ریموند فیرثف، انسان شناس
حوزههای تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
در میان انسان شناسان نسل سوم بریتانیا پس از جیمز فریزر و ادوارد برنت تایلر در نسل نخست و برونیسلاو مالینوفسکی در نسل دوم) ریموند فیرث در کنار آلفرد رجینالد رادکلیف براون، بارزترین چهره بود. فیرث که در اصل زاده اوکلند در نیوزیلند بود بسیار زود وارد حوزه انسان شناسی بریتانیا شد زیرا تحصیلات خود را پس از دانشگاه اوکلند در مدرسه علوم اقتصادی لندن، مرکز قدرتمند انسان شناسی اجتماعی این کشور و تحت هدایت مالینوفسکی به پایان رساند. تمایل زیاد او به پیروی از راه استاد خود سبب شد که، پس از یک دوره کوتاه تدریس در دانشگاه سیدنی، بار دیگر برای تدریس به مدرسه علوم اقتصادی لندن باز گردد و تا پایان عمر آن جا را ترک نکند ...متن
در میان انسانشناسان نسل سوم بریتانیا پس از جیمز فریزر1و ادوار برنت تایلر2در نسل نخست و برونیسلاو مالینوفسکی3در نسل دوم)ریموند فیرث در کنار آلفرد رجینالد رادکلیف براون،بارزترین چهره بود.فیرث که در اصلزاده اوکلند4در نیوزلند بود بسیار زود وارد حوزهء انسانشناسی بریتانیا شد زیرا تحصیلات خود را پس از دانشگاه اوکلند در مدرسه علوم اقتصادی لندن5،مرکز قدرتمند انسانشناسی اجتماعی این کشور و تحت هدایت مالینوفسکی به پایان رساند.تمایل زیاد او به پیروی از راه استاد خود سبب شد که، پس از یک دورهء کوتاه تدریس در دانشگاه سیدنی،بار دیگر برای تدریس به مدرسهء علوم (به تصویر صفحه مراجعه شود) اقتصادی لندن بازگردد و تا پایان عمر آنجا را ترک نکند.بدین ترتیب فیرث از 1944 تا دوران بازنشستگیاش در 1968 کرسی انسانشناسی این مدرسه را بر عهده داشت.وی همچنین در دانشگاههای معتبر دیگری چون بریتیش کلمبیا6،کورنل7و شیکاگو8نیز تدریس کرد و انسانشناسان مشهوری نظیر ادموند لیچ9 (بریتانیایی)و فای هسیائوتونگ10چینی از دانشجویان وی بودند.
فیرث همچون استاد خود مالینوفسکی و دوستان و همکارانش آلفرد رجینالید،رادکلیف براون و اوانس پریچارد11بر لزوم کار میدانی به مثابهء محور اساسی پژوهش انسانشناختی تاکید داشت.ازاینرو از سالهای آغازین تحصیل تلاش کرد حوزه مورد مطالعه خود را (*)دانشیار دانشکدهء علوم اجتماعی دانشگاه تهران
(1) James Frazer
(2) Edward Burnett Taylor
(3) B.Malinowski
(4) Auckland
(5) London School of Economics(LSE)
(6) bRITISH cOLOUMBIA
(7) Cornell
(8) Chicago
(9) Edmund Leach
(10) Fei Hsiao T'ung
(11) E.E.Evans Pritchard
مشخص کند.وی مطالعات خود را از بررسی نظامهای اقتصادی مائوریهای12نیوزیلند آغاز کرد.او که تحصیلات خود را تا دورهء کارشناسی در اقتصاد پی گرفته بود از بنیانگذاران انسانشناسی اقتصادی بریتانیا به حساب میآمد.وی نخستین کتاب خود را با عنوان اقتصاد ابتدایی مائوریهای نیوزیلند13در 1929 منتشر کرد و در آن نظام زراعی این قوم را تشریح کرد.
اما پس از این تجربه نخستین،فیرث به جزیره تیکوپیا14در اقیانوسیه علاقهمند شد و دربارهء این جزیره نه کتاب تالیف کرد که از آن جمله میتوان به ماتیکوپیائیها:مطالعهای جامعهشناختی بر نظام خویشاوندی پولنزیایی15(1938)و عمل خدایان در نزد تیکوپیاییها(1959)اشاره کرد.او همچنین یک فرهنگ تیکوپیایی-انگلیسی در سال 1985 به انتشار رساند و آخرین کتابش درباره تیکوپیایی با عنوان ثرانههای تیکوپیا16در سال 1990 منتشر شد.
در سالهای 1939 و 1940 فیرث به همراه همسرش مطالعاتی بر نظامهای اقتصادی صید ماهی در نزد روستاییان مالایایی به انجام رساند.او در عین حال از سالهای دههء 1950 تلاش کرد که انسانشناسی اجتماعی بریتانیا را علاوه بر حوزههای کلاسیک آن به سوی پژوهشهای جدید در شهرها سوق دهد و اجازه ندهد که این علم در مقابل جامعهشناسی به علمی حاشیهای بدل شود.ازاینرو پژوهشی دربارهء طبقهء متوسط بریتانیا با عنوان دو مطالعه بر نظام خویشاوندی در لندن17(1956)به اجرا درآورد.فیرث کارکردگرایی را مورد انتقاد قرار میداد و بر اهمیت انتخابهایی شخصی کنشگران اجتماعی و انعطافپذیر بودن زندگی اجتماعی تاکید داشت.
موریس بلوک18انسانشناس فرانسوی تبار انگلیسی کار فیرث را در کتابهایش دربارهء تیکوپیا هرچند شبیه و قابل مقایسه با کار مالینوفسکی در جزایر تروبریاند میداند،اما در عین حال آن را با وجود چارچوب نظری قدرتمند در مقایسه با آثار مالینوفسکی،دارای جزمگرایی کمتری به شمار میآورد.نگاه فیرث به موضوع تحقیق،انسانیتر و حاصل کار او، شفافیت بیشتری برای آشنا کردن ما با واقعیت انسانی آنها دارد و اطلاعات ریز و ظریف بیشتری را در اختیار ما میگذارد.به همین دلیل بلوک،آخرین اثر فیرث را قویترین اتنوگرافی (مردمنگاری)نوشته شده بر مردمان بدون نوشتار که تاکنون در تاریخ انسانشناسی به تحریر درآمده،میداند.
ریموند فیرث که به دلیل تلاشهای گسترده و خدمات علمی ارزندهاش به دریافت لقب ''شوالیه19``نیز نایل شده بود در 22 ماه فوریه سال 2002 در سن 100 سالگی درگذشت.وی در طول عمر پربار خود که بیش از سی سال از آن را در بازنشستگی گذارند،هرگز از محیط های پژوهشی و از انسانشناسی و زمینهای تحقیق آن دور نشد و هرگز دست از تلاش برای آموزش انسانشناسان جوان برنداشت و همواره آفرینندگی علمی خود را حفظ کرد.
(12) Maori
(13) Primitive Economics of the New Zealand Maori
(14) Tikopia
(15) We Tikopi:A Sociological Study of Kinship in Primitive Polynesia
(16) Tikopia Songs
(17) Two Studies of Kinship in London
(18) Maurice Bloch
(19) Sir
فیرث همچون استاد خود مالینوفسکی و دوستان و همکارانش آلفرد رجینالید،رادکلیف براون و اوانس پریچارد11بر لزوم کار میدانی به مثابهء محور اساسی پژوهش انسانشناختی تاکید داشت.ازاینرو از سالهای آغازین تحصیل تلاش کرد حوزه مورد مطالعه خود را (*)دانشیار دانشکدهء علوم اجتماعی دانشگاه تهران
(1) James Frazer
(2) Edward Burnett Taylor
(3) B.Malinowski
(4) Auckland
(5) London School of Economics(LSE)
(6) bRITISH cOLOUMBIA
(7) Cornell
(8) Chicago
(9) Edmund Leach
(10) Fei Hsiao T'ung
(11) E.E.Evans Pritchard
مشخص کند.وی مطالعات خود را از بررسی نظامهای اقتصادی مائوریهای12نیوزیلند آغاز کرد.او که تحصیلات خود را تا دورهء کارشناسی در اقتصاد پی گرفته بود از بنیانگذاران انسانشناسی اقتصادی بریتانیا به حساب میآمد.وی نخستین کتاب خود را با عنوان اقتصاد ابتدایی مائوریهای نیوزیلند13در 1929 منتشر کرد و در آن نظام زراعی این قوم را تشریح کرد.
اما پس از این تجربه نخستین،فیرث به جزیره تیکوپیا14در اقیانوسیه علاقهمند شد و دربارهء این جزیره نه کتاب تالیف کرد که از آن جمله میتوان به ماتیکوپیائیها:مطالعهای جامعهشناختی بر نظام خویشاوندی پولنزیایی15(1938)و عمل خدایان در نزد تیکوپیاییها(1959)اشاره کرد.او همچنین یک فرهنگ تیکوپیایی-انگلیسی در سال 1985 به انتشار رساند و آخرین کتابش درباره تیکوپیایی با عنوان ثرانههای تیکوپیا16در سال 1990 منتشر شد.
در سالهای 1939 و 1940 فیرث به همراه همسرش مطالعاتی بر نظامهای اقتصادی صید ماهی در نزد روستاییان مالایایی به انجام رساند.او در عین حال از سالهای دههء 1950 تلاش کرد که انسانشناسی اجتماعی بریتانیا را علاوه بر حوزههای کلاسیک آن به سوی پژوهشهای جدید در شهرها سوق دهد و اجازه ندهد که این علم در مقابل جامعهشناسی به علمی حاشیهای بدل شود.ازاینرو پژوهشی دربارهء طبقهء متوسط بریتانیا با عنوان دو مطالعه بر نظام خویشاوندی در لندن17(1956)به اجرا درآورد.فیرث کارکردگرایی را مورد انتقاد قرار میداد و بر اهمیت انتخابهایی شخصی کنشگران اجتماعی و انعطافپذیر بودن زندگی اجتماعی تاکید داشت.
موریس بلوک18انسانشناس فرانسوی تبار انگلیسی کار فیرث را در کتابهایش دربارهء تیکوپیا هرچند شبیه و قابل مقایسه با کار مالینوفسکی در جزایر تروبریاند میداند،اما در عین حال آن را با وجود چارچوب نظری قدرتمند در مقایسه با آثار مالینوفسکی،دارای جزمگرایی کمتری به شمار میآورد.نگاه فیرث به موضوع تحقیق،انسانیتر و حاصل کار او، شفافیت بیشتری برای آشنا کردن ما با واقعیت انسانی آنها دارد و اطلاعات ریز و ظریف بیشتری را در اختیار ما میگذارد.به همین دلیل بلوک،آخرین اثر فیرث را قویترین اتنوگرافی (مردمنگاری)نوشته شده بر مردمان بدون نوشتار که تاکنون در تاریخ انسانشناسی به تحریر درآمده،میداند.
ریموند فیرث که به دلیل تلاشهای گسترده و خدمات علمی ارزندهاش به دریافت لقب ''شوالیه19``نیز نایل شده بود در 22 ماه فوریه سال 2002 در سن 100 سالگی درگذشت.وی در طول عمر پربار خود که بیش از سی سال از آن را در بازنشستگی گذارند،هرگز از محیط های پژوهشی و از انسانشناسی و زمینهای تحقیق آن دور نشد و هرگز دست از تلاش برای آموزش انسانشناسان جوان برنداشت و همواره آفرینندگی علمی خود را حفظ کرد.
(12) Maori
(13) Primitive Economics of the New Zealand Maori
(14) Tikopia
(15) We Tikopi:A Sociological Study of Kinship in Primitive Polynesia
(16) Tikopia Songs
(17) Two Studies of Kinship in London
(18) Maurice Bloch
(19) Sir