ایده های نو در تعلیم و تربیت

ایده های نو در تعلیم و تربیت

ایده های نو در تعلیم و تربیت دوره دوم بهار 1401 شماره 2

مقالات

۱.

بررسی میزان انطباق اهداف غایی تربیتی اسلام در محتوای کتاب هدیه های آسمان و آموزش قرآن پایه پنجم دبستان

کلید واژه ها: اسلام اهداف غایی هدیه های آسمان قرآن

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 386 تعداد دانلود : 899
هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان انطباق اهداف غایی تربیتی اسلام در محتوای کتاب هدیه های آسمان و آموزش قرآن پایه پنجم می باشد. اهدافی که خود به دو دسته عرضی و غایی دسته بندی می شوند. با توجّه به تحلیل کمّی، عینی و نظامدار کتاب های درسی در مورد موضوع مورد پژوهش و همچنین ابزار مورد استفاده، روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا می-باشد. واحد ثبت در این تحقیق، مضمون و واحد زمینه، درس می باشد. جامعه آماری کتاب های هدیه های آسمان و آموزش قرآن پایه پنجم است. و نمونه آماری شامل متن درس، آیات، و تمامی فعالیت های کتاب است. روش شمارش نیز فراوانی است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که اهداف غایی تربیتی اسلام آنطور که باید در این دو کتاب به کار نرفته اند. دو کتاب فوق که محتوایی در ارتباط با خداوند، مسائل دینی و کتاب مقدس دارند به صورت نامتوازن به اهداف غایی در هر درس و هرکدام از کتاب ها پرداخته اند و همچنین برخی از درس های موجود در این دوکتاب به هیچکدام از اهداف نپرداخته اند.
۲.

توسعه و نهادینه کردن عدالت آموزشی و تربیتی با استفاده از ارتباطات سیار سلولی نسل پنجم بر اساس اهداف راهبرد های کلان تحول بنیادین آموزش و پرورش

کلید واژه ها: توسعه عدالت آموزش تربیت اینترنت نسل پنجم

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 185 تعداد دانلود : 717
برای توسعه و نهادینه کردن عدالت آموزشی و تربیتی لازم تحول بنیادین در نظام آموزش وپرورش مبتنی بر آرمان های بلند نظام اسلامی باید معطوف به چشم اندازی باشد که در افق روشن آینده ترسیم گر ایرانی توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویتی اسلامی انقلابی، الهام بخش جهان اسلام همراه با تعامل سازنده و مؤثر در عرصه روابط بین المللی باشد که در این زمینه ایجاد زیرساخت ها و مراکز ارتباطات سیار سلولی نسل پنجم (اینترنت نسل پنجم) در سراسر کشور علی الخصوص مناطق محروم و مرزی می تواند سرعت رسیدن به این هدف کلان را بسیار بیشتر کند. در این مقاله توضیحاتی در مورد کاربرد اینترنت نسل پنجم در آموزش و تربیت دانش آموزان داده شده است.
۳.

بررسی تحلیلی ویژگی های دانش آموز در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقد آن با استفاده از « آداب المتعلمین» خواجه نصیر الدین طوسی

کلید واژه ها: دانش آموز آداب المتعلمین خواجه نصیرالدین طوسی سند تحول بنیادین آموزش وپرورش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 606 تعداد دانلود : 794
هدف این تحقیق بررسی ویژگی های دانش آموز از دیدگاه اسناد آموزش وپرورش و نقد آن بر اساس کتاب «آداب المتعلمین» خواجه نصیرالدین طوسی است. روش به کاررفته در این پژوهش تحلیل اسناد و انتقادی بوده است. براین اساس ابتدا بخش مبانی انسان شناسی سند تحول بنیادین آموزش وپرورش موردبررسی قرار گرفت و با توجه به آن ویژگی های دانش آموز صورت بندی شد. سپس با مراجعه به کتاب «آداب المتعلمین» خواجه نصیرالدین طوسی به مشخصات دانش آموز اشاره شد و در پایان با معیار قرار دادن کتاب «آداب المتعلمین»، ویژگی های دانش آموز در سند موردنقد قرار گرفت یافته های تحقیق نشانگر آن است که علی رغم وجود ویژگی های مشترک، برخی از ویژگی های دانش آموز از دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی وجود دارد که در سند تحول بنیادین آموزش وپرورش کمتر به آن توجه شده یا اصلاً وجود ندارد. در اسناد آموزش وپرورش، به طورکلی تأکید مناسب و کافی بر مبانی و اصول صورت گرفته و اشاره اندکی به روش های مشخص شده است و این در حالی است که خواجه نصیرالدین طوسی در کتاب «آداب المتعلمین» به معرفی خصوصیات و روش های تربیتی مبتنی بر اصول و بنیادهای دینی می پردازد.
۴.

ارائه ی مدل ساختاری انگیزش تحصیلی و مشغولیت شناختی: میانجی گری هیجان های پیشرفت

کلید واژه ها: انگیزش تحصیلی مشغولیت شناختی هیجان های پیشرفت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 180 تعداد دانلود : 564
در پژوهش حاضر رابطه ی انگیزش تحصیلی و مشغولیت شناختی با میانجی گری هیجان های پیشرفت موردبررسی قرار گرفت. شرکت کنندگان پژوهش، 315 دانشجو (173 نفر زن و 142 نفر مرد) رشته ها و مقاطع مختلف دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز بودند که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای موردمطالعه از مقیاس مشغولیت تحصیلی (ریو و تسنگ، 2011)، مقیاس انگیزش تحصیلی (والرند، 1989) و پرسشنامه ی هیجان های پیشرفت (پکران، 2005) استفاده شد. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و با استفاده از نرم افزار AMOS ویراست 24 انجام گرفت. روابط واسطه ای در الگوی پیشنهادی با استفاده از روش بوت استراپ آزموده شدند. یافته ها نشان دادند که الگوی پیشنهادی از برازش خوبی با داده ها برخوردار است. برازش بهتر از طریق حذف دو مسیر غیر معنی دار حاصل شد. نتایج نشان دادند که انگیزش درونی اثر مثبت و معنی داری بر مشغولیت شناختی دارد، ولی اثر انگیزش بیرونی و بی انگیزگی بر مشغولیت شناختی معنی دار نبود. نتایج مربوط به روابط غیرمستقیم نیز نشان دادند، هیجان های مثبت پیشرفت در رابطه ی بین ابعاد انگیزش تحصیلی و مشغولیت شناختی نقش میانجی را ایفا می کنند ولی هیجان های منفی پیشرفت میانجی گر رابطه ی بین ابعاد انگیزش تحصیلی و مشغولیت شناختی نمی باشند.