آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۲

چکیده

متن

علم کلام در بین دیگر علوم از معارف اسلامی، از جهت موضوع، «شریف‏تر» از حیث قلمرو «گسترده‏تر» ، و از لحاظ اهداف و رسالت «سترگتر» و از نگاه تاریخی «کهن‏تر» است.
علم کلام نسبت به علوم دیگر وظیفه «موضوع‏سازی» را برعهده دارد. در راستای عقاید دینی به «تبیین» ، «دفاع» و «پاسخ شبهات » می‏پردازد و در خدمت به مردم «ارشاد و هدایت» حق جویان و ره پویان و «الزام و اقناع» لجوجان و عنودان را به انجام می‏رساند متکلمان شیعی همیشه الطاف و عنایات ائمه‏علیهم السلام شامل حالشان بوده است. آنان همواره زینت بخش عقاید دینی، موجب خرسندی و خوشحالی اهل بیت‏علیهم السلام و مورد تشویق آن ذوات مقدسه بوده‏اند. امام صادق علیه السلام برای مناظره با مردی از اهل شام به یونس بن یعقوب فرمود: به بیرون از منزل برو «اُنظر مَنْ تری من المتکلّمین فادخله» ، قیس بن ماصر آمد و در مناظره با مرد شامی پیروز شد و امام خود را با انجام وظیفه و ادای رسالتش خرسند ساخت «فأقبل أبو عبد الله علیه السلام یضحک».
و در پایان همان مناظره امام علیه السلام در تشویق هشام بن حکم فرمود: «مثلک فلیکلم الناس» بعدها ابن قبه رازی با کتاب «الانصاف» و«المستثبت» به تحکیم عقیده امامت پرداخت و سید مرتضی با الشافی فی الامامه نقدها و اشکالات این بحث را جواب داد و شیخ طوسی با تلخیص الشافی این بحث را در اختیار عموم نهاد. در ادامه ابوصلاح حلبی با «تقریب المعارف» و سدیدالدین حمصی رازی با «المنقذ من التقلید» مباحث کلام شیعی را ساختارمند کردند و خواجه نصیرالدین طوسی با «تجرید العقاید» آن را به اروج خود رساند، علاّمه حلی با «کشف المراد» و عبدالرزاق لاهیجی با «شوارق الالهام» به شرح و بسط آن پرداختند علامه طباطبایی با اصول فلسفه و روش رئالیسم و شهید مطهری با آثار متعددش مانند «عدل الهی»، «مقدمه‏ای بر جهان بینی» شبهات رایج در عصر حاضر را پاسخ دادند. استاد علاّمه سبحانی با تدوین «الالهیات علی هدی الکتاب والسنة والعقل» علم کلام را به طور مبسوط و مستند به جامعه علمی عرضه نمود.
در کتاب «طبقات المتکلّمین» که با اشراف و نظارت حضرت آیة الله سبحانی و تهیه و تدوین شده است و چاپ مجلدات بعدی آن نیز در دست است. ترتیب نام متکلمان بر اساس تاریخ وفات و به سال قمری است . در پایان هر قرن نام متکلمانی که در همان قرن می‏زیسته‏اند ولی تاریخ دقیقی وفاتشان معلوم نیست آمده است.
در ذیل نام هر یک منابع متعددی درباره شرح حال او با ذکر جلد و صفحه آمده است. از امتیازات این اثر طرح مباحثی مفید و لازم در عرصه علم کلام است که به قلم استاد نگاشته شده است.
در مقدمه جلد اوّل که احتمالاً مفصل‏ترین مقدمه در این مجموعه است کلیات و درآمدی بر علم کلام آمده است که عبارت است از: نام‏گذاری، تعریف، موضوع، بررسی شبهات منکرین علم کلام ، عوامل پیدایش و گسترش علم کلام و مدارس کلامی، مباحثی درباره مسائل جدید علم کلام، مراحل کلام شیعی و در نهایت نقش ائمه اهل بیت‏علیهم السلام در تبیین عقیده اسلامی و نمونه‏هایی از مناظره‏های آن بزرگواران آمده است.
در مقدمه جلد دوم استاد جایگاه خبر واحد در مباحث اعتقادی را طرح کرده‏اند ایشان معتقدند:
«وهو لا یغنی فی مجال العقیدة عن الحق شیئاً».
و در ادامه به نقد کتاب «موقف المتکلّمین من الکتاب والسنّة» تألیف شیخ سلیمان بن صالح بن عبدالعزیز غضی پرداخته‏اند و سپس دیدگاه‏هایی در باب صفات خبریه را طرح و نقد کرده‏اند.
جلد اوّل کتاب، متکلمان شیعی را تا پایان قرن سوم و جلد دوم از قرن چهارم تا پایان قرن هفتم قمری را معرفی کرده است.

تبلیغات