در دنیای حاضر همه ی انسان ها با اهداف گوناگونی از شبکه اینترنت بهره می برند.خرید اینترنتی یکی از امکاناتی است که به زندگی روزمره انسان در عصر اینترنت سرعت میبخشد.در هر بار خرید آنلاین عواملی بر رفتار خریدار تاثیر گذار می باشد . این پژوش براساس هدف از نوع کاربردی می باشد و براساس نحوه جمع آوری داده ها توصیفی می باشد.در این تحقیق تلاش شده است عوامل موثر بر خرید انلاین شناسایی شود که با توجه به مطالعات پیشین 13 مورد شناسایی شود و با کمک تکنیک تاپسیس و 6 شاخص این عوامل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که خروجی الگوریتم نشان میدهد که عواملی همچون صرفه جویی در هزینه (A1 ) با ضریب تاثیر 929/0 ، راحتی ( A2 ) با ضریب تاثیر 848/0 و ریسک های خرید با ضریب تاثیر 569/0 به عنوان موثر ترین عوامل بر انگیزه خریدار شناسایی شده است.