آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶۰

چکیده

متن

زمانی که دکتر محمد شوقی الفنجری ، استاد اقتصاد دانشگاه قاهره ، به دیدار سید محمد باقر صدر، در منزلش در نجف اشرف رفت ، پیش از هرچیز، از او پرسید: دانش آموخته کدام یک از دانشگاه های جهان است ؟سید محمد باقر صدر پاسخ داد که در هیچ دانشگاهی نه در عراق و نه درخارج عراق ، تحصیل نکرده و تنها در مساجد نجف که محل برگزاری دروس حوزه علمیه نجف است ، تحصیل کرده است . دکتر شوقی الفنجری به وی گفت : حقا که مساجد نجف بهتر از دانشگاه های اروپااست .
    دکتر شوقی الفنجری پس از بازگشت به قاره ، به دکتر زکی نجیب محمود، پیشنهاد ترجمه کتاب مبانی منطقی استقرار را به انگلیسی داد وکتاب های فلسفتنا و اقتصادنا را برای روژه گارودی فرستاد). (زکی المیلاد، الاسلام و الاصلاح الثقافی ، القطیف ، آفاق ، 2007، ص 36).
    می توان سه اثر ارزشمند (اقتصادنا)، (فلسفتنا) ـ که در اوائل دهه شصت تألیف شدند ـ و (الاسس المنطقیه للاستقراء) را منابع اصلی اندیشه های سید محمد باقر صدر، در حوزه های فلسفه ، کلام و اقتصاددانست . اهمیت این آثار به مرور زمان بیشتر شد; اما کتاب (اقتصادنا) ازمیان تمام کتاب های شهید محمد باقر صدر، برجسته تر و راهبردی تراست ; به چند دلیل :
    1. اینکه در شرایط و فضایی سیاسی و ایدئولوژیک و فکری خاص ظهور یافت . در نتیجه چالش موجود در آن زمان ، میان اردوگاه سرمایه داری و اردوگاه سوسیالیستی ـ مارکسیتی شرق بر جغرافیای جهانی حاکم شده بود. در این زمان و در این فضا، پرسش از قدرت اسلام بر رویا رویی با مشکلات و دشواره های مطرح در مثلث قدرت ، اقتصاد ونظام اجتماعی با تأکید فراوان مطرح شد. کتاب اقتصادنا در چنین فضایی عرضه گردید.
    این کتاب به مطالعه واقع بینانه ، نقادانه و محققانه مکتب های اقتصادی مارکسیسم ، سرمایه داری و اسلام و مبانی فکری و ابعادتفصیلی این سه مکتب می پردازد. گذشته از این ، نگارش این کتاب ،نقطه عطفی در حیات فکری سید محمد باقر صدر به شمار می رود که بااین کار به نیازی اساسی در جامعه خود پاسخ داد; اگر چه موضوع آن ـیعنی اقتصاد ـ در صدر فهرست اولویت های علمی و فکری وی نبود.
    2. این کتاب به لحاظ سطح ، موضوع و روش ، تلاش جدید و جدی درحوزه نگارش ها و پژوهش های حوزوی است . روش بخشی اساسی را درساختار معرفتی کتاب تشکیل می دهد و معیار اول موفقیت این کتاب هم در روش مندی آن نهفته است . روش بحث کتاب اقتصاد نا که شامل ساختار نظری و ارائه بحث و رجوع به منابع اصیل و شیوه استدلال واصول داوری به کار گرفته شده در آن ، پیش از دوستان ، محل شگفتی دشمنان شده است .
    3. این کتاب تلاشی تأسیسی و بنیادین است که هدف آن ارائه سیمای نظری یکپارچه اقتصاد اسلامی است . تا پیش از این تجربه ،تلاش هایی غالبا محدود یا ناقص در این زمینه شده بود که تنها به برخی پرسش های جزئی پاسخ می گفت یا واکنشی ایدئولوژیک و تند به اندیشه مارکسیسم یا کمونیسم بوده است . محمد المبارک در یاد کرد ازمهم ترین پژوهش هایی که در زمینه اقتصاد اسلامی ظهور یافته اند،چنین می گوید: (می توان چهار نمونه از این دست تألیفات را که شاید باتفاوت در ویژگی ها و شرایط زمان تألیف ، بهترین ها هم باشند، چنین معرفی کرد:
    1. (عدالت اجتماعی در اسلام ); تألیف سید قطب که کتابی پیشگام درجهان عرب و اسلام است و تأثیری عمیق و گسترده داشت و به زبان های گوناگون ترجمه شد و هنوز هم به دلیل طرح خطوط عمیق ،مفاهیم روشن و تعیین هدف (سیاست مالی ) مرتبط با عدالت اجتماعی و نه (نظام اقتصادی در اسلام )، ارزش خود را حفظ کرده است .
    2. (اسلام و نظام های اقتصادی معاصر); نوشته استاد ابوالاعلی مودودی ; شایدبتوان وی را نخستین نویسنده مسلمان معاصر دانست که در این موضوع به تألیف دست یازیده است . رساله ها و مباحث وی به زبان اردونوشته شده و پس از سال ها به عربی ترجمه شده است . مودودی مباحث و تألیفات ارزشمندی درباره ربا و مالکیت بر زمین دارد که به لحاظتحلیل واقع گرایانه ممتاز است .
    3. اشتراکیه الاسلام (سوسیالیست بودن اسلام ); تألیف دکتر مصطفی سباعی این کتاب از حیث پرباری مطالب و نظم و نسق بخشیدن به آن ، و شور وحرارت دعوت به اسلام برجسته است ; هر چند بر آن عیب گرفته اند که درتفسیر نصوص به نفع سوسیالیسم ، به هدف تقویت آن ، توسع به خرج داده است و اگر مرگ به سراغش نیامده بود، قصد داشت چاپی منقح ازآن را حاوی توضیحات و پاسخ های وی به پاره ای بد فهمی ها بود، ارائه کند.
    4. اقتصادنا; تألیف پژوهشگر و متفکر بزرگ شهید سید محمد باقر صدرکه نخستین تلاش علمی بی همتا در نوع خود برای استخراج نظریه اقتصادی اسلام از احکام شریعت است و در آن نویسنده ، از طریق طرح تفصیلی احکام شریعت تا اصالت فقهی و مفاهیم و اصطلاحات علم اقتصاد را جمع کرده است . وی کتابش را در دو بخش بزرگ سامان داده است ; در بخش نخست به طرح ، تفسیر و نقد علمی دو مکتب اقتصادی سرمایه داری و مارکسیسم پرداخته است و در بخش دوم ، به استخراج نظریه ای اقتصادی در اقتصاد اهتمام ورزیده است .(1)
    اقتصادنا از سه بخش تشکیل شده است : بخش اول و دوم به نقد نظام سرمایه داری و سوسیالیسم می پردازد و بخش سوم که مهم ترین بخش این کتاب است ، به اقتصاد اسلامی می پردازد. شاهکار شهید صدر، درهمین بخش از کتاب تجلی یافته است . در این بخش که مورد نظر ما دراین گزارش است ، مباحث مختلفی گنجانده شده است : در مقدمه این بخش که با عنوان (نشانه های کلان و اساسی اقتصاد اسلامی ) نام گرفته ، تأملاتی روش شناختی آمده است و پس از آن ، بخش عمده ای به نظریه توزیع پیش از تولید و نظریه توزیع پس از تولید، اختصاص داده شده و پس از آن به نظریه تولید و سپس به مسئولیت دولت در نظام اقتصادی اسلامی پرادخته شده است .
   
    مبادی (اصول ) اقتصاد اسلامی
    شهید صدر، سه اصل اساسی را برای نظام اقتصادی اسلام برمی شمرد: مالکیت دو گانه ، آزادی اقتصادی محدود و عدالت اجتماعی .
    شهید صدر معتقد است که اختلاف اساسی میان اسلام و نظام سرمایه داری و سوسیالیسم ، در ماهیت مالکیت مورد پذیرش هر یک ازاین نظام ها نهفته است ، زیرا جامعه و نظام سرمایه داری به شکل خاص فردی از مالکیت باور دارد و مالکیت عمومی را جز در موارد ضرورت اجتماعی به رسمیت نمی شناسد و جامعه سوسیالیستی درست به عکس این است ; اما جامعه اسلامی با هر دو نظام تفاوت دارد، زیرا (اشکال مختلف مالکیت را در آن واحد به رسمیت می شناسد و به جای اصل تک شکلی مالکیت که سرمایه داری و سوسیالیسم پذیرفته اند، اصل مالکیت دو گانه یا مالکیت دارای اشکال متنوع را پذیرفته است . اشکال مختلف مالکیت بر سه گونه است : مالکیت خصوصی ، عمومی و دولتی .
    در باب آزادی محدود اقتصادی ، شهید محمد باقر صدر معتقد است که دو قید، مانع مطلقیت مالکیت خصوصی در اسلام می شود. قید نخست شخصی و درونی است و بر گرفته از ارزش های اخلاقی مشارکت درثروت ، آن گونه که اسلام آموخته است . این ارزش ها که از حیطه حکم وجبر حکومت خارج اند، قابل سنجش نیستند و صرفا ابزاری هستند که دین به فرد بخشیده است ; اما قید دوم که قیدی عینی و واقعی است و درقانون به دقت مشخص شده است ، در دو سطح کاربرد دارد: در سطح اعلا(منابع کلی شریعت اسلام ، مجموعه ای از فعالیت های اقتصادی واجتماعی ، مانند ربا و احتکار و مانند آن باز داشته است ) و در سطح دیگر(اصل اشراف ولی أمر را بر فعالیت های عمومی و اصل دخالت دولت رابرای حفظ منافع عمومی و آزادی های عمومی مقرر داشته است ). درباب عدالت اجتماعی ، شهید صدر به خطر کلی گویی ها و تعمیم های بی فائده در باب رابطه اسلام با عدالت اجتماعی توجه می دهد و به اجمال متذکر می شود که مفهوم عدالت اجتماعی به دو اصل فرعی (تکافل عمومی ) و (توازن اجتماعی ) منقسم می شود.
   
    دین و اقتصاد
    از دیدگاه شهید صدر، کاری که دین می کند، این است که نزاع میان فردو جامعه را حل می کند، (زیرا دین قدرتی معنوی است که می تواند چشم پوشی انسان را از لذائذ موقت دنیوی جبران کند و او را به فداکاری در راه اهداف متعالی تشویق کند و از سود و زیان مفهومی فراتر از محاسبات تجاری اش در اندیشه انسان خلق کند).
    شهید صدر معتقد است که اقتصاد اسلامی ، بر عکس اقتصادمارکسیستی که مدعی علمیت است ، علم نیست . (اقتصاد اسلامی ازاین حیث شبیه مکتب اقتصادی سرمایه داری است که کارش تغییرواقعیت است و نه تفسیر آن ، زیرا وظیفه مکتب اقتصادی اسلام کشف سیمای کامل حیات اقتصادی براساس شریعت اسلام و مطالعه افکار ومفاهیمی است که از پس این سیما پرتو افشانی می کنند). شهید صدرمعقتد است که اقتصاد اسلامی ادعای علمی بودن ندارد، بلکه از اهداف اجتماعی آغاز می شود و سپس واقعیت اقتصادی را با آن در می آمیزد.وی توضیح می دهد که اسلام بر خلاف مارکسیسم رابطه ای میان تحولات شیوه های تولید و تحولات در روابط اجتماعی و روابط تولیدنمی بیند.
   
    دشواره اصلی اقتصاد
    محمد باقر صدر بر آن است که دشواره اصلی اقتصاد سرمایه داری ،کمیابی منابع طبیعی در برابر مقتضیات و نیازهای مدنیت جدید و دراقتصاد سوسیالیستی ، تضاد میان روش تولید و روابط توزیع است . ازدیدگاه شهید صدر، مخالفت اسلام در اینجا با سرمایه داری از آن رواست که معتقد است در طبیعت ، منابع و ثروت های فراوانی برای بشریت فراهم است و مخالفتش با سوسیالیسم از آن رواست که مشکل را نه درشیوه های تولید، بلکه در خود انسان می بیند.
    رویکرد اساسی (اقتصادنا) بر توزیع و شیوه هایی استوار است که اسلام از طریق آن توانایی تنظیم توزیع را برای رساندن ثروت اقتصادی به حداعلای آن داراست که راه آن بهره گیری انسان از منابع و ثروت های طبیعی است ، چنان که گفته آمد، بخش اصلی کتاب به دو بخش (توزیع پیش از تولید) و (توزیع پس از تولید) اختصاص داده است .
    (دستگاه توزیع در اسلام ، از دو ابزار اصلی تشکیل شده است : کار ونیاز) از دیدگاه شهید صدر اسلام تنها کار را موجب مالکیت کارگر به نتیجه عمل خویش می داند و این مالکیت خصوصی مبتنی بر کار،گویای میل طبیعی انسان به تملک نتایج کار خویش است و قاعده ای اسلامی که شهید صدر استخراج می کند، این است که کار موجب مالکیت کارگر بر ماده و نه سبب ارزش آن است ، بنابراین کارگر، زمانی که لؤلو را استخراج می کند تنها با این کارش ، مالک آن می شود و با این کار،به آن ارزش نمی بخشد.
    شهید صدر، عناصر سه گانه شکل دهنده دستگاه توزیع در اسلام راچنین خلاصه می کند: کار به عنوان اساس مالکیت ابزاری اصلی برای توزیع است ، بنابراین کسی که در عرصه طبیعت کار می کند، ثمره کارش را خود می چیند و مالک آن می شود.
    نیاز به عنوان تعبیری از حق انسانی ثابت در زندگی شرافتمندانه ،ابزاری اساسی برای توزیع است و به این ترتیب ، توزیع متکفل رفع نیازهای جامعه اسلامی است .
    مالکیت ، از طریق فعالیت هایی تجاری که اسلام در ضمن شرایطخاصی که تعارضی با اصول اسلامی عدالت اجتماعی نداشته باشد،اجازه آن را داده است ، ابزار ثانوی توزیع است .
    شهید صدر در بحث توزیع ، مشکل اساسی اجتماعی را (ستم )می داند.
   
    ملاحظات روش شناختی
    شهید صدر دو مفهوم (مکتب ) و (علم ) را از هم تفکیک می کند.مکتب ، راهی است که یک جامعه در تکامل اقتصادی و درمان مشکلات عملی اش می پیماید و علم ، زندگی اقتصادی و روابط موجود میان حقایق اقتصادی و عوامل از پیش تعیین شده را شرح می دهد. پس از این تفکیک محوری ، شهید صدر چهار فرضیه را مطرح می کند:
    1. اینکه اقتصاد اسلامی ، مکتب است ; نه علم . مکتبی است که راهی را که پیروانش باید در اقتصاد بپیمایند، تبیین می کند.
    2. اقتصاد اسلامی بر مبنای ایده عدالت استوار است و از آن رو که مفهوم عدالت هم به جهان علم منتسب نیست ، پس شگفت نیست که اقتصاد اسلامی علم نباشد، زیرا جوهر عدالت ، ارزیابی و ارزش گذاری اخلاقی است ; از این رو شهید صدر در پایان این بخش می گوید:بنابراین مالکیت خصوصی یا آزادی اقتصادی یا حذف بهره و ملی کردن ابزارهای تولید...، همگی در دایره مکتب می گنجند، زیرا با ایده عدالت ارتباط دارند; اما اموری مانند قانون عرضه و تقاضا و قانون آهنین مزدها...، از قوانین علمی اند.
    3. فرضیه سوم این است که شریعت اسلام ، راه نخست اکتشاف اقتصاداسلامی است .
    4. فرضیه چهارم آن است که اقتصاد اسلامی بر اکتشاف استوار است ;نه تکوین . از این رو عالم اسلامی از آزادی کمتری نسبت به دیگران برخوردار است ; و گزینه های فرا روی او به حیطه قوانین اسلامی محدوداست که بر اقتصاد حاکم است .
   
    توزیع و عوامل تولید
    توزیع پیش از تولید، دارای چهار عامل است که می توان آنها را منابع طبیعی تولید نامید: زمین ، مواد خام که غالب آنها معادن است ، آبها ودیگر منابع طبیعی (دریا، مروارید و...).
    بحث مفصلی پیرامون تحلیل حقوق مربوط به اراضی در این بخش آمده است . نخست بحث تحدید تاریخی زمین و شیوه درآمدن یک قطعه زمین مشخص در قلمرو حکومت اسلامی آمده است : (مالکیت زمین در عراق ، متفاوت از مالکیت زمین در اندونزی است ، زیرا عراق واندونزی در شیوه انضمام به دارالاسلام متفاوت اند. می توان سه نوع اززمین ها را به لحاظ تاریخی از هم تمیز داد:
    1. زمینی که با فتح در قلمرو اسلام قرار گرفته است ، مانند عراق ، مصر،سوریه و ایران و بخش های بزرگی از جهان اسلام .
    2. سر زمینی که با دعوت تحت قلمرو اسلام قرار گرفته است .
    3. سرزمین صلح .
    درباره زمین هایی که در زمان فتح ، آباد بوده است ، شهید صدر می گوید:فقهای شیعه و سنی اتفاق نظر دارند که زمینی که هنگام فتح به دست انسان ها، آباد و مزروعی بوده است ، ملک همه مسلمانان است ; از این رومالکیت خصوصی در این مناطق ممنوع است و مالکیت عمومی بر این اراضی لوازمی دارد; از جمله اینکه تابع قوانین وراثت نیست و این زمین ها قابل خرید و فروش و معاوضه نیست و ولی امر مسئول شکوفایی این اراضی و وضع مالیات بر مستأجران آن است و خراج هم ملک عمومی است و با پایان زمان اجاره ، رابطه میان مستأجر و زمین قطع می شود; اما اراضی ای که در زمان فتح ، متروک (میته ) بوده است ،تحت مالکیت دولت است و آن هم مانند نوع اول غیر قابل خرید وفروش است ; اما اراضی ای که به طور طبیعی آباد بوده است ; مانندجنگل ها نیز ملک دولت است ; اما جنگل ها و اراضی آباد طبیعی که ازدست کفار گرفته می شود، ملکت عمومی است .
    اراضی ای که بر اثر دعوت جزء قلمرو اسلام می شود، مانند اراضی مدینه و اندونزی ، تنها بخشی از آن که پیش از اسلام به دست انسان هاآباد بوده ، همچنان به حال خود می ماند و مالکیت خصوصی آن مطلق است و گرفتن مالیات از آنها حرام است ; اما زمین های غیر آباد (میتی ) یازمین های آباد طبیعی در مالکیت دولت است .
    وضع قانونی اراضی صلح نیز بدین شکل است : بخشی که به وسیله انسان ها آباد بوده است ، براساس توافقی که به موجب آن ساکنان این منطقه بخشی از جهان اسلام می شوند، اداره می شود; اما اراضی غیر آبادو نیز آباد طبیعی ، در صورتی که توافقنامه نسبت به آن تصمیمی نگرفته باشد، بخشی از دارایی های دولت خواهد بود.
   
    تداوم بهره برداری و نظریه مالکیت زمین
    با صرف نظر از ماهیت ، هر گروه معینی که قطع زمینی را تحت تملک خود در آورند، خود آن زمین شراطی اساسی دارد که بر مالک ایجاب می کند، بهره برداری از زمین را به شکل پیوسته تداوم دهد و اگر زمینی وانهاده شود و در آن کشت و زرع نشود، مالک سلطه قانونی اش را بر آن ازدست خواهد داد. در صورت مرگ انسانی که بر روی زمینی کار می کرده ،قوانین ارث ، در ضمن آنچه از او به جهاتی مانده ، برای زمین او نیز مقررشده و وارثان او می توانند، در صورتی که بهره برداری از آن زمین را به تعطیلی نکشانند، وارث زمین او شوند و اگر بهره برداری از آن را تعطیل کنند، به سبب سستی و اهمال کاری اشان ، آن زمین به ملکیت عمومی در می آید.
    مفهوم کار و نیز مفهوم احیا در نظریه عام مالکیت بر زمین ، جایگاه محوری دارند: (به این ترتیب ، می دانیم که مالکیت خصوصی زمین ـحقی یا ملکی ـ محدود به این است که فرد، وظیفه اجتماعی اش را در(آباد ساختن ) زمین انجام دهد; ولی اگر آن را به حال خود رها کرد و ازآبادانی آن سر باز زد و آن را به ویرانه تبدیل کرد، رابطه اش با آن زمین ازبین می رود و زمین از قید مالکیت او آزاد می شود) .
    عامل دوم از عوامل ثروتی که براساس نظام اقتصادی پیشنهادی صدردر مرحله پیش از تولید، توزیع می شود، مواد خام یا معادن است . در پاسخ به این پرسش که آیا مالکیت بر معادن نیز تابع مالکیت بر زمین است یاخیر؟ پاسخ محمد باقر صدر منفی است ، زیرا وجود معادن (در زمین فردی معین ، به لحاظ فقهی به تنهایی سبب مالکیت او بر آن معدن نمی شود).
    شهید صدر نیز مانند فقهای قدیم ، مانند حلی ، شافعی و ماوردی ،معادن را به معادن ظاهری (آشکار) و باطنی (درونی ) تقسیم می کند ومعدن نمک و کبریت را از معادن آشکار و طلا، نقره و آهن را از معادن درونی می شمارد. معادن آشکار در مالکیت عموم است : (این معادن میان مردم مشترک است و اسلام آن را به هیچ کس اختصاص نداده است ; از این رو بهره برداری از آن تنها حق دولت یا نماینده دولت است .نهایت اینکه هر کس می تواند، به اندازه نیاز شخصی اش از معادن آشکاراستفاده کند.
    معادن درونی هم به دو گونه تقسیم می شود: معادن درونی نزدیک به سطح زمین که چنان که شهید صدر می گوید: فقها اجازه مالکیت خصوصی معدن را نداده اند و تنها اجازه داده اند که فرد به اندازه نیازش ازاین گونه معادن استفاده کند; اما حکم معادن نهفته در دل زمین ، محل مناقشه فقها است ; برخی مانند کلینی ، قمی و مفید آن را انفال و ملک دولت دانسته اند; در حالی که گروهی دیگر، مانند شافعی آن را ملک عمومی دانسته اند که همه مردم در آن شریک اند.
    عامل سوم و چهارم . آبها و دیگر منابع طبیعی
    آن ها نیز دو گونه اند: آب های سطحی و آب های درونی اعماق زمین .آب های آشکار و به تعبیر شهید صدر (منابع مکشوف و آشکار) ملک عمومی است که هر کس به اندازه تلاشی که به خرج می دهد، از آن برمی گیرد و آب های اعماق زمین نیز که در دسترس همگان قرار ندارد، هرکس به اندازه ای که نیاز دارد، می تواند استخراج کند، می تواند از آن برگیرد.
    منابع دیگر طبیعی ، از مباهات عمومی است که هر کس با تلاش خودمی تواند مالک چیزی شود که به دست آورده است ; مثلا اگر پرنده ای داخل زمین کسی شود، موجب حق مالکیت مالک زمین بر آن پرنده نمی شود، بلکه گرفتن پرنده موجب حق مالکیت است .
    از مسائل دقیق و حساسی که شهید صد در بحث معادن به آن پرداخته و آن را حل کرده است ، مسئله نفت است . با اینکه نفت از منابع و معادن آشکار و سطحی است ، از دید شهید صدر، نفت در مالکیت عمومی است و از این رو، بخش خصوصی حق بهره برداری از آن را ندارد.
   
    تولید و نقش دولت
    شهید صدر در دو فصل آخر کتاب ، بر نقش دولت در نظام اقتصادی ، به عنوان نیروی اساسی ثروت تولیدی و اهداف توزیع تأکید می کند. اهمیت نقش دولت در اندیشه شهید صدر از آن روست که راه انداختن پروژه ای بزرگ اقتصادی بدون دولت میسر نیست و این پروژه های بزرگ نیزنیازمند انباشت سرمایه است که بی دولت ممکن نیست ، زیرا اسلام ثروت اندوزی کلان را منع کرده است و دولت باید برای اطمینان یابی ازجریان درست تولید و توزیع منصفانه منابع طبیعی ، در اقتصاد دخالت کرد.
    دولت نقش مهمی در اقتصاد (نظریه شهید صدر) دارد. حیطه اصلی دخالت دولت ، منطقه الفراغ است که نویسنده در قسمت های آغازی کتابش آن را به تفصیل شرح داده است . در این منطقه خلا، حاکم به دلیل اینکه ولی امر است ، به اقدامات اقتصادی ای دست می زند تا(تأمین اجتماعی ) و (توازن اجتماعی ) را تحقق بخشد. هدف و فلسفه دخالت دولت ، چنان که از کتاب اقتصادنا بر می آید، تضمین از بین بردن تفاوت ها و فاصله های عمیق اجتماعی است . دخالت دولت موجب می شود تا تضادها و فاصله های اجتماعی به اندازه ای شدید نشود که موجب انحصار ثروت در دست اغنیا شود.
    منطقه الفراغ باید چنان منعطف باشد که اسلام ، فرصت پاسخ گویی به نیازهای اجتماعی و حل مشکلات اقتصادی را در همه عصرها داشته باشد.
    کتاب اقتصادنا، هنوز هم مهمترین و رایج ترین کتاب در حوزه اقتصاداسلامی است ، در تمام دانشگاه های غرب و ایران ، هر جا که پای اقتصاداسلامی در میان باشد، قطعا کتاب اقتصادنا در مرکز توجه است .
    اعتبار و تأثیر کتاب اقتصادنا به جهان شیعه منحصر و محدود نماند ومصر، به ویژه شماری از دانشگاه های مغرب عربی را نیز که این کتاب درآنها تدریس می شده است ، در بر گرفت .
    ظهور کتاب اقتصادنا در مرحله تاریخی بسیار حساسی اتفاق افتاد،زیرا در مقابل هجوم سیل جریان مارکسیسم و رونق احزاب کمونیست درکشورهای اسلامی ، کفه معادله را به نفع اسلام گرایانی برگرداند که بااینکه ادعا می کردند، اسلام پاسخ گوی همه نیازهای بشریت تا ابد است ،در رویا رویی با رقبای مارکسیست و کمونیست خود که سرشار از ادبیات ومباحث نظام مند اقتصادی بودند و مباحث و اصطلاحات علمی زیر بنا ورو بنا و روابط تولید و عوامل تولید و طبقه پرولتاریا و انقلاب کارگری و...را به رخ می کشیدند، چیزی برای گفتن نداشتند. در حقیقت کاری که علی شریعتی در حوزه فرهنگ ، تاریخ و اجتماع کرد و نوعی بازگشت به هویت اسلامی را نظریه پردازی کرد و هویتی جدید برای نسل سرگردان ما تعریف کرد و آنان را از در افتادن در دامن مارکسیسم باز داشت وبخش هایی از در افتادگان را باز گرداند، شهید محمد باقر صدر هم به نگارش دو کتاب محوری اقتصادنا و فلسفتنا، اقتصاد سرمایه داری وسوسیالیستی و فلسفه مادی و الحادی را مورد هجوم دقیق علمی قرارداد و مهم تر آنکه بدیلی اسلامی به جای آنها نشاند که هنوز هم به رغم گذشت بیش از چهار دهه ، همچنان قابل استفاده است .
    نکته آخر اینکه روش تقریبی محمد باقر صدر در اقتصادنا است . وی در مباحث این کتاب از مرزهای فقه شیعه فراتر می رود و به آرا و نظرهای فقهای سنی نیز به عنوان منابعی علمی برای اکتشاف الگوی اقتصاداسلامی توجه نشان می دهد; از این رو آرای شافعی ، مالک ، سرخسی وابن حزم را نیز در کنار آرای فقهای شیعه مطرح می کند.
   
    پی نوشت :
     1ـ محمد المبارک : مبادی و قواعد اقتصادیه ، ص 20.

تبلیغات