چکیده

متن

ما در جایی ایستاده ایم که اندیشه ها، و کنش های چند ساله، گذشته را برایمان رقم زده اند و تمام آنچه که در ده یا بیست سال آینده تجربه خواهیم کرد، تحت تأثیر چیزی است که امروز رقم می زنیم.
دوستی ها، ازدواج و تشکیل خانواده، شغل و محل زندگی و…
همه و همه با انتخاب امروز ما شکل خواهند گرفت. زندگی فرایند ساختن است وآنچه که امروز انجام می دهیم، بر آنچه که فردا خواهیم داشت تأثیر می گذارد. نحوه ی تفکر افراد در برابر مسائل و مشکلات زندگی به گونه ای متفاوت و از هم جداست و این واقعیّتی است اجتناب ناپذیر.
بر اساس تفاوتهای فردی، گروهی را تصور بر این است که توان حل مشکلات خود را ندارد و مکرر به ابعاد این مشکلات می افزایند و به سرعت به سوی افسردگی و نا امیدی و در هم ریختگی روانی کشیده می شوند و گروهی دیگربا اراده و پشتکار قوی در جهت حل مشکلات گام بر می دارند و همواره به پیروزی فکر می کنند و در رهگذر غلبه بر مشکلات زندگی از تفکرات مثبت، امیدواری و توانایی خویش نهایت استفاده را می برند. اغلب کسانی که در مقابل مشکلات سر تسلیم فرود می آورند نه به خاطر نا توانی واقعی خویش که در اثر پذیرفتن این تصور که نا توانند به چنین وضعی دچار می شوند توجه داشته باشید تنها چیزی که موفقیّت های ما را تحت الشعاع قرار می دهد و محدود می کند، تفکری است که به ما می گوید«نمی توانی موفق شوی» و این واقعاًحرف تازه ای نیست.
کسی که می گوید«می توانم، می تواند» و کسی که می گوید«نمی توانم، نمی تواند» به عنوان مثال شخصی می گوید فکر می کنم همیشه«بازنده»خواهم بود و با این طرز تلقی و ساختار ذهنی منفی، یادگیری را کنار می گذارد موقعیّتها را یکی پس از دیگری از دست می دهد و دست از تلاش و کوشش بر می دارد و نا گفته پیداست که پیش گویی او درست از کار در می آید و موفق هم نمی شود و دیگری می گوید من«موفق خواهم شد» و بر این اساس در پی کسب موقعیّتها و زمینه های مساعد بر آمده و هر چه بیشتر به تلاش خود می افزاید و طبیعتاً موفق هم خواهد شد.
هر گاه به توانایی خود برای احراز موفقیّت شک کردید به موانعی فکر کنید که دیگران بر آنها چیره شده اند تاریخ سرشار از سر گذشت انسانهای بزرگی است که تاریخ ساز شدند وینستون چرچیل دانش آموز فقیری بود که از بیماری لکنت زبان رنج می برد اما نه تنها در بیست و چهار سالگی برنده ی«جایزه ی نوبل» شد، بلکه توانست یکی از نافذترین سخنرانان دوران اخیر قلمداد شود و یا ناپلئون با هدایت ارتش پیروز خود در سر تا سر اروپا بر نقیصه ی کوتاهی قد فائق شد. نظیر این افراد فراوان است و نتیجه ی قطعی این مثالها این است«مهم نیست که از کجا آغاز می کنید هر جا که هستید نقطه ی آغاز است».
و بدانید تلاش بیشتر امروز، نشانه فردای متفاوت و بهتر است. بیایید با دور ریختن تمام برچسب های منفی که به خود آویزان کرده‌ایم نخستین گام را برای شروع یک زندگی موفق برداریم و بدانیم که ((هوأغنی واقنی ))(2)
پی نوشت:
1- وبرای انسان بهره ای جز سعی وکوشش او نیست. نجم / آیه 38
2- وخداست که بی نیاز است وسرمایه امید،تلاش و قوت عقل و فکر وجسم می بخشد.نجم /آیه47

تبلیغات