روش دستیابی مستقیم عامه مردم به معارف انسان ساز قرآن کریم
آرشیو
چکیده
متن
مقدمه اول:رهنمودی از رهبر
به لحاظ ورود به مطلب و مستندسازی سخن، به جاست که به رهنمود مقام معظم رهبری در این راستا توجه شود:
«کشور بحمد الله امروز متکی به معارف قرآن است.آن روزی که این معارف در سطح همه مردم رواج پیدا کند و مستقیم از خود قرآن آن را بگیرند، آن روز، روزی است که این ملت و این کشور برای همیشه شکستناپذیر خواهد شد.»
با کمی دقت و تدبر در رهنمود فوق نکات زیر به نظر میآید:
1.رمز شکستناپذیری نسل انقلاب و عموم مردم در مقابل تهاجم فرهنگ ابتذال غرب، انس مردم و دستیابی آنان به معارف قرآنی است.
2.این معارف، باید مستقیما از معارف قرآنی برای عموم مردم انجام شدنی است و این معارف در دسترس عموم هستند.
مقدمه دوم:حجیّت قرآن
همه ما مسلمانان معتقدیم که قرآن کریم انسانساز و هدایتگر، تنها معجزه باقیه پیامبر اکرم(ص)و تنها حجت خدا بر تمام مردم است.حال چنانچه عموم مردم قادر به استفاده و دستیابی مستقیم از معارف انسانساز قرآن نباشند، حجیّت قرآن زیر سؤال خواهد رفت.از آنجا که حجیّت قرآن امری غیر قابل تشکیک است، بنابراین فرهنگ و معارف فطری قرآن، به تدبیر حکیمانه الهی به گونهای انشا شده است که به سادگی و با کمترین اهتمام به یادگیری، همگان میتوانند بدان دسترسی پیدا نمایند و معارف هدایتگر آن را مستقیما از قرآن اخذ کنند.
از اینرو شایسته است، نوجوانان ما با تدبیری ساده و در دسترس و روشی پرجاذبه و شیرین، پس از گذراندن مقدماتی، بلوغ طبیعی خود را با بلوغ اعتقادی و بهرهمندی از معارف دلنشین و فطری قرآنی بگذرانند تا از این رهگذر، در کنار خداباوری، به خودباوری ناب و کرامت ذاتی خویش نیز برسند و با توجه به: «من کرمت علیه نفسه هانت علیه شهواته»، هیچ گونه گرایشی به ابتذال پیدا نکنند و از این طریق بیمه شوند.
مقدمه سوم:بازگشت به خویشتن الهی خود
با مراجعه به کتابهای تاریخ ایران اسلامی و دقت در آنها که در گذشته، نظام اجتماعی و فرهنگی این امت را تحلیل کردهاند، از جمله کتاب تاریخ محقق فرانسوی، گوستاولبون، ملاحظه میشود که حدود صد سال قبل، زمانی که هنوز نظام مدرسهای در جامعه ایرانی ما متداول نشده بود، عموم مردم، در سن کودکی و نوجوانی که به مکتب میرفتند، بعد از یادگیری قرائت قرآن به گونهای سنتی، به یادگیری واژههای آن میپرداختند.در واقع، به عنوان یک فرهنگ عمومی، از همان ابتدای کودکی و نوجوانی به راحتی میتوانستند، قرآن و حدیث و دعا و زیارات را بخوانند و استفاده از متون دینی قرآن و حدیث و ادعیه معارف حقه الهیه بر ایشان میسر بود.
ولی از زمانی که نظام مدرسهای در ایران معمول شد، تا کنون نتوانستهایم به کمک درسهای قرآن و تعلیمات دینی و عربی این نیاز ضروری را تحقق بخشیم؛به طوری که عامه مردم، چنانچه بخواهند با معارف قرآن آشنا شوند، این کار تنها از طریق مراجعه به تفاسیر، آن هم بلافاصله بعد از یادگیری قرائت قرآن و احیانا حفظ آیات برایشان ممکن میشود.لذا کم هستند کسانی که بدین طریق، آن هم در سنین نوجوانیو جوانی توانسته باشند، به این خواسته نائل آیند.در نتیجه، قریب به اتفاق جامعه اسلامی ایران، از انس با قرآن و دستیابی مستقیم به معارف آن محروم بوده و هستند.
اولین حلقه مفقوده:«آموزش مفاهیم قرآن از طریق کلمات اکثر»است.
در راستای دستیابی به عموم مردم به معارف انسانساز قرآن کریم، خوب است بدانید که مجموع کلمات قرآن کریم چیزی حدود 78 هزار کلمه است که بسیاری از آنها تکراری هستند.اگر کلمات تکرار شده را منظور نکنیم، مجموع کلمات بدون تکرار قرآن، چیزی کمتر از 12 هزار کلمه خواهد بود.
حال اگر سطح فراوانی کلمات پرکاربرد و زیاد تکرار شده در قرآن (کلمات اکثر)را در نظر بگیریم، به آمار زیر دست خواهیم یافت:
حدود 100 کلمه در قرآن کریم بیش از 96 مرتبه تکرار شدهاند؛یعنی حدود 50 درصد کل کلمات قرآن.
و حدود 200 کلمه در قرآن کریم بیش از 47 مرتبه تکرار شدهاند؛یعنی حدود 60 درصد کل کلمات قرآن.
و حدود 400 کلمه در قرآن کریم بیش از 22 مرتبه تکرار شدهاند؛یعنی حدود 67 درصد کل کلمات قرآن.
و حدود 600 کلمه در قرآن کریم بیش از 14 مرتبه تکرار شدهاند؛یعنی حدود 72 درصد کل کلمات قرآن.
و حدود 800 کلمه در قرآن کریم بیش از 10 مرتبه تکرار شدهاند؛یعنی حدود 75 درصد کل کلمات قرآن.
حال چنانچه 800 کلمه از کلمات اکثر را که بیش از ده بار در قرآن تکرار شدهاند و با احتساب تکراریهای آنها 75 درصد کل کلمات قرآن را شامل میشوند، به گونهای برنامهریزی شده و آموزشی و در قالب 40 درس تدوین کنیم که به طور متوسط در هر درس 20 کلمه اکثر آموزشی داده شود، مخاطب به سادگی به فهم اکثر آیات ساده قرآن که از همین کلمات اکثر ساخته و تشکیل شدهاند، نائل خواهد آمد.از آنجا که به لطف و تدبیر الهی، تمام معارف انسانساز و هدایتگر قرآن در همین آیات آمدهاند، از این طریق و به سادگی خواهیم توانست، به تمامی معارف قرآن عزیز راه یابیم و با بهرهگیری از«برنامه انس با قرآن»، مقدمات تخلق به اخلاق قرآنی و تأدّب به آداب انسانساز قرآنی و شناخت معارف فطری آن را طی کنیم.این امر حیاتی و حیاتآفرین هم در نظام آموزشی رسمی کشور میباید به اجرا درآید که بحمد الله در نظام آموزشی جدید قرآن، در دو مقطع ابتدایی و راهنمایی تا حدودی چنین شده است، و هم در نظام آموزش عمومی جامعه یعنی در نهادهای فرهنگی کشور، مثل وزارت ارشاد، سازمان و دفتر تبلیغات اسلامی، واحد فرهنگی بسیج و انجمنهای اسلامی دانشآموزان و دانشجویان، به ویژه هیأتهای مذهبی و مشابه آنها.
در این راستا تاکنون چند گام مقدماتی و ابتدایی برداشته شده است؛از جمله:
1.تهیه کلیدهای فهم زبان قرآن شامل 24 درس در 24 دفتر کوچک و زیبا و 300 کلمه از کلمات اکثر؛
2.تدوین مجموعه 6 جلدی آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن، تألیف شده در دار القرآن بنیاد شهید، شامل 48 درس و هزار کلمه از کلمات اکثر؛
3.تدوین مجموعه کتابهای درسی قرآن در دوره ابتدایی در پنج پایه، شامل 120 تا 150 کلمه اکثر؛
4.تدوین مجموعه کتابهای درسی قرآن در دوره راهنمایی، هر پایه تحصیلی شامل 12 درس و مجموعا 600 کلمه از کلمات اکثر؛
5.تدوین مجموعه آموزش مفاهیم قرآن در قالب 40 درس از 40 سوره قرآن که به صورت مکاتبهای آموزش داده میشود، شامل حدود هزار کلمه اکثر؛
6.تدوین مجموعه آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن در قالب 48 درس و در 12 دفتر که به صورت نیمه حضوری و مکاتبهای آموزش داده میشوند، شامل هزار کلمه اکثر.
چند نهاد فرهنگی دیگر هم به تألیف مجموعههایی مشابه در این راستا اهتمام نمودهاند که باید گفت، ان شاء الله در آیندهای نه چندان دور، آموزش مفاهیم قرآن از طریق فراگیری کلمات اکثر که بیشترین کاربرد را در قرآن دارند، جایگاه خود را در جامعه انقلابی و پویای قرآنی در کشور اسلامی ایران عزیز بیابد و بستر دستیابی به معارف قرآن را فراهم سازد.
یادآوری این نکته نویدبخش به جاست که در اوایل انقلاب اسلامی، طرح کلیدهای فهم زبان قرآن که اولین گام در این راستا بود، به محضر علامه طباطبائی، صاحب تفسیر گرانقدر «المیزان»عرضه شد و ایشان فرمودند: «قدر این امر را بدانید که حلقه مفقودهای است در شیوههای دستیابی به معارف قرآن.»
انس با قرآن
به منظور دستیابی به خودباوری در کنار خداباوری و تثبیت شخصیت الهی خویش و از این رهگذر، با قرآن زیستن و قرآنی شدن و خداگونه شدن، و از آنجا که به فرموده معصوم (علیه السلام):من عمل اشتاق»، چنانچه طی برنامهای مستمر و پیوسته موجبات انس خود را با قرآن فراهم آوریم، روز به روز و به تدریج با قرآن خو میگیریم و قرآن مونس و انیس ما خواهدشد.
اشتیاق به دریافت رحمت و هدایت بیشتر از قرآن در وجود ما جوانه خواهد زد و درک خودجوشی و نوفهمی مفاهیم بدیع و فطری قرآن برای ما میسر خواهد شد؛به گونهای که این اشتیاق و انس به تدریج ما را متخلق به اخلاق و ادب قرآنی خواهد کرد و اخلاق قرآنی و خدایی در ما بروز و ظهور خواهد یافت.این همان تخلق به اخلاق خدایی و خداگونه شدن انسان است؛یعنی تقرّب.
راه انس با قرآن کدام است؟
یکی از راههای توفیق در انس با قرآن و با قرآن زیستن، این است که به پیام الهی پیامبر عزیز و گرامی خود پاسخ مثبت دهیم و نگذاریم که خانههایمان از قرآن تهی و خالی بمانند؛آنجا که میفرمایند:
«انّ هذا القرآن مأدبة الله فتعلّموا مأدبته ما استطعتم و انّ اصفر البیوت لبیت اصفر من کتاب الله»:قطعا این قرآن سفره رنگین(حاوی انواع غذاهای معنوی)و ادبستان الهی است.پس فراگیرید فرهنگستان خدایی را آنچه در توان دارید و قطعا خالیترین خانهها، خانهای است که از کتاب خدا تهی باشد.
بهترین محل فراهم آوردن شرایط و فضای لازم برای انس با قرآن، کانون خانواده است.در این فضای روحانی است که فرزندان از والدین خود شیوه انس با قرآن را فرا میگیرند؛آن گاه که به طور مستمر ملاحظه میکنند که پدر از طرفی و مادر به گونهای مونسش قرآن است و شب و صبح ذکر و ورد زبان آنان قرآن است و رهنمودهای هدایتگر و انسانساز قرآن.این پدر و مادرند که عملا مشوق فرزندان خویشند و از همان کودکی، ذائقه آنان را با قرائت و فهم مستمر قرآن شیرین میکنند.در شرایط کنونی که سنت انس مستر با قرآن در بسیاری بلکه در اکثر کانونهای خانوادگی متروک گشته و قرآن مهجور است، به منظور ایجاد شرایط انس با قرآن و احیای این سنت الهی و خواسته پیامبر اکرم(ص)پیشنهاد میشود:
اولا:یکایک اعضای خانواده، به خصوص والدین گرامی مقید باشند که هر روز صبح به عنوان تعقیبات نماز، چند دقیقه از وقت عزیز خود را روحانیت بخشند و به قرائت حداقل دو صفحه از قرآن بپردازند.
ثانیا:با گزینش یکی از روشهای آموزش مفاهیم که به صورت غیرحضوری و مکاتبهای در دسترس آنان قرار میگیرد، از آن مجموعه که معمولا شامل 40 تا 48 درس است، هر هفته به فراگیری یکی دو درس از آن بپردازید و چه بهتر که به صورت مشترک بین دو عضو از اعضای خانواده این فراگیری انجام شود.ملاحظه خواهید فرمود که در طول حداکثر یک سال، ضمن این که قرآن را یک دور کامل قرائت نمودهاید، این نوع مجموعهها را که نوعا شامل هزار کلمه(800 کلمه اکثر و 200 کلمه غیر اکثر)از کلمات قرآن است فرا میگیرید و کاملا آماده مرحله بعدی خواهید بود.
ثالثا:به عنوان گام سوم، در سال دوم هر روز به ترتیب از اول قرآن، کلمات دو صفحه از قرآن را که در مجموعه مفاهیم فراگرفتهاید با ماژیک فسفری رنگ کنید.ملاحظه خواهید فرمود که در صفحه، عبارات و آیات زیادی را رنگ کردهاید و قادر به ترجمه روان و راحت آنها هستید.
تدبّر در آیات قرآن کریم؛دومین حلقه مفقوده
دومین حلقه مفقوده، در راستای دستیابی عموم مردم به معارف انسانساز قرآن تدبر در آیات قرآن کریم است.بعد از گذراندن مجموعه آموزش مفاهیم قرآن به صورت حضوری، یا نیمه حضوری و یا غیرحضوری(مکاتبهای)و بعد از آن که سالی را هم به بسترسازی انس با قرآن و به رنگین کردن هر روز کلمات فراگرفته در دو صفحه پرداختید، برای سال سوم و یا همزمان با بسترسازی انس با قرآن و رنگین کردن واژههای قرآن در سال دوم، به یکی از دو روش زیر به فراگیری روش تدبّر در آیات قرآن و تمرین و ورزیدگی در آن بپردازید:
الف)مطالعه تدریجی و دقیق و مستمر تفسیر راهنما در محدوده دو سوره بقره و آل عمران؛
ب)فراگیری مجموعه 24 درس دو سوره حجرات و شوری در همین راستا.
سوره شوری که در مکه نازل شده است، بسترساز تأسیس حکومت اسلامی و بسیج رهبر اسلامی مسلمانان بدان است.سوره حجرات نیز که در مدینه و بعد از تأسیس حکومت اسلامی نازل شده است، ارکان حکومت و نظام اجتماعی اخلاقی را در میان امت اسلامی بیان میدارد.آموزش این مجموعه که به طور سلسلهوار در مجله رشد قرآن عرضه خواهد شد، به چهار منظور و هدف انجام میگیرد:
1.تمرین و کاربرد آموزش مفاهیم و تقویت آن
2.تمرین و آموزش شیوه تدبر در آیات قرآن
3.آشنایی با وجهه سیاسی و حکومتی قرآن
4.آشنایی با این که هر یک از سورههای قرآن به گونه یک مجموعه ارکانیک و به هم پیوسته و هدفدار، مستقل از سایر سورههاست.
«کشور بحمد الله امروز متکی به معارف قرآن است.آن روزی که این معارف در سطح همه مردم رواج پیدا کند و مستقیم از خود قرآن آن را بگیرند، آن روز، روزی است که این ملت و این کشور برای همیشه شکستناپذیر خواهد شد.»
با کمی دقت و تدبر در رهنمود فوق نکات زیر به نظر میآید:
1.رمز شکستناپذیری نسل انقلاب و عموم مردم در مقابل تهاجم فرهنگ ابتذال غرب، انس مردم و دستیابی آنان به معارف قرآنی است.
2.این معارف، باید مستقیما از معارف قرآنی برای عموم مردم انجام شدنی است و این معارف در دسترس عموم هستند.
مقدمه دوم:حجیّت قرآن
همه ما مسلمانان معتقدیم که قرآن کریم انسانساز و هدایتگر، تنها معجزه باقیه پیامبر اکرم(ص)و تنها حجت خدا بر تمام مردم است.حال چنانچه عموم مردم قادر به استفاده و دستیابی مستقیم از معارف انسانساز قرآن نباشند، حجیّت قرآن زیر سؤال خواهد رفت.از آنجا که حجیّت قرآن امری غیر قابل تشکیک است، بنابراین فرهنگ و معارف فطری قرآن، به تدبیر حکیمانه الهی به گونهای انشا شده است که به سادگی و با کمترین اهتمام به یادگیری، همگان میتوانند بدان دسترسی پیدا نمایند و معارف هدایتگر آن را مستقیما از قرآن اخذ کنند.
از اینرو شایسته است، نوجوانان ما با تدبیری ساده و در دسترس و روشی پرجاذبه و شیرین، پس از گذراندن مقدماتی، بلوغ طبیعی خود را با بلوغ اعتقادی و بهرهمندی از معارف دلنشین و فطری قرآنی بگذرانند تا از این رهگذر، در کنار خداباوری، به خودباوری ناب و کرامت ذاتی خویش نیز برسند و با توجه به: «من کرمت علیه نفسه هانت علیه شهواته»، هیچ گونه گرایشی به ابتذال پیدا نکنند و از این طریق بیمه شوند.
مقدمه سوم:بازگشت به خویشتن الهی خود
با مراجعه به کتابهای تاریخ ایران اسلامی و دقت در آنها که در گذشته، نظام اجتماعی و فرهنگی این امت را تحلیل کردهاند، از جمله کتاب تاریخ محقق فرانسوی، گوستاولبون، ملاحظه میشود که حدود صد سال قبل، زمانی که هنوز نظام مدرسهای در جامعه ایرانی ما متداول نشده بود، عموم مردم، در سن کودکی و نوجوانی که به مکتب میرفتند، بعد از یادگیری قرائت قرآن به گونهای سنتی، به یادگیری واژههای آن میپرداختند.در واقع، به عنوان یک فرهنگ عمومی، از همان ابتدای کودکی و نوجوانی به راحتی میتوانستند، قرآن و حدیث و دعا و زیارات را بخوانند و استفاده از متون دینی قرآن و حدیث و ادعیه معارف حقه الهیه بر ایشان میسر بود.
ولی از زمانی که نظام مدرسهای در ایران معمول شد، تا کنون نتوانستهایم به کمک درسهای قرآن و تعلیمات دینی و عربی این نیاز ضروری را تحقق بخشیم؛به طوری که عامه مردم، چنانچه بخواهند با معارف قرآن آشنا شوند، این کار تنها از طریق مراجعه به تفاسیر، آن هم بلافاصله بعد از یادگیری قرائت قرآن و احیانا حفظ آیات برایشان ممکن میشود.لذا کم هستند کسانی که بدین طریق، آن هم در سنین نوجوانیو جوانی توانسته باشند، به این خواسته نائل آیند.در نتیجه، قریب به اتفاق جامعه اسلامی ایران، از انس با قرآن و دستیابی مستقیم به معارف آن محروم بوده و هستند.
اولین حلقه مفقوده:«آموزش مفاهیم قرآن از طریق کلمات اکثر»است.
در راستای دستیابی به عموم مردم به معارف انسانساز قرآن کریم، خوب است بدانید که مجموع کلمات قرآن کریم چیزی حدود 78 هزار کلمه است که بسیاری از آنها تکراری هستند.اگر کلمات تکرار شده را منظور نکنیم، مجموع کلمات بدون تکرار قرآن، چیزی کمتر از 12 هزار کلمه خواهد بود.
حال اگر سطح فراوانی کلمات پرکاربرد و زیاد تکرار شده در قرآن (کلمات اکثر)را در نظر بگیریم، به آمار زیر دست خواهیم یافت:
حدود 100 کلمه در قرآن کریم بیش از 96 مرتبه تکرار شدهاند؛یعنی حدود 50 درصد کل کلمات قرآن.
و حدود 200 کلمه در قرآن کریم بیش از 47 مرتبه تکرار شدهاند؛یعنی حدود 60 درصد کل کلمات قرآن.
و حدود 400 کلمه در قرآن کریم بیش از 22 مرتبه تکرار شدهاند؛یعنی حدود 67 درصد کل کلمات قرآن.
و حدود 600 کلمه در قرآن کریم بیش از 14 مرتبه تکرار شدهاند؛یعنی حدود 72 درصد کل کلمات قرآن.
و حدود 800 کلمه در قرآن کریم بیش از 10 مرتبه تکرار شدهاند؛یعنی حدود 75 درصد کل کلمات قرآن.
حال چنانچه 800 کلمه از کلمات اکثر را که بیش از ده بار در قرآن تکرار شدهاند و با احتساب تکراریهای آنها 75 درصد کل کلمات قرآن را شامل میشوند، به گونهای برنامهریزی شده و آموزشی و در قالب 40 درس تدوین کنیم که به طور متوسط در هر درس 20 کلمه اکثر آموزشی داده شود، مخاطب به سادگی به فهم اکثر آیات ساده قرآن که از همین کلمات اکثر ساخته و تشکیل شدهاند، نائل خواهد آمد.از آنجا که به لطف و تدبیر الهی، تمام معارف انسانساز و هدایتگر قرآن در همین آیات آمدهاند، از این طریق و به سادگی خواهیم توانست، به تمامی معارف قرآن عزیز راه یابیم و با بهرهگیری از«برنامه انس با قرآن»، مقدمات تخلق به اخلاق قرآنی و تأدّب به آداب انسانساز قرآنی و شناخت معارف فطری آن را طی کنیم.این امر حیاتی و حیاتآفرین هم در نظام آموزشی رسمی کشور میباید به اجرا درآید که بحمد الله در نظام آموزشی جدید قرآن، در دو مقطع ابتدایی و راهنمایی تا حدودی چنین شده است، و هم در نظام آموزش عمومی جامعه یعنی در نهادهای فرهنگی کشور، مثل وزارت ارشاد، سازمان و دفتر تبلیغات اسلامی، واحد فرهنگی بسیج و انجمنهای اسلامی دانشآموزان و دانشجویان، به ویژه هیأتهای مذهبی و مشابه آنها.
در این راستا تاکنون چند گام مقدماتی و ابتدایی برداشته شده است؛از جمله:
1.تهیه کلیدهای فهم زبان قرآن شامل 24 درس در 24 دفتر کوچک و زیبا و 300 کلمه از کلمات اکثر؛
2.تدوین مجموعه 6 جلدی آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن، تألیف شده در دار القرآن بنیاد شهید، شامل 48 درس و هزار کلمه از کلمات اکثر؛
3.تدوین مجموعه کتابهای درسی قرآن در دوره ابتدایی در پنج پایه، شامل 120 تا 150 کلمه اکثر؛
4.تدوین مجموعه کتابهای درسی قرآن در دوره راهنمایی، هر پایه تحصیلی شامل 12 درس و مجموعا 600 کلمه از کلمات اکثر؛
5.تدوین مجموعه آموزش مفاهیم قرآن در قالب 40 درس از 40 سوره قرآن که به صورت مکاتبهای آموزش داده میشود، شامل حدود هزار کلمه اکثر؛
6.تدوین مجموعه آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن در قالب 48 درس و در 12 دفتر که به صورت نیمه حضوری و مکاتبهای آموزش داده میشوند، شامل هزار کلمه اکثر.
چند نهاد فرهنگی دیگر هم به تألیف مجموعههایی مشابه در این راستا اهتمام نمودهاند که باید گفت، ان شاء الله در آیندهای نه چندان دور، آموزش مفاهیم قرآن از طریق فراگیری کلمات اکثر که بیشترین کاربرد را در قرآن دارند، جایگاه خود را در جامعه انقلابی و پویای قرآنی در کشور اسلامی ایران عزیز بیابد و بستر دستیابی به معارف قرآن را فراهم سازد.
یادآوری این نکته نویدبخش به جاست که در اوایل انقلاب اسلامی، طرح کلیدهای فهم زبان قرآن که اولین گام در این راستا بود، به محضر علامه طباطبائی، صاحب تفسیر گرانقدر «المیزان»عرضه شد و ایشان فرمودند: «قدر این امر را بدانید که حلقه مفقودهای است در شیوههای دستیابی به معارف قرآن.»
انس با قرآن
به منظور دستیابی به خودباوری در کنار خداباوری و تثبیت شخصیت الهی خویش و از این رهگذر، با قرآن زیستن و قرآنی شدن و خداگونه شدن، و از آنجا که به فرموده معصوم (علیه السلام):من عمل اشتاق»، چنانچه طی برنامهای مستمر و پیوسته موجبات انس خود را با قرآن فراهم آوریم، روز به روز و به تدریج با قرآن خو میگیریم و قرآن مونس و انیس ما خواهدشد.
اشتیاق به دریافت رحمت و هدایت بیشتر از قرآن در وجود ما جوانه خواهد زد و درک خودجوشی و نوفهمی مفاهیم بدیع و فطری قرآن برای ما میسر خواهد شد؛به گونهای که این اشتیاق و انس به تدریج ما را متخلق به اخلاق و ادب قرآنی خواهد کرد و اخلاق قرآنی و خدایی در ما بروز و ظهور خواهد یافت.این همان تخلق به اخلاق خدایی و خداگونه شدن انسان است؛یعنی تقرّب.
راه انس با قرآن کدام است؟
یکی از راههای توفیق در انس با قرآن و با قرآن زیستن، این است که به پیام الهی پیامبر عزیز و گرامی خود پاسخ مثبت دهیم و نگذاریم که خانههایمان از قرآن تهی و خالی بمانند؛آنجا که میفرمایند:
«انّ هذا القرآن مأدبة الله فتعلّموا مأدبته ما استطعتم و انّ اصفر البیوت لبیت اصفر من کتاب الله»:قطعا این قرآن سفره رنگین(حاوی انواع غذاهای معنوی)و ادبستان الهی است.پس فراگیرید فرهنگستان خدایی را آنچه در توان دارید و قطعا خالیترین خانهها، خانهای است که از کتاب خدا تهی باشد.
بهترین محل فراهم آوردن شرایط و فضای لازم برای انس با قرآن، کانون خانواده است.در این فضای روحانی است که فرزندان از والدین خود شیوه انس با قرآن را فرا میگیرند؛آن گاه که به طور مستمر ملاحظه میکنند که پدر از طرفی و مادر به گونهای مونسش قرآن است و شب و صبح ذکر و ورد زبان آنان قرآن است و رهنمودهای هدایتگر و انسانساز قرآن.این پدر و مادرند که عملا مشوق فرزندان خویشند و از همان کودکی، ذائقه آنان را با قرائت و فهم مستمر قرآن شیرین میکنند.در شرایط کنونی که سنت انس مستر با قرآن در بسیاری بلکه در اکثر کانونهای خانوادگی متروک گشته و قرآن مهجور است، به منظور ایجاد شرایط انس با قرآن و احیای این سنت الهی و خواسته پیامبر اکرم(ص)پیشنهاد میشود:
اولا:یکایک اعضای خانواده، به خصوص والدین گرامی مقید باشند که هر روز صبح به عنوان تعقیبات نماز، چند دقیقه از وقت عزیز خود را روحانیت بخشند و به قرائت حداقل دو صفحه از قرآن بپردازند.
ثانیا:با گزینش یکی از روشهای آموزش مفاهیم که به صورت غیرحضوری و مکاتبهای در دسترس آنان قرار میگیرد، از آن مجموعه که معمولا شامل 40 تا 48 درس است، هر هفته به فراگیری یکی دو درس از آن بپردازید و چه بهتر که به صورت مشترک بین دو عضو از اعضای خانواده این فراگیری انجام شود.ملاحظه خواهید فرمود که در طول حداکثر یک سال، ضمن این که قرآن را یک دور کامل قرائت نمودهاید، این نوع مجموعهها را که نوعا شامل هزار کلمه(800 کلمه اکثر و 200 کلمه غیر اکثر)از کلمات قرآن است فرا میگیرید و کاملا آماده مرحله بعدی خواهید بود.
ثالثا:به عنوان گام سوم، در سال دوم هر روز به ترتیب از اول قرآن، کلمات دو صفحه از قرآن را که در مجموعه مفاهیم فراگرفتهاید با ماژیک فسفری رنگ کنید.ملاحظه خواهید فرمود که در صفحه، عبارات و آیات زیادی را رنگ کردهاید و قادر به ترجمه روان و راحت آنها هستید.
تدبّر در آیات قرآن کریم؛دومین حلقه مفقوده
دومین حلقه مفقوده، در راستای دستیابی عموم مردم به معارف انسانساز قرآن تدبر در آیات قرآن کریم است.بعد از گذراندن مجموعه آموزش مفاهیم قرآن به صورت حضوری، یا نیمه حضوری و یا غیرحضوری(مکاتبهای)و بعد از آن که سالی را هم به بسترسازی انس با قرآن و به رنگین کردن هر روز کلمات فراگرفته در دو صفحه پرداختید، برای سال سوم و یا همزمان با بسترسازی انس با قرآن و رنگین کردن واژههای قرآن در سال دوم، به یکی از دو روش زیر به فراگیری روش تدبّر در آیات قرآن و تمرین و ورزیدگی در آن بپردازید:
الف)مطالعه تدریجی و دقیق و مستمر تفسیر راهنما در محدوده دو سوره بقره و آل عمران؛
ب)فراگیری مجموعه 24 درس دو سوره حجرات و شوری در همین راستا.
سوره شوری که در مکه نازل شده است، بسترساز تأسیس حکومت اسلامی و بسیج رهبر اسلامی مسلمانان بدان است.سوره حجرات نیز که در مدینه و بعد از تأسیس حکومت اسلامی نازل شده است، ارکان حکومت و نظام اجتماعی اخلاقی را در میان امت اسلامی بیان میدارد.آموزش این مجموعه که به طور سلسلهوار در مجله رشد قرآن عرضه خواهد شد، به چهار منظور و هدف انجام میگیرد:
1.تمرین و کاربرد آموزش مفاهیم و تقویت آن
2.تمرین و آموزش شیوه تدبر در آیات قرآن
3.آشنایی با وجهه سیاسی و حکومتی قرآن
4.آشنایی با این که هر یک از سورههای قرآن به گونه یک مجموعه ارکانیک و به هم پیوسته و هدفدار، مستقل از سایر سورههاست.