انرژی ایران

انرژی ایران

انرژی ایران سال هشتم بهمن 1381 شماره 16

مقالات

۱.

امکان سنجی اقتصادی مقدماتی روی فرآیند OCM و بررسی عوامل مؤثر بر آن

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 303 تعداد دانلود : 781
دراین مقاله ابتدا پروسه ای جهت تولید اتیلن از متان توسط واکنشهایOCM و براساس استفاده از راکتور بستر ثابت طراحی شده و سپس اثرات پارامترهای مختلف مربوط به کاتالیست نظیر میزان تبدیل متان (XCH4) میزان انتخاب پذیری محصولات دو کربنه (SC2+ ) و نسبت اتیلن به اتان تولیدی، بر روی میزان سرمایه گذاری کل و هزینه های عملیاتی پروسه پیشنهادی بررسی گردیدند. همچنین در این مقاله تاثیر نوع گاز خنثی (بخار آب، متان) و امکان جایگزینی راکتور بستر سیال مورد بحث قرار گرفته است.
۲.

تاثیر محل قرارگیری عایق حرارتی در جدارهای ساختمانی بر بارهای سرمایش و گرمایش سالیانه منازل مسکونی در شرایط اقلیمی ایران

نویسنده:

کلید واژه ها: بهینه سازی مصرف انرژی محل قرارگیری عایق حرارتی بارهای حرارتی ساختمان جدار پوسته خارجی ساختمان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 809 تعداد دانلود : 702
قرار دادن عایق در ساختارهای ساختمانی باعث کاهش بارهای سرمایش و گرمایش می شود. علاوه بر ضخامت عایق، محل قرارگیری عایق نیز در ساختارهای ساختمانی مهم می باشد. قرارگیری عایق در داخل یا خارج یک ساختار از نظر میزان کاهش در بارهای ساختمان اثرات متفاوتی دارد . در این تحقیق 5 سانتیمتر عایق ( به صورت یک تکه کامل یا به صورت 2 تکه 5/2 سانتیمتری ) در نقاط مختلف دیوارها و سقف های بتنی (به ضخامت 20 سانتیمتر) یک ساختمان قرار داده می شود و اثر قرار گیری این عایق بر بارهای ساختمان بررسی می شود. این بررسی برای سه شهر تهران( معتدل)، تبریز(سرد) و اهواز(گرم) انجام شده است. نتایج نشان می دهند که برای شهرهای مورد نظر قرار دادن عایق در ساختارهای ساختمانی بار کل سالیانه را در حدود64-72 درصد کاهش خواهد داد و میزان این کاهش به موقعیت قرارگیری عایق در جدار ساختمانی بستگی دارد
۳.

اصلاح توربین آبی Agnew جهت بکارگیری درپتانسیلهای آبی میکرو درایران

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 858 تعداد دانلود : 871
ازجمله منابع انرژی تجدیدپذیر نیروگاههای آبی کوچک ومیکرو است که به دلیل محدود بودن منابع سوختهای فسیلی، بکارگیری آنها، روند رو به رشدی را طی نموده است. کاربرد اصلی توربین های آبی میکرو عمدتاً به مناطق روستایی اختصاص داشته که درآنها پتانسیلهای آبی محدود وجود دارد. توربین Agnew یکی از توربین های میکرو جریان محوری است که برای نخستین بار دراسکاتلند طراحی وساخته شده است .چون هزاران سایت طبیعی مناسب برای توربین های میکرو درایران وجود دارد یک پروژه مشترک بین سازمان پژوهشهای علمی وصنعتی ایران ودانشگاه گلاسکو انجام گرفته است تاعملکرد توربین Agnew بهبود یافته وبرای کاربرد درسایتهای مختلف ایران آماده گردد. نتایج تست، اصلاحات اساسی را برروی عملکرد توربین نشان می دهد که دربهترین حالت 23% افزایش راندمان مشاهده گردیده است. دراین مقاله توربین Agnew و تجهیزات تست آن معرفی شده و نتایج تست ارائه گردیده است .
۴.

تخمین مقدار کل انرژی تابشی خورشید در یاسوج با استفاده از مدل های تجربی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 814 تعداد دانلود : 601
تخمین مقدار انرژی خورشیدی رسیده به سطح در یک منطقه قبل از اندازه گیری و برنامه ریزی برای استفاده از آن بسیار ضروری می باشد. در این پژوهش با توجه به برنامه ریزی انجام شده برای استفاده از انرژی خورشید در شهر یاسوج، مقدار این انرژی بطور متوسط تخمین زده می شود. برای این منظور با توجه به اطلاعات در دسترس از وضعیت اقلیمی و اطلاعات هواشناسی، تعدادی مدل مناسب انتخاب شده و از آنها برای تخمین مقدار انرژی خورشیدی رسیده به سطح در شهر یاسوج استفاده می شود. نتایج بدست آمده نظیر مقدار کل تابش، ضریب صافی آسمان، مقدار تابش مستقیم و پخش روزانه در جدول ها و نمودارهایی ارائه گردیده است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۱