چکیده

متن

 


امام کاظم(ع): رَجُلٌ مِنْ قُمْ یَدْعُو النّاسَ اِلَى الْحَقِّ یَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ قُلُوبُهُمْ کَزُبُرِ الْحَدیدِ لا تُزِّلُهُمُ الرِّیاحُ الْعَواصِفِ، لا یَمِّلُونَ مِنَ الْحَرْبِ وَ لا یُجْبِنُونَ وَ عَلَى اللّهِ یَتَوَکَّلُونَ وَالْعاقِبَةُ لِلْمُتِّقینَ.

مردى از قم مردم را به سوى حق دعوت مى کند. گروهى بر گرد او جمع مى شوند که قلبهایشان چون پاره هاى آهن است. بادهاى تند حوادث آنان را نمى لرزاند، از جنگ خسته نمى شوند و نمى ترسند؛ به خدا توکل مى کنند و سرانجامِ کار از آن پرهیزگاران است.

تصور کنید، در شرایطى که همه پایه هاى قدرت رژیم پهلوى استوار به نظر مى رسید، ایالات متحده آمریکا، انگلیس، فرانسه و حتى شوروى سوسیالیستى نیز از آن حمایت مى کردند و ایران را «جزیره ثبات» در منطقه خاور میانه مى نامیدند، چگونه این رژیم در هم شکست و نظام سیاسى آن فروریخت؟!

نهضت و قیام انقلاب اسلامى ایران با رهبرى الهى امام خمینى در سال 1341 آغاز شد. پیروان آهنین اراده و مؤمن او از تندبادهاى سهمگین حوادثى چون 15 خرداد و 17 شهریور نهراسیدند و با توکّل بر خدا از قید هفت دولت طاغوتى این دوران (علم، منصور، هویدا، آموزگار، شریف امامى، ازهارى و بختیار) آزاد شدند.

رژیم پهلوى در ارکان قدرت خود بیش از همه به ارتش وابسته بود و پرسنل آن را وفادارترین افراد به شاه و سلطنت تصور مى کرد. بودجه نیروهاى مسلح در طول سلطنت او هیچ گاه از 23% کمتر نشد، حتى به 35% بودجه سالانه کشور رسید.

در دوران شتاب انقلاب اسلامى، رژیم شاهنشاهى با بهره گیرى از حکومت نظامى و سپس دولت (کابینه) نظامى براى نجات خود کوشید. اما غافل از آن بود که بدنه نیروهاى مسلح، انسان هاى شریفى هستند که غالب آنان با اعتقاد به ولایت که آن زمان در مرجعیت امام خمینى تجلى داشت، از منجلاب مادیت رژیم گریزان و از فهم سیاسى بالایى برخوردارند.

آنان وابستگى نیروهاى مسلح به آمریکا و اسرائیل را برنمى تافتند و از فساد اخلاقى و مالى سران رژیم، بى عدالتى و تبعیض در جامعه و نیروهاى مسلح به شدت رنج مى بردند، لذا مترصد شرایطى بودند تا با توکّل بر خدا، طبق فرمان رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامى، نائب الامام، آیت اللّه العظمى سید روح اللّه الموسوى الخمینى عمل کنند. در «اعترافات ژنرال» مى خوانیم که برخى از پرسنل شجاع نیروهاى مسلح، شفاهى و کتبى اعلام کرده اند که از مقلدین آیت اللّه خمینى بوده و نمى توانند برخلاف اوامر آیت اللّه عمل کنند.

آخرین رئیس ستاد بزرگ ارتشتاران شاه اعتراف مى کند که غالب پرسنل به خصوص افراد وظیفه ادامه خدمت را مخالف مذهب دانسته، از پادگان ها فرار کرده، به خانواده هاى خود و تظاهر کنندگان مى پیوندند.

در شرایطى که رژیم پهلوى سعى داشت تا مانع فهم و بصیرت سیاسى نیروها شود، این گروه همراه با پیروان استوار امام خمینى در جامعه و با رهبرى روحانیت گوش به فرمان مرجعیت تقلید شیعه، شعور بالاى سیاسى خود را نشان داده، پشت به طاغوت با امام خمینى بیعت کردند.

بى گمان رمز موفّقیّت یاران امام خمینى، در سه عامل مهم معنویت گرایى، بصیرت سیاسى و ولایت محورى بود. شکّى نیست که استمرار موفّقیّت هاى انقلاب نیز در گرو همین عوامل است.

معنویّت، خدامحورى، توجّه به روحانیت و سیر و سلوک الهى، کلید فتح جبهه هاى سخت است و انسان را از سقوط در گرداب مهلک زر و زور و تزویر باز مى دارد. فهم بالاى سیاسى، انسان را همواره در جبهه حق نگه داشته، از حیرت و ضلالت حفظ مى کند و مهمتر از همه، همگامى با ولایت است که ضامن سعادت و پیروزى است.

انقلاب عظیم اسلامى ما با گذشت بیش از یک ربع قرن همچنان با رهبرى داهیانه آیت اللّه العظمى خامنه اى با موفّقیّت به راه خود ادامه مى دهد و با معنویّت گرایى، بصیرت سیاسى، ولایت محورى و بویژه بهره گیرى از نهضت امام حسین(ع)، در مقابل زورگویى هاى ائمّه کفر و جاهلان مدرن آمریکایى و اروپایى پرچم جاوید «هیهات منّا الذّلّة» را با سرافرازى برافراشته است. دشمن بداند یاران امام خامنه اى همان یاران امام خمینى اند که «قلوبهم کَزُبُر الحَدید لا تزلهم الرّیاح العَواصف، لا یملون من الحرب و لا یجبنون و على اللّه یتوکون»؛ قلب هایشان چون پاره هاى آهن استوار بوده، تندبادهاى حوادث جدید همچون توهین بى شرمانه مطبوعات اروپایى به ساحت مقدس رسول خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم و حرمت شکنى نسبت به حرم عسکریین در سامرّا آنان را متّحدتر و در مقابله با شرک و کفر جهانى مصمم تر و استوارتر خواهد کرد:

یُرِیدُونَ أَن یُطْفِئُوا نُورَ اللّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَیَأْبَى اللّهُ إِلاَّ أَن یُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ(توبه / 32 ـ 33)

و همان گونه که امام خمینى فرمود، اگر آنان بخواهند در مقابل دین ما بایستند، ما در مقابل تمامى دنیاى آنها خواهیم ایستاد. صهیونیست هاى یهودى و مسیحى باید بدانند آنان که باد مى کارند، با تحریک خشم مسلمانان جهان طوفانى درو خواهند کرد که به یارى خدا بنیادشان را برخواهد انداخت!

تلاش آنان در محروم کردن ملت شجاع ایران از انرژى هسته اى نیز راه به جایى نخواهد برد و به یارى خداوند، با پیروزى در جبهه پیچیده و سخت انرژى هسته اى، دست آورد شکوهمند دیگرى در کارنامه انقلاب اسلامى ایران به ثبت خواهد رسید.

انقلاب اسلامى ثمرات ارزشمند فراوانى داشته است که از جمله آن ها مى توان به مجلس خبرگان رهبرى اشاره کرد. انتخابات این مجلس مهم و بسیار تأثیرگذار را نیز در پیش داریم. لازم است با توکّل بر خدا، هوشیارى، حفظ وحدت، موقع شناسى و تحلیل درست همراه و همگام با ولایت، شبهه افکنى ها و توطئه هاى آشکار و پنهان دشمن را ناکام گذاشته، برگ زرّین دیگرى بر کتاب نورانى نظام مردم سالارى دینى بیفزاییم، ان شاء اللّه.

روح حاکم بر مقالاتِ این شماره از فصلنامه حصون، که با یارى خداى توانا تهیه و تقدیم شما فرهیختگان مى گردد، معنویّت، فهم سیاسى و ولایت محورى است.

تبلیغات