کتابشناسی پلورالیسم دینی
آرشیو
چکیده
متن
پلورالیسم دینی، مجموعهای است مشتمل بر پیشدرآمد، سخنرانی، گفتوگو و پرسش و پاسخ.
در پیشدرآمد این اثر، که به قلم حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه نگاشته شده، با گذاری کوتاه به تنوع و تکثر ادیان و نیز ترابط و تشابه میان آنها، بحث پلورالیسم دینی تبیین شدهاست.
در بخش دیگر، سخنرانی و پرسش و پاسخ طلاب حوزهی علمیهی قم از استاد گرانمایه حجت الاسلام و المسلمین لاریجانی به چاپ رسیدهاست. کثرتگرایی در فهم دین و کثرتگرایی در خود دین از مباحث عمدهی این سخنرانی است.
ایشان در ادامه به برخی از پرسشها پاسخ میدهند که عبارتاند از:
1. اگر شریعت صامت نیست، پس چرا به قرآن، کتاب الله صامت و به معصوم، کتاب الله ناطق اطلاق شدهاست؟
2. آیا کثرتگرایی از منابع دینی قابل استنباط است یا نه فقط باید با شیوهای برون دینی از آن بحث کرد؟
3. به تکافوء ادله که یکی از دلایل کثرتگرایی دینی است، چه پاسخی میتوان داد؟
بخش دیگر کتاب به مجموعهای از پرسشها و پاسخها اختصاص داده شدهاست:
1. زمینهی پیدایشِ نظریهی کثرتگرایی دینی و تاریخچهی مختصری از آن را بیان فرمایید.
2. نظریات رقیب پلورالیسم دینی کدامند؟
3. نظر اسلام دربارهی پلورالیسم دینی چیست؟
4. اولین بار بحث پلورالیسم دینی توسط چه کسانی در جامعهی ما مطرح شد و انگیزهی آنان از طرح این بحث چه بودهاست؟
5. آیا پلورالیسم دینی از منابع دینی قابل استنباط است؟
6. آیا باید به ادیان الهی موجود، به چشم ادیانی تحریف شده نگریست یا این که باید به عقاید آنان احترام بگذاریم؟
7. آیا از برخی آیاتِ قرآنِ کریم همانند آیهی مبارکهی 67 از سورهی بقره و آیهی 69 سورهی مبارکهی مائده، کثرتگرایی دینی به دست نمیآید؟
8. اگر به کثرتگرایی دینی معتقد نباشیم، معنای حدیث پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله وسلم) در رابطه با ابوذر و سلمان چه میشود که میفرماید: اگر ابوذر از آن چه که سلمان از دین میفهمد، خبردار شود، او را خواهد کشت؟ آیا این عین پلورالیسم فهم دینی نیست؟
9. اگر به کثرتگرایی دینی معتقد نباشیم، آیا به صفتِ هادی بودنِ خداوندِ متعال خدشه وارد نمیشود؟
10. آیا برداشتهای ما از قرآنِ کریم و تفسیر آن، منجر به پذیرش کثرتگرایی دینی نمیشود؟
گـفتوگـو با دکتر محمد لـگن هـاوزن مـحقق اندیشمند و نویسندهی مسلمانِ امریکایی نیز بخشی از کتاب پلورالیسم دینی است.
آخرین بخش کتاب، مقالهای است در تبیین دیدگاه شهید مرتضی مطهری(رحمتالله علیه) دربارهی پلورالیسم دینی.
در پیشدرآمد این اثر، که به قلم حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه نگاشته شده، با گذاری کوتاه به تنوع و تکثر ادیان و نیز ترابط و تشابه میان آنها، بحث پلورالیسم دینی تبیین شدهاست.
در بخش دیگر، سخنرانی و پرسش و پاسخ طلاب حوزهی علمیهی قم از استاد گرانمایه حجت الاسلام و المسلمین لاریجانی به چاپ رسیدهاست. کثرتگرایی در فهم دین و کثرتگرایی در خود دین از مباحث عمدهی این سخنرانی است.
ایشان در ادامه به برخی از پرسشها پاسخ میدهند که عبارتاند از:
1. اگر شریعت صامت نیست، پس چرا به قرآن، کتاب الله صامت و به معصوم، کتاب الله ناطق اطلاق شدهاست؟
2. آیا کثرتگرایی از منابع دینی قابل استنباط است یا نه فقط باید با شیوهای برون دینی از آن بحث کرد؟
3. به تکافوء ادله که یکی از دلایل کثرتگرایی دینی است، چه پاسخی میتوان داد؟
بخش دیگر کتاب به مجموعهای از پرسشها و پاسخها اختصاص داده شدهاست:
1. زمینهی پیدایشِ نظریهی کثرتگرایی دینی و تاریخچهی مختصری از آن را بیان فرمایید.
2. نظریات رقیب پلورالیسم دینی کدامند؟
3. نظر اسلام دربارهی پلورالیسم دینی چیست؟
4. اولین بار بحث پلورالیسم دینی توسط چه کسانی در جامعهی ما مطرح شد و انگیزهی آنان از طرح این بحث چه بودهاست؟
5. آیا پلورالیسم دینی از منابع دینی قابل استنباط است؟
6. آیا باید به ادیان الهی موجود، به چشم ادیانی تحریف شده نگریست یا این که باید به عقاید آنان احترام بگذاریم؟
7. آیا از برخی آیاتِ قرآنِ کریم همانند آیهی مبارکهی 67 از سورهی بقره و آیهی 69 سورهی مبارکهی مائده، کثرتگرایی دینی به دست نمیآید؟
8. اگر به کثرتگرایی دینی معتقد نباشیم، معنای حدیث پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله وسلم) در رابطه با ابوذر و سلمان چه میشود که میفرماید: اگر ابوذر از آن چه که سلمان از دین میفهمد، خبردار شود، او را خواهد کشت؟ آیا این عین پلورالیسم فهم دینی نیست؟
9. اگر به کثرتگرایی دینی معتقد نباشیم، آیا به صفتِ هادی بودنِ خداوندِ متعال خدشه وارد نمیشود؟
10. آیا برداشتهای ما از قرآنِ کریم و تفسیر آن، منجر به پذیرش کثرتگرایی دینی نمیشود؟
گـفتوگـو با دکتر محمد لـگن هـاوزن مـحقق اندیشمند و نویسندهی مسلمانِ امریکایی نیز بخشی از کتاب پلورالیسم دینی است.
آخرین بخش کتاب، مقالهای است در تبیین دیدگاه شهید مرتضی مطهری(رحمتالله علیه) دربارهی پلورالیسم دینی.