد که تفسیر میراث در صنعت گردشگری از منظر مفهوم سازی، همان «آموزش غیررسمی گردشگران با رویکرد تفسیری» است؛ بنابراین مدیران، مسئولان و دست اندرکاران ژئوپارک های درحال تأسیس یا راه اندازی شدهکشور باید برای بهبود وضعیت کمّی و کیفی ژئوپارک ها و توسعهگردشگری پایدار، به نقش هم زمان همهابعاد هفت گانه آموزش گردشگران توجه و براساس آن ها برنامه هایی طراحی، تدوین و اجرا کنند.Developing a Conceptual Model for Heritage Interpretation in Geoparks Based on Authentic Methods in the World
Developing a conceptual model for heritage interpretation in the geoparks based on authentic methods in the globe and those that are members of the global geopark networks (GGN), can play a significant role for a geopark to be approved as a UNESCO Global Geopark for a further four-year period (so-called “green card”). The model could also contribute to the future registration of the dossiers of proposed geoparks of the country in the list of the global geoparks network. The present paper is a qualitative research applying the thematic analysis method through identifying the themes of heritage interpretation in this field of study. Thirteen major global reference books from 1957 to 2019 and also implicit review of the website content for 147 UNESCO-sponsored geoparks have been used. To address educating visitors, seven dimensions including: Instructor (interpreter), content, tools, place, principles, practices and audience, and 30 Components were extracted through broad investigations. Finding of the research shed light on the dimensions and components of visitor education in geoparks with the purpose of the promotion and understanding of visitor education (heritage interpretation) concept both for the academics and the executives of Iran. It is also revealed that heritage interpretation in tourism is in fact, non-formal visitor education through an interpretive approach. Therefore, to develop interpretive programs toward sustainable development goals, the managers, officials and those involved in establishing and administrating of the geoparks in the country are recommended pay attention to the significant role of these seven dimensions of visitor education