چکیده

متن

 


عامل مهم تسلیم ناپذیرى و ایستادگى ملت ایران در راه پرافتخار خود، فلسفه سیاسى و مکتب سیاسى امام خمینى(ره) است.آیة اللّه العظمى خامنه اى

در جامعه بدوى و بى دولت حجاز، رسول عظیم الشأن خدا تنها به نصایح اخلاقى و توصیه هاى معنوى بسنده نکرد، بلکه با انقلابى عظیم، نظام عصر جاهلیت را برچید و حکومت «اللّه » را بر مبناى «مکتب سیاسى اسلام» بنیان نهاد.

در دولت دینى پیامبر(ص)، خدایان نفى شدند و «حاکمیت» و «حکم» تنها از «اللّه » بود و شخص پیامبر(ص)، مجرى احکام الهى. اما با رحلت رسول گرامى اسلام(ص)، دو دیدگاه متفاوت از مکتب سیاسى اسلام پدیدار شد؛ امامت شیعى و خلافت سنى.

الگوى اول، جز اندک زمانى، تحقق و دوام نیافت. اما دیدگاه دوم، بخش مهمى از تاریخ اسلام را به خود اختصاص داد. پس از برافتادن خلافت نیز، پادشاهان مسلمان سربرآوردند و نظام هاى سلطنت مطلقه، سپس مشروطه و یا جمهورى سکولار حاکمیت را در بلاد اسلامى به دست گرفتند.

استبداد، استعمار و عقب ماندگى، پیامد شوم نظامهاى اخیر بود تا اینکه در زمستان قرن بیستم، شخصیتى از آل رسول(ص)، استبداد را در ایران برانداخت، استعمار را به ذلت نشاند و با احیاى مکتب سیاسى اسلام، بهار مستضعفان را مژده داد.

مکتب سیاسى امام خمینى(ره)، خط بطلان بر فرضیه افیون انگارى دین کشیده، مارکسیسم را درمانده کرد، همچنین پوچى فلسفه سکولاریزم را در منظر همگان آشکار ساخت.

رویگردانى انسان مدرن و فرا مدرن از مادیت محض به معنویت، سیاسى شدن ادیانى که در چنبره پارادیم سکولار، انزوا گزیده بودند، نضهت بیدارى اسلامى و اسلام خواهى روز افزون در قلب آمریکا و اروپا، در پرتو این مکتب ممکن شد، مکتبى که اصالت در آن با «هدایت الهى»و «سعادت مردمى» است، نه «مادیگرایى» و «قدرت پرستى».

هم اینک با گذشت بیش از ربع قرن از نقش آفرینى مکتب سیاسى امام خمینى(ره)، دشمنان زخم خورده انقلاب و نظام اسلامى ایران، شخصیت و مکتب سیاسى امام(ره) را آماج تیرهاى زهرآلود نبرد رسانه اى (media war) و جنگ نرم (Soft war) ساخته اند تا این بزرگترین سلاح راست قامتى را از ملت ما بستانند و سلطه خود باز پس گیرند.

نئومحافظه کاران حاکم بر ایالات متحده امریکا بر مبناى مکتب اصالت قدرت (power politics) باده غرور سر کشیده، سر مست بر طبل جنگ گرم و سرد، نرم و سخت ونیمه سخت مى کوبند.

آنان به پشتوانه سست «اصالت قدرت» خود، به مقابله با مکتب «اصالت هدایت و سعادت» برخاسته، با صراحت از جنگهاى صلیبى جدید سخن مى رانند!

ادعاى پایان تکامل ایدئولوژیک بشر درمکتب لیبرال دموکراسى دارند، اما با وحشى گرى، دست اندازى به سرزمین دیگران، اشغال نظامى، حمایت از دولت غاصب و تروریست اسرائیل، شکنجه هاى وحشتناک و طرح هاى استعمارى فرانوین در قالب جهانى سازى (globalization) و خاورمیانه بزرگ، تحریک قومیت ها و مذاهب و تعمیق شکافهاى سیاسى داخلى در کشورهاى مسلمان، درصدد تحمیل سلطه و هژمونى خود بر دنیاى اسلام اند.

در این میان کانون بیدارى اسلامى و انقلاب شکوهمند اسلامى، یعنى ایران، اهمیت ویژه اى براى دنیاى استکبار دارد. در آغازین روزهاى سال 1384 ش دولتهاى مدعى دموکراسى چون فرانسه، آلمان و انگلیس، براى به تسلیم کشاندن ملت ایران بر سر پرونده انرژى هسته اى، بى منطقى خود را به اوج رسانده اند.

پیروان اروپایى مکتب اصالت قدرت با همکارى و همراهى نئو محافظه کاران آمریکایى ـ این فاشیست هاى قرن 21 ـ همه فشارهاى خود را براى شکستن مقاومت ملت ایران به کار بسته اند، غافل از آنکه پیروان مکتب امام خمینى(ره) و حضرت آیة اللّه خامنه اى (مدظله العالى) تسلیم ناپذیرند.

جانشین شایسته امام خمینى، سال1384را سال «همبستگى ملى» و «مشارکت عمومى» اعلام کرده اند. همبستگى ملى و به تعبیر دیگر، انسجام اجتماعى و همگرایى ملى، ترجمان راهبرد «وحدت» در مکتب سیاسى امام خمینى است و مشارکت عمومى نیز همان راهبرد «حضور در صحنه»است.

در پرتو این دو راهبرد،ملت بزرگ ایران با حضور همبسته و حداکثرى خود در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهورى و گزینش رئیس جمهورى ولایى، از یک سو گام هاى استوار خود را براى تحقق ایران قدرتمند 1404 ش برمى دارد و از سوى دیگر با نمایش اقتدار ملى، آمریکا و اروپا را در جلوگیرى از فنّاورى هسته اى ایران ناکام خواهد کرد.

تسلیم ناپذیرى در برابر دشمن، روح مکتب سیاسى امام خمینى(ره) است و این همه وامدار مکتب امام حسین(ع)، رادمرد همیشه تاریخ است که فرمود:

هیهات منّا الذّله، ابى اللّه ذلک لنا و رسوله و المؤمنون و جدود طابت و حجور طهرت و انوف حمیّة ونفوس ابیة من ان تؤثر طاعة اللئام على مصارع الکرام.

چه دور است از من ذلت! خدا و رسولش و دامنهاى پاک و اشخاص غیرتمند و جانهاى ذلت ناپذیر، همه از اینکه اطاعت دونان را بر قتلگاه سرافرازان برگزینم ابا دارند.

مکتب سیاسى امام راحل، نیاز اصلى بشریت امروز براى مقابله با روح نظامى گیرى و ظلم گسترى مکتب لیبرال دموکراسى است. لذا، همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، تبیین شاخص ها و انتقال سالم آن به نسل فردا بسیار ضرورى است:

امروز مهم ترین وظیفه، انتقال سالم مکتب سیاسى امام(ره) به نسلهاى آینده است.

بر این اساس همزمان با سالگرد ملکوتى شدن روح بلند پیشواى مستضعفان و طلوع خورشید جانشین شایسته امام عارفان، این شماره از فصلنامه را طبق رهنمود رهبر معظم انقلاب به مکتب سیاسى امام خمینى(ره) اختصاص داده ایم تا گامى هر چند کوچک در مسیر انجام این وظیفه و در خور طبع بلند شما راست قامتان ـ که درود خداوند بر شما باد ـ برداشته باشیم.

انّ الذین قالوا ربنا اللّه ثم استقاموا فلاخوف علیهم و لاهم یحزنون. اولئک اصحاب الجنة خالدین فیها جزاءً بما کانوا یعملون(احقاف: 13 ـ 14)

تبلیغات