هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب های علوم تجربی دوره متوسطه اول به لحاظ توجه به معضلات زیست محیطی است تا مشخص شود تا چه حد در راستای مؤلفه های معضلات زیست محیطی تدوین شده اند. روش مورداستفاده در تحلیل محتوای پژوهش، آنتروبی شانون بوده و واحد تحلیل نیز به صفحات (متن، مضمون، پرسش ها و تمرین و تصاویر) درمجموع 328 صفحه از کتاب های علوم تجربی دوره اول متوسطه را تشکیل داد. این بررسی با استفاده از ابزار چک لیست تحلیل محتوایی که دارای چهار مؤلفه اصلی آب، هوا، خاک و صوت و 55 مؤلفه فرعی است، بررسی شده که روایی محتوایی آن توسط مشخصات موضوعی تأیید و ضریب اعتبار (پایایی) آن نیز 0/90 برآورد شده است. یافته های پژوهش نشان داد که در کتاب های علوم دوره اول متوسطه تحصیلی به معضلات زیست محیطی کم توجه شده است. بیشترین توجه در کتاب علوم تجربی پایه نهم و کمترین توجه مربوط به علوم تجربی پایه هشتم تحصیلی شده است. در کتاب های علوم تجربی دوره اول متوسطه تحصیلی در زمینه معضلات زیست محیطی، بیشترین توجه به مسئله خاک و کمترین به معضلات صوتی بوده است. همچنین بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه خاک با (0/275=wj) و کمترین ضریب اهمیت مؤلفه صوت (0/199=wj) بوده است.