جهانىشدن با قرائتى از اندیشه امام خمینى
آرشیو
چکیده
متن
اهداف جهانىشدن را مى توان از چشم اندازهاى گوناگون بررسى کرد; اما آنچه را که شاید بتوان در این زمینه به عنوان عامل توافق این چشم اندازها یافت، فراهم شدن زمینه یکسان ساختارهاى فرهنگى، سیاسى و اقتصادى در میان کشورها و ملت هاى جهان است .
اگر چه هنوز در باب چگونگى و سیر تحول جهانىشدن سخن بسیار است، اما عدهاى بر این باورند که نمى توان از این نکته مهم غفلت کرد که جهانىشدن خوب یا بد، مردمان دهکده جهانى را به یکدیگر نزدیک کرده و در تعامل، گفتگو قرار داده است .
در این قسمت هم اهداف را بایستى همانند عرصههاى جهانىشدن در ابعاد سیاسى، فرهنگى و اقتصادى تفسیر کرد .
گروهى معتقدند که جهانىشدن در سیر رسیدن به اهداف خود، نه یک پروژه که یک فرآیند است که به صورت طبیعى در حیات نظام بینالمللى به وجود آمده و به صورت خودکار به پیش مى رود و در آن، کشورهایى که از قدرت اطلاعاتى برخوردارند، نقشآفرینى بیشترى در دنیاى جهانىشدن ایفا خواهند کرد . طرفداران این نظریه نیز یکسان نمى اندیشند: عدهاى معتقدند در ساحت و در عرصه اقتصادى، این روند چیزى جز تحول نظام سرمایه دارى نیست که در آن دوره هاى مشخصى از صعود و نزول را مىتوان مشاهده کرد و جهانىشدن «همان جهانىشدن سرمایه» است و در ساحت و عرصه سیاسى، عبارت است از پیروزى نهایى سرمایه دارى و سیاستهاى کثرتگرایانه لیبرالى که با پایان جنگ سرد و پایان تاریخ آغاز شده و نشانه آن است که لیبرال دموکراسى غرب شکل نهایى حکومتهاست . فوکویاما از نظریهپردازان شاخص این دیدگاه ست . اما از نگاه نظریه پردازانى چون کاپلان و هانتیگتون این وضعیت در پى فرو ریختن نظام و دستفالیایى دولتها به پایان مدنیت مى انجامد .
این دو گروه جهانىشدن را یکسویه تفسیر مى کنند و به دو نتیجه متفاوت مىرسند:
گروه نخست که از فوکویاما تاثیر مى پذیرند، جهانىشدن را حاکى از جهان گرایى لیبرال دموکراتیک غرب مى دانند و دسته دوم که متاثر از هانتینگتون هستند، جهانىشدن را متضمن تمدن گرایى متعارض و عرصه برخورد تمدن مىدانند . نکته اینجاست که در این دو دیدگاه، تمدن و فرهنگ اغلب به جاى یکدیگر به کار مىروند .
بازتاب منفى دیگر جهانىشدن که در اهداف جا مىگیرد، کمرنگ شدن مرزهاى سیاسى و نقش مرزهاى جغرافیایى است که با توجه به ماهیتسرزمینى و شکل حکومتى بسیارى از کشورهاى در حال توسعه و کشورهاى جنوب این مسئله بزرگترین نگرانى را به وجود آورده است; زیرا این حکومتها با اقتصادهاى ناتوان خود، امکان هماهنگ نمودن خود را با این سرعت، ممکن نمى دانند . از سوى دیگر هر چند سیاست، قدرت مدیریت و هدایتسیاسى هر جامعه مجموعه سازمانیافتهاى از مفاهیم و پدیده هایى است که مبتنى بر ساختارهاى متفکران سیاسى جامعه با رعایت کلى سلایق، تمایلات و خواسته هاى عموم شکل گرفته باشد، ولى جهانىشدن سیاست، نقش برجسته و وسیع ملتها را در حیطهاى فراتر از دولتها و کشورها یا مناطق تعریف مى نماید و مدیریت جامعه جهانى با هدف تنظیم سیاستهاى اقتصادى و فرهنگى در فضاهاى گسترده و نامحدود مرزى را مورد توجه قرار مى دهد . قزلسفلى در مقالهاى به نام «رویارویى یا همزیستى» مىگوید:
جهانگرایى سیاسى در صدد یافتن راهحلهاى همگانى و جهانى از طریق سازمانهاى بینالمللى و قوانین جهانى است; تابتواند به شکل گیرى یک جامعه مدنى جهانى (Globalcivi Lsociety) کمک کند .
با این تفاسیر در ابعاد سیاست جهانى مى توان چنین استنباط نمود که این حرکت، جهان را به سمت همگرایى هاى گسترده هدایت نموده و به دنبال ارائه شیوهاى واحد و منسجم براى اعمال کنترل بر کنسرسیوم هاى جهانى است . این در واقع همان شعارى استبه نام پیوستن به دنیاى نوین که کشورهاى غیر عضو از جمله ایران تحت تاثیر شدید این جریان مى باشند .
با استناد به سخنان و دیدگاههاى برخى از نظریهپردازان یا سیاستمداران غربى، این قسمت را بپایان مى بریم .
سوئیس مارشالکو یکى از اندیشمندان و نظریهپردازان غربى در تحلیل اهداف و فرآیند مطلوب جهانىشدن مىنویسد:
«همه ملل باید حق مالکیتخویش را به یک دولت جهانى (آمریکا) تفویض کنند، زیرا دوران حکومت مستقل دولت ها به سر آمده است . تمام ارتش ها، ناوگان ها، نیروى هوایى و بمب هاى اتمى باید تحت کنترل و نظارت آن دولت جهانى قرار گیرند . کانال پاناما، تنگه جبل الطارق، بندر اکیناوا، داردانیل، عدن و کانال کیل باید درکنترل اداره جهانى باشد .» (1)
جرج بوش (پدر) در این مورد از رهبرى جهانى آمریکا این گونه یاد مىنماید:
«امید بشریتبه ایالات متحده است و آمریکاییان مسئولیتبىهمتایى براى به انجام رساندن کار دشوار آزادى به عهده دارند . در جهانى که پیوسته در حال تغییر است، رهبرى آمریکا ضرورى است . (2)
مک لوهان، تحقق حکومت جهانى یا دهکده جهانى را، در گرو استفاده مدرن از ابزارهاى تهاجمى در تمام عرصه هاى سیاسى، فرهنگى و اقتصادى دانسته و جهانىشدن را در گرو انقلاب در اطلاعات و ارتباطات نوید داده، مىنویسد:
... تفکرلیبرالیسم بیش از هر فکر دیگرى زمینه بسط و عرضه دارد و اگر واقع بینانه بنگریم، باید منتظر بود که فرهنگ ها و اندیشه هاى گوناگون سیاسى به گونه طبیعى در فرهنگ غالب غرب یعنى فرهنگ دموکراسى لیبرال حل شوند و حکومت جهانى تحقق یابد . (3)
آنچه در گفتار و رفتارهاى سیاسى سران سیاستمدار و اندیشمندان غربى مشهود است، این نکته مهم مىباشد که جهانىشدن همان حکومت جهانى آمریکاست که در جاى جاى کلمات هانتینگتون به چشم مى خورد . وى در تشریح برترى تمدن غرب در مقابل تمامى تمدن هاى موجود چنین ادعا مىکند:
مفهوم تمدن جهانى، خود از تمدن غرب برآمده است . در قرن نوزدهم نظریه مسئولیتسفید پوستان به توجیه گسترش سلطه سیاسى و اقتصادى غرب بر جوامع غیر غربى کمک کرد .
در پایان قرن بیستم نیز مفهوم تمدن جهانى، در خدمت توجیه سلطه فرهنگى غرب بر جوامع دیگر و نیاز آن جوامع به تقلید از روش ها و نهادهاى غربى درآمده است .
جهان گرایى، ایدئولوژى غرب براى فرهنگهاى غیرغربى است . پرشورترین مدافعان نظریه تک تمدنى، روشنفکرانى هستند که به غرب مهاجرت کردهاند .
غرب نخستین تمدنى است که مدرن شد و در کسب فرهنگ مدرنیته پیش گام است، چون جوامع دیگر نیز همین الگوى هاى تعلیم و تربیت، کار، ثروت وساختار طبقاتى را اختیار مىکنند، فرهنگ غربى مدرن به فرهنگ جهانى سراسر دنیا تبدیل خواهد شد (4)
امام خمینى در مقابل این اعلام قدرت و برترى غربى ها در راه اندازى حکومت جهانى تحت عنوان جهانىشدن، قاطعانه خطاب به مسلمانان مىفرمایند:
من به صراحت اعلام مىکنم که جمهورى اسلامى با تمام وجود براى احیاء هویت اسلامى مسلمانها در جهان سرمایه گذارى مىکند و دلیلى هم ندارد که مسلمانهاى جهان را به پیروى از اصول تصاحب قدرت در جهان دعوت نکند و جلوى جاه طلبى و فزون خواهى صاحبان قدرت و پول و فریب را نگیرد .
ما باید براى پیشبرد اهداف و منافع ملت محروم ایران، برنامه ریزى کنیم . ما باید در ارتباط با مردم جهان و رسیدگى به مشکلات و مسایل مسلمانان و حمایت از مبارزان و گرسنگان و محرومان، با تمام وجود تلاش نمائیم و این راباید از اصول سیاستخارجى خود بدانیم . (5)
... باید بسیجیان جهان اسلام در فکر ایجاد حکومتبزرگ اسلامى باشند و این شدنى است، چرا که بسیج تنها منحصر به ایران اسلامى نیستباید هسته هاى مقاومت را در تمامى جهان بوجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد . (6)
امام خمینى به خوبى این حقیقت را درک نمودند که سقوط حاکمیت طاغوت پهلوى در ایران اولین قدم در راه مبارزه با نظام استکبار جهانى است، اما قطعا آخرین قدم نخواهد بود; چرا که آمریکا و تمامى نظام هاى استکبارى تحمل دوام استقلال یک کشور اسلامى را نخواهند داشت و هشدارهاى امام در فرازهاى پیشین خطاب به بسیجیان به همین دلیل است . براى تبدیل نمودن این سیاست و فرمایش امام بایستى موارد را به دقت عمل نمود که عمده و مهمترین آنها عبارت است از این که قطعا در راه مبارزه با جهانخواران، شناخت دقیق روابط کفرآلود بینالمللى امرى لازم و ضرورى است; زیرا به تبع شناخت دقیق دشمنان انقلاب و نظام اسلامى و مطالعه دقیق نظام استکبار جهانى است که مى توان به برنامه هاى آنها علیه اسلام و مسلمین سراسر جهان آگاه شد و ضمن آسیب شناسى و پى بردن به نقاط ضعف آنها از انقلاب اسلامى دفاع نمود . در این رابطه شناختساختار اجتماعى و عملکرد آمریکا به عنوان شیطان بزرگ و کلیه سازمانها و تشکیلات وابسته به آن، که اداره دنیا را طبق نظم نوینى بر عهده دارند، مهم و اساسى است که بایستى از ابعاد مختلفى مورد دقت و بررسى قرار گیرند; از جمله:
- اهرم هاى اصلى آمریکا در اداره و سرپرستى نظامبینالمللى چیست؟
- نقش آمریکا در سازمان ملل، و سازمانهاى تابعه آن و همچنین سازمانهاى بینالمللى و جهانى چیست؟
- توحش مدرن یا نظم نوین بینالملل چه مختصاتى دارد؟
- تشکیلات و سازمانهایى که سازنده و حافظ اصول خودساخته بینالمللى در ابعاد مختلف هستند، کدامند؟
برنامهها و ابزارهاى جهانىشدن
طراحان پروژه جهانىشدن، جهت هجوم به حاکمیت هاى سیاسى و مراکز تصمیم گیرى کشورهاى جهان از ابزارهاى متعددى استفاده مىکنند; به نحوى که دامنه آن همه شئونات زندگى انسانها و جوامع را دربرگرفته است و از ابعاد گوناگون کلیه زوایاى تمدن و تعالى و ارزشهاى انسانى و الهى را محصور نموده و در گسترش گستره وسیع نظام بینالمللى همه انسانها و امکانات را در خدمت اهواء وآمال دنیایى و مادى قرار داده است .
بنابراین اهداف حکومت جهانى تحت عنوان جهانىشدن در حقیقت هجوم به همه امکانات و مقدورات انسانى و طبیعى ملل محروم از طریق ایجاد روابط غارتگرى بینالمللى است .
براى اداره و مدیریت واحد جهان در دهکده جهانى بایستى تمام سازمانها و مؤسسات وابسته بینالمللى به شکل منظم و سیستمى با هم مرتبط بوده و اهداف و سیاست هاى مجریان جهانىشدن را اجرا نمایند .
در این بخش هر یک از این سازمانها را مورد بررسى قرار مىدهیم .
1 . سازمان ملل متحد
این سازمان از قدیمى ترین و فراگیرترین اهرمهاى جهانى است که باظاهرى فریبنده در سال 1945 میلادى به بهانه «حفظ صلح و امنیتبینالمللى» و با هدف به ظاهر زیباى «توسعه روابط دوستانه میان ملل» و نیز «همکارى در حل مسائل بینالمللى که داراى ماهیت اقتصادى، اجتماعى، فرهنگى یا بشر دوستى است» وبالاخره تحت پوشش فریبنده «ایجاد نظم نوین جهانى» تشکیل گردید .
1 - 1 . علت تشکیل و هدف سازمان
جنگ دوم جهانى در حالى بپایان رسید که قدرتمندان جهانى دیگر از بکارگیرى و مؤثر افتادن چنگ و دندان براى تصاحب و یا تقسیم دنیا خسته و ناامید شده بودند . آنها در اندیشه یافتن راهى دیگر براى وصول به مقصود، یکدیگر را با نگاهها زیر نظر داشتند و عاقبت قرار بر این شد که «باید سازمانى جاى جنگ را بگیرد» و بدین ترتیب سازمان ملل متحد براى تصاحب و تقسیم دنیا میان صاحبان قدرت تشکیل شد . (7)
از جمله اصول مسلم این سازمان براى رسیدن به اهداف شوم خود، با اعلام این که بایستى «آزادى عقاید گوناگون و احترام به آنان مراعات شود،» در حقیقت مسئله اعتقاد به خداى متعال را کنار گذاشته و به دنبال آن در دومین گام به مسئله اصلى یعنى تقسیم دنیا پرداختند .
امام خمینى این ترفند دشمن را به خوبى درک نموده، اعلام مىنماید:
این سازمانها دست آورد ابرقدرتهایى هستند که مىخواهند مردم مستضعف جهان را چپاول کنند . (8)
... اصل این سازمان (سازمان ملل) را خود اینها درست کردند اساس این سازمانها خود اینها هستند . اگر ساخته خود اینها نبود به چه مناسبتباید یک کشور یا چند کشور قلدر حق وتو داشته باشند؟ این را درست کردند براى بازى دادن ملتهاى کوچک . (9)
این سازمان سپس در طى جلسات متعدد با وضع قوانینى براى تمامى ملل و دول به قصد تصاحب دنیا اقدامات بعدى خود را شروع نمود . بنا به تصریح هدف چهارم از ماده اول منشور سازمان، این قوانین، نهایتا قوانینى هستند که جهت هماهنگ ساختن اقدامات ملتها براى نیل به هدفهاى تعیین شده در سازمان تعیین و تقنین یافته است و به عبارت روشن تر براى یکپارچه کردن دنیا و ایجاد نظمى جهانى است، بدین معنا که همه دنیا را با حذف گرایشات، تعصبات، وابستگى هاى قومى و منطقهاى، مکتبى و مذهبى، بسان محلات یک شهر، تحتیک مدیریت واحد پیوند داده و کلیه سیستم هاى فرهنگى، اقتصادى، و سیاسى هر کشور هماهنگ با سایر ملل براساس قوانینى که کیفیتبهره مندى و لذت جویى از امکانات و پرستش عمیق تر و ظریف تر بت مادى را سهولت و سرعتبخشد اداره شود .
امام خمینى با اشاره به این که این سازمان ابزار سلطه قدرت هاى بزرگ بر جهان بوده، چنین مىفرمایند:
اساسا هر تشکیلاتى که این ابرقدرت هاى بزرگ در آن دست دارند، این تشکیلات تشکیلاتى است که باید به نفع آنها تمام شود . همین سازمان ملل، همین جلساتى که در خارج هست، شوراى امنیت، همه اینها در خدمت ابرقدرتها هستند و براى بازى دادن سایر کشورهاست و خود آنها هم اساسا در خدمت ابرقدرتها هستند . سازمانهایى که به هر اسمى اینها درست مىکنند، مىخواهند بکشند همه را به طرف منافع خودشان . (10)
1 - 2 . ساختار درونى سازمان ملل
دقت در سازماندهى و تشکیلاتى این مرکز مدیریتبیان گر این واقعیت تلخ است که به جهت چپاول و سیطره یافتن بر تمامى دنیا، به تاسیس و تحکیم سازمانهایى اقدام کردهاند که مىتواند ارزشها و اعتقادات باطل، برنامه ها و سیاستهاى ظلم گستر آنان را تا عمق جان مناطق و زوایاى مختلف جهان، نفوذ دهد .
ارکان و کارگزارىهاى این سازمان عبارتند از 6 رکن اصل، مجمع عمومى، دبیرخانه، شوراى امنیت، شوراى قیمومیت، دیوان داورى بینالمللى، شوراى اقتصادى و اجتماعى و شوراها و کمیته هاى فرعى مربوط به هر قسمت . سازمان از طریق دو رکن مجمع عمومى و شوراى اقتصادى و اجتماعى برنامه هاى ضرورى را براى اجرا دیکته مىکند و از طریق دو رکن شوراى امنیت و دیوان داورى، عدم اجراى موارد توصیه و دیکته شده را در قالب تضمین صلح و یا رسیدگى به دعاوى زیر سؤال برده و با محکومیتیا دخالت مستقیم در امور داخلى کشور، حاکمیتخویش را تثبیت مىکنند .
اینک براى آشنایى اجمالى با دستگاههایى که با هماهنگى سازمان مرکزى ملل متحد کانال هاى جریان یافتن حاکمیتبر ممالک جهانى است، به معرفى آنها مىپردازیم:
1 - 3 . یونسکو
سازمان آموزشى، علمى و فرهنگى ملل متحد (یونسکو (U.N.E.S.C.O به عنوان هماهنگ کننده و ایجاد کننده فرهنگ یکسان جهانى وسیاستگذارى آموزشى، علمى و تحقیقاتى به ایفاى وظیفه زیر مىپردازد:
ماموریتیونسکو، تحریک پیشرفت آموزشى، علمى و فرهنگى، تشویق همکارى بینالمللى در این زمینه از طریق کمک به کشورهاى عضو و انجام وظیفه به عنوان مرکز آمادهسازى مطالب مناسب براى آنهاست . (11)
این سازمان با اعزام کارشناس و مشاور در موضوعات مختلف به کشورهاى مختلف و اعطاى کمک هاى بلاعوض و ورود از پنجره زیباى اصلاحات آموزشى و تحقیقاتى، ایفاى نقش مىکند، و عملا تمامى کشورها به همکارى خود با یونسکو و نیز اجراى سیاستهاى بینالمللى آن مباهات مىکنند .
این سازمان طبق سازماندهى مصوب، موظف است کلیه مسائل مربوط به آموزش و پرورش - از ریشهکنى بیسوادى گرفته تا اصلاح نظام آموزشى و مواد درسى و تربیت معلمان و نیز محیط هاى آموزشى و ... - را و از طریق مرکز اطلاعات آموزشى خود سازماندهى نماید .
از سوى دیگر این سازمان بایستى در بخش ارتباط جمعى، جریان تبلیغاتى جهانى و نیز موضوع فعالیت هاى رسانه هاى گروهى و مسائل جنبى آنها را مدنظر داشته و به هدایت آنها در مسیرها و اهداف تعیین شده بپردازد . نیز در قسمت مبادلات بینالمللى خود، بایستى زمینهساز مبادلات انسانى براى کسب مهارتها و دریافت آخرین اطلاعات و معلومات و در حقیقت انحلال شخصیت فرد در فرهنگ جهانى و تبدیل او به عنصرى متناسب با ماشین الحادى نوین براى از میان برداشتن ناهماهنگىها، باشد .
امام خمینى در نفى رسالتیونسکو و توجه به مقوله مهم فرهنگ در عرصه دانشگاهها و مدارس در سالیان پیش هشدار دادند که:
این اتفاقى نیست که مراکز تعلیم و تربیت کشورها و از آن جمله ایران از دبستان تا دانشگاه مورد تاخت و تاز استعمارگران خصوصا غربى ها و اخیرا آمریکا و شوروى قرار گرفت . (12)
هجوم دانشجویان پس از طى کردن دوره هاى تحصیلى با آموزشهاى غربى و شرقى در دبیرستانها و دانشگاههاى ایران بسوى غرب و احیانا شرق که رهاوردى جز فرهنگ غربى و شرقى نداشت، چنان فاجعهاى بهبار آورد که همه ابعاد جامعه را بى قید و شرط وابسته بلکه تسلیم به ابرقدرتها کرد . (13)
نقش یونسکو در حقیقت در امر علمى، آموزشى و فرهنگى بیان این واقعیت است که محصول چنین نظام آموزشى، پدیدهاى دقیقا هماهنگ و همساز با فرهنگ جهانى است . (14)
1 - 4 . بانک جهانى و صندوق بینالمللى پول (I.M.F)
این دو، مسئولیت تعیین و اعمال سیاست هاى پولى و ارزى، تعیین ارزهاى قدرتمند و کیفیت ثبات آنها، ارزش گذارى ارزها، ایجاد تعادل، یعنى تعیین نرخ ربا، تعیین اعتبار بینالمللى کشورها و شرکتهاى خصوصى یا چند ملیتى و نیز زمینهسازى اجراى طرح هاى عمرانى هماهنگ با سیاست هاى جهانى در کشورهاى گوناگون را برعهده دارد:
از زمان جنگ جهانى دوم نظام پولى غالب بر جهان، نظامى بود که در سال 1994 در «برتن وودز» آمریکا شکل گرفت که منجر به وضع اساسنامه و ایجاد صندوق بینالمللى پول گردید . این نظام در حالى شکل گرفت که اروپاى پیشرفته در ویرانى کامل بود و بقیه کشورهاى جهان در فقر و گرسنگى بسر مىبردند و تمام آنها طالب کالاهاى آمریکایى بودند .
... ماموریت اصلى صندوق بینالمللى پول تثبیت نرخ ارزها بود . دول عضو بدین منظور موظف شده بودند که نرخ رسمى تسعیر پولهاى خود را به طلا (براى هر اونس طلا 35 دلار) و در نتیجه به دلار با موافقت صندوق در آن نرخ تغییرى ندهند، مگر تا حدود حداکثر 10 درصد با اطلاع قبلى صندوق . (15)
ارتباط کلیه سازمانهاى اقتصادى، فرهنگى و سیاسى، با تبیین وظایف هر یک بخوبى روشن مىشود; به طورى که گروه بانک جهانى به عنوان خزانه مالى آنها عمل مىکند .
باید از همکارى یونسکو و بانک جهانى در برنامهریزى آموزشى و تامین بودجه براى فعالیت هاى آموزشى نام برد که منجر به فرستادن هیئت هاى کمک به تعدادى از کشورهاى عضو یونسکو در آفریقا و آسیا و آمریکاى لاتین شده است . (16)
امام خمینى با رد این مردمفریبىها در عرصه بینالملل، مىفرمایند:
سازمانهاى کذایى آن جا که به نفع قدرتمندان و ثروتمندان بینالملل استحقوق مستضعفین را نادیده گرفته و جز براى سلطه آنها عملى انجام نمىدهند . (17)
تمام این سازمانها و گروهها براى طرفدارى از قدرتمندان و این جمعیت ها بهدست ثروتمندان براى سلطه بر ضعیفان و مکیدن خون محرومان جهان بوجود آمده است . (18)
بنابراین هدف از این هماهنگىها دقیقا اجراى برنامه هایى است که نهایتا بتواند اقتصاد، سیاست و فرهنگ کشورهاى مختلف را با سیستمهاى حاکم مادى متناسب ساخته و همه این قسمت هاى گوناگون را از طریق این نظامهاى اجتماعى به مرکزیت مادى و حول محور مادهپرستى پیوند دهد . (19)
1 - 5 . ایمکو وایکائو
سازمان مشورتى دریایى بینالدولى (ایمکو) عهدهدار همکارى و مبادله اطلاعات میان دولتها در مورد کشتىرانى و مسائل جانبى آن بوده و نیز سازمان بینالمللى هواپیمائى کشورى (ایکائو) تشکیلاتى است که مسئولیت هماهنگسازى در حملونقل هوایى را با معیار بینالمللى بر عهده دارد .
1 - 6 . سازمان بهداشت جهانى W.H.O
وظیفه این سازمان در واقع، تفسیر معناى بهداشت در قاموس دنیاى اصالت مصرف و اصالتسرمایه و به اصطلاح سعى در بالا بردن سطح بهداشت و درمان جهانى است .
1 - 7 . گات
موافقتنامه عمومى تعرفه و تجارت گات موافقت نامهاى بود براى تصمیمگیرى تجارى دولتها و در چارچوب فعالیت هاى سازمان ملل متحد، براى جهانى کردن تجارت و از میان برداشتن مشکلات . این امر موجب گردید که صدور کالاهاى مصرفى دنیاى ماشینیزم به سمت جوامع مصرفى، افزایش یابد و صنایع ایالات متحده در بازارهاى جهانى تقویت گردد و سیل جریان مواد خام و معادن ملتهاى عقب نگه داشته شده به سمت کشورهاى چپاول گر سرعت گیرد و بالاخره امکان نفوذ کشورهاى صنعتى در برنامهریزى اقتصادى ممالک تحتسلطه فراهم گردد . از سوى دیگر گات باعثشد تا کشورهاى کوچک و فقیر در حفظ صنایع کوچک و نوپاى خود با مشکل مواجه شوند; زیرا در اصل دوم این موافقت نامه با کمال صراحت تصریح شده که «استفاده از سهمیه وارداتى به عنوان وسیله حمایت از صنایع داخلى، ممنوع است .» (20)
1 - 8 . سازمان جهانى هواشناسى W.M.O
این سازمان براى هماهنگسازى کشورها در مسیر بهره گیرىاز امکانات آنها در ساخت ایستگاهها و مراکز خدماتى و کمک به ایجاد و حفظ سیستمهاى مبادله سریع اطلاعات هوایى و نیز کمک به استاندارد کردن مشاهدات هواشناسىاست .
1 - 9 . شرکتهاى چند ملیتى
محور قرار گرفتن ربا در حرکتها و ارزیابى ها و در پى آن رسمیتیافتن و پذیرش انحصار در سیستم مادى هماهنگ با چرخش سریع کمى و کیفى چرخهاى ماشینیزم، موجب پیدایش و ظهور شرکتهایى به اصطلاح چند ملیتى شد که قدرت آنها را قطعا از اکثریت امپراطورى هاى شناخته شده، نمىتوان کمتر دانست; شرکتهایى که به مرور زمان با ایجاد سازمانهاى بینالمللى و روابط انسانى متناسب با حرکتخویش، پیوسته رشد نموده و بر گستره قدرت خویش افزودهاند . این شرکتها براى عالیتخویش مرزى نمىشناسند و تقریبا در هر جا که بخواهند پایگاه حکومتى، یعنى شعبهاى از تشکیلات خود را بر پا مىکنند و از هر ملیتى و با هر اعتقادى، کارمند و مدیر بهکار مىگمارند .
استیفن هایمر در سال 1970 پیشبینى کرد که در فاصله نه چندان دور، رژیمى متشکل از 300 تا 400 شرکت چند ملیتى بر بیش از 60 تا 70 درصد کل بازده صنعتى جهان حکومتخواهد کرد . (21) طبق بررسىهایى که حدود 24 سال پیش، از طرف کمیسیون اقتصادى ملل متحد در اروپا صورت گرفت، تعداد شرکتهاى چند ملیتى غربى نزدیک به ده هزار شرکت اعلام شده و این تعداد شرکتهاى چند ملیتى که مقر آنها در اروپاست، حدود/000/50 پایگاه در خارج از اروپا دارند و شرکتهاى چند ملیتى آمریکایى داراى 24 هزار پایگاه در خارج هستند . (22)
پىنوشتها:
1) فاتحین جهانى - سوئیس مارشالکور ص 124
2) نظم نوین جهانى - دانشکده اطلاعات - ص 23
3) کاووش هاى نظرى - محمد جواد لاریجانى ص 271
4) برخورد تمدنها و بازسازى نظم نوین جهانى - ساموئل هانتیگتون ص 102
5) صحیفه نور ج 20ص 238
6) رک سخنرانى مورخ 2/9/67
7) رک حکومت جهانى - آکادمى علوم/ص 52 - 50
8) رک پیام 21/7/61
9) رک پیام 4/11/60
10) صحیفه نور ج 16/ص 324
11) نقل از راهنماى سازمان ملل متحد - قسمت مربوط به یونسکو
12) صحیفه نور ج 15/ص 16
13) همان
14) براى اطلاع بیشتر رک موج سوم - الوینتافلر
15) نظام نوین اقتصاد بینالمللى/ص 163
16) راهنماى سازمان ملل/یونسکو
17) صحیفه نور ج 12/ص 60
18) همان
19) براى اطلاع بیشتر رک - رباخواران - آنتى سمسون ص 213 به بعد - تکاپوى جهان - ژان ژاک سروان شرابیر
20) اصول 1 - 2 - 3 راهنماى سازمان ملل متحد
21) شرکتهاى چند ملیتى و کشورهاى توسعه نیافته - سعید رهنما
22) 48 - ودکاکولا/ص 37
در این قسمت هم اهداف را بایستى همانند عرصههاى جهانىشدن در ابعاد سیاسى، فرهنگى و اقتصادى تفسیر کرد .
گروهى معتقدند که جهانىشدن در سیر رسیدن به اهداف خود، نه یک پروژه که یک فرآیند است که به صورت طبیعى در حیات نظام بینالمللى به وجود آمده و به صورت خودکار به پیش مى رود و در آن، کشورهایى که از قدرت اطلاعاتى برخوردارند، نقشآفرینى بیشترى در دنیاى جهانىشدن ایفا خواهند کرد . طرفداران این نظریه نیز یکسان نمى اندیشند: عدهاى معتقدند در ساحت و در عرصه اقتصادى، این روند چیزى جز تحول نظام سرمایه دارى نیست که در آن دوره هاى مشخصى از صعود و نزول را مىتوان مشاهده کرد و جهانىشدن «همان جهانىشدن سرمایه» است و در ساحت و عرصه سیاسى، عبارت است از پیروزى نهایى سرمایه دارى و سیاستهاى کثرتگرایانه لیبرالى که با پایان جنگ سرد و پایان تاریخ آغاز شده و نشانه آن است که لیبرال دموکراسى غرب شکل نهایى حکومتهاست . فوکویاما از نظریهپردازان شاخص این دیدگاه ست . اما از نگاه نظریه پردازانى چون کاپلان و هانتیگتون این وضعیت در پى فرو ریختن نظام و دستفالیایى دولتها به پایان مدنیت مى انجامد .
این دو گروه جهانىشدن را یکسویه تفسیر مى کنند و به دو نتیجه متفاوت مىرسند:
گروه نخست که از فوکویاما تاثیر مى پذیرند، جهانىشدن را حاکى از جهان گرایى لیبرال دموکراتیک غرب مى دانند و دسته دوم که متاثر از هانتینگتون هستند، جهانىشدن را متضمن تمدن گرایى متعارض و عرصه برخورد تمدن مىدانند . نکته اینجاست که در این دو دیدگاه، تمدن و فرهنگ اغلب به جاى یکدیگر به کار مىروند .
بازتاب منفى دیگر جهانىشدن که در اهداف جا مىگیرد، کمرنگ شدن مرزهاى سیاسى و نقش مرزهاى جغرافیایى است که با توجه به ماهیتسرزمینى و شکل حکومتى بسیارى از کشورهاى در حال توسعه و کشورهاى جنوب این مسئله بزرگترین نگرانى را به وجود آورده است; زیرا این حکومتها با اقتصادهاى ناتوان خود، امکان هماهنگ نمودن خود را با این سرعت، ممکن نمى دانند . از سوى دیگر هر چند سیاست، قدرت مدیریت و هدایتسیاسى هر جامعه مجموعه سازمانیافتهاى از مفاهیم و پدیده هایى است که مبتنى بر ساختارهاى متفکران سیاسى جامعه با رعایت کلى سلایق، تمایلات و خواسته هاى عموم شکل گرفته باشد، ولى جهانىشدن سیاست، نقش برجسته و وسیع ملتها را در حیطهاى فراتر از دولتها و کشورها یا مناطق تعریف مى نماید و مدیریت جامعه جهانى با هدف تنظیم سیاستهاى اقتصادى و فرهنگى در فضاهاى گسترده و نامحدود مرزى را مورد توجه قرار مى دهد . قزلسفلى در مقالهاى به نام «رویارویى یا همزیستى» مىگوید:
جهانگرایى سیاسى در صدد یافتن راهحلهاى همگانى و جهانى از طریق سازمانهاى بینالمللى و قوانین جهانى است; تابتواند به شکل گیرى یک جامعه مدنى جهانى (Globalcivi Lsociety) کمک کند .
با این تفاسیر در ابعاد سیاست جهانى مى توان چنین استنباط نمود که این حرکت، جهان را به سمت همگرایى هاى گسترده هدایت نموده و به دنبال ارائه شیوهاى واحد و منسجم براى اعمال کنترل بر کنسرسیوم هاى جهانى است . این در واقع همان شعارى استبه نام پیوستن به دنیاى نوین که کشورهاى غیر عضو از جمله ایران تحت تاثیر شدید این جریان مى باشند .
با استناد به سخنان و دیدگاههاى برخى از نظریهپردازان یا سیاستمداران غربى، این قسمت را بپایان مى بریم .
سوئیس مارشالکو یکى از اندیشمندان و نظریهپردازان غربى در تحلیل اهداف و فرآیند مطلوب جهانىشدن مىنویسد:
«همه ملل باید حق مالکیتخویش را به یک دولت جهانى (آمریکا) تفویض کنند، زیرا دوران حکومت مستقل دولت ها به سر آمده است . تمام ارتش ها، ناوگان ها، نیروى هوایى و بمب هاى اتمى باید تحت کنترل و نظارت آن دولت جهانى قرار گیرند . کانال پاناما، تنگه جبل الطارق، بندر اکیناوا، داردانیل، عدن و کانال کیل باید درکنترل اداره جهانى باشد .» (1)
جرج بوش (پدر) در این مورد از رهبرى جهانى آمریکا این گونه یاد مىنماید:
«امید بشریتبه ایالات متحده است و آمریکاییان مسئولیتبىهمتایى براى به انجام رساندن کار دشوار آزادى به عهده دارند . در جهانى که پیوسته در حال تغییر است، رهبرى آمریکا ضرورى است . (2)
مک لوهان، تحقق حکومت جهانى یا دهکده جهانى را، در گرو استفاده مدرن از ابزارهاى تهاجمى در تمام عرصه هاى سیاسى، فرهنگى و اقتصادى دانسته و جهانىشدن را در گرو انقلاب در اطلاعات و ارتباطات نوید داده، مىنویسد:
... تفکرلیبرالیسم بیش از هر فکر دیگرى زمینه بسط و عرضه دارد و اگر واقع بینانه بنگریم، باید منتظر بود که فرهنگ ها و اندیشه هاى گوناگون سیاسى به گونه طبیعى در فرهنگ غالب غرب یعنى فرهنگ دموکراسى لیبرال حل شوند و حکومت جهانى تحقق یابد . (3)
آنچه در گفتار و رفتارهاى سیاسى سران سیاستمدار و اندیشمندان غربى مشهود است، این نکته مهم مىباشد که جهانىشدن همان حکومت جهانى آمریکاست که در جاى جاى کلمات هانتینگتون به چشم مى خورد . وى در تشریح برترى تمدن غرب در مقابل تمامى تمدن هاى موجود چنین ادعا مىکند:
مفهوم تمدن جهانى، خود از تمدن غرب برآمده است . در قرن نوزدهم نظریه مسئولیتسفید پوستان به توجیه گسترش سلطه سیاسى و اقتصادى غرب بر جوامع غیر غربى کمک کرد .
در پایان قرن بیستم نیز مفهوم تمدن جهانى، در خدمت توجیه سلطه فرهنگى غرب بر جوامع دیگر و نیاز آن جوامع به تقلید از روش ها و نهادهاى غربى درآمده است .
جهان گرایى، ایدئولوژى غرب براى فرهنگهاى غیرغربى است . پرشورترین مدافعان نظریه تک تمدنى، روشنفکرانى هستند که به غرب مهاجرت کردهاند .
غرب نخستین تمدنى است که مدرن شد و در کسب فرهنگ مدرنیته پیش گام است، چون جوامع دیگر نیز همین الگوى هاى تعلیم و تربیت، کار، ثروت وساختار طبقاتى را اختیار مىکنند، فرهنگ غربى مدرن به فرهنگ جهانى سراسر دنیا تبدیل خواهد شد (4)
امام خمینى در مقابل این اعلام قدرت و برترى غربى ها در راه اندازى حکومت جهانى تحت عنوان جهانىشدن، قاطعانه خطاب به مسلمانان مىفرمایند:
من به صراحت اعلام مىکنم که جمهورى اسلامى با تمام وجود براى احیاء هویت اسلامى مسلمانها در جهان سرمایه گذارى مىکند و دلیلى هم ندارد که مسلمانهاى جهان را به پیروى از اصول تصاحب قدرت در جهان دعوت نکند و جلوى جاه طلبى و فزون خواهى صاحبان قدرت و پول و فریب را نگیرد .
ما باید براى پیشبرد اهداف و منافع ملت محروم ایران، برنامه ریزى کنیم . ما باید در ارتباط با مردم جهان و رسیدگى به مشکلات و مسایل مسلمانان و حمایت از مبارزان و گرسنگان و محرومان، با تمام وجود تلاش نمائیم و این راباید از اصول سیاستخارجى خود بدانیم . (5)
... باید بسیجیان جهان اسلام در فکر ایجاد حکومتبزرگ اسلامى باشند و این شدنى است، چرا که بسیج تنها منحصر به ایران اسلامى نیستباید هسته هاى مقاومت را در تمامى جهان بوجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد . (6)
امام خمینى به خوبى این حقیقت را درک نمودند که سقوط حاکمیت طاغوت پهلوى در ایران اولین قدم در راه مبارزه با نظام استکبار جهانى است، اما قطعا آخرین قدم نخواهد بود; چرا که آمریکا و تمامى نظام هاى استکبارى تحمل دوام استقلال یک کشور اسلامى را نخواهند داشت و هشدارهاى امام در فرازهاى پیشین خطاب به بسیجیان به همین دلیل است . براى تبدیل نمودن این سیاست و فرمایش امام بایستى موارد را به دقت عمل نمود که عمده و مهمترین آنها عبارت است از این که قطعا در راه مبارزه با جهانخواران، شناخت دقیق روابط کفرآلود بینالمللى امرى لازم و ضرورى است; زیرا به تبع شناخت دقیق دشمنان انقلاب و نظام اسلامى و مطالعه دقیق نظام استکبار جهانى است که مى توان به برنامه هاى آنها علیه اسلام و مسلمین سراسر جهان آگاه شد و ضمن آسیب شناسى و پى بردن به نقاط ضعف آنها از انقلاب اسلامى دفاع نمود . در این رابطه شناختساختار اجتماعى و عملکرد آمریکا به عنوان شیطان بزرگ و کلیه سازمانها و تشکیلات وابسته به آن، که اداره دنیا را طبق نظم نوینى بر عهده دارند، مهم و اساسى است که بایستى از ابعاد مختلفى مورد دقت و بررسى قرار گیرند; از جمله:
- اهرم هاى اصلى آمریکا در اداره و سرپرستى نظامبینالمللى چیست؟
- نقش آمریکا در سازمان ملل، و سازمانهاى تابعه آن و همچنین سازمانهاى بینالمللى و جهانى چیست؟
- توحش مدرن یا نظم نوین بینالملل چه مختصاتى دارد؟
- تشکیلات و سازمانهایى که سازنده و حافظ اصول خودساخته بینالمللى در ابعاد مختلف هستند، کدامند؟
برنامهها و ابزارهاى جهانىشدن
طراحان پروژه جهانىشدن، جهت هجوم به حاکمیت هاى سیاسى و مراکز تصمیم گیرى کشورهاى جهان از ابزارهاى متعددى استفاده مىکنند; به نحوى که دامنه آن همه شئونات زندگى انسانها و جوامع را دربرگرفته است و از ابعاد گوناگون کلیه زوایاى تمدن و تعالى و ارزشهاى انسانى و الهى را محصور نموده و در گسترش گستره وسیع نظام بینالمللى همه انسانها و امکانات را در خدمت اهواء وآمال دنیایى و مادى قرار داده است .
بنابراین اهداف حکومت جهانى تحت عنوان جهانىشدن در حقیقت هجوم به همه امکانات و مقدورات انسانى و طبیعى ملل محروم از طریق ایجاد روابط غارتگرى بینالمللى است .
براى اداره و مدیریت واحد جهان در دهکده جهانى بایستى تمام سازمانها و مؤسسات وابسته بینالمللى به شکل منظم و سیستمى با هم مرتبط بوده و اهداف و سیاست هاى مجریان جهانىشدن را اجرا نمایند .
در این بخش هر یک از این سازمانها را مورد بررسى قرار مىدهیم .
1 . سازمان ملل متحد
این سازمان از قدیمى ترین و فراگیرترین اهرمهاى جهانى است که باظاهرى فریبنده در سال 1945 میلادى به بهانه «حفظ صلح و امنیتبینالمللى» و با هدف به ظاهر زیباى «توسعه روابط دوستانه میان ملل» و نیز «همکارى در حل مسائل بینالمللى که داراى ماهیت اقتصادى، اجتماعى، فرهنگى یا بشر دوستى است» وبالاخره تحت پوشش فریبنده «ایجاد نظم نوین جهانى» تشکیل گردید .
1 - 1 . علت تشکیل و هدف سازمان
جنگ دوم جهانى در حالى بپایان رسید که قدرتمندان جهانى دیگر از بکارگیرى و مؤثر افتادن چنگ و دندان براى تصاحب و یا تقسیم دنیا خسته و ناامید شده بودند . آنها در اندیشه یافتن راهى دیگر براى وصول به مقصود، یکدیگر را با نگاهها زیر نظر داشتند و عاقبت قرار بر این شد که «باید سازمانى جاى جنگ را بگیرد» و بدین ترتیب سازمان ملل متحد براى تصاحب و تقسیم دنیا میان صاحبان قدرت تشکیل شد . (7)
از جمله اصول مسلم این سازمان براى رسیدن به اهداف شوم خود، با اعلام این که بایستى «آزادى عقاید گوناگون و احترام به آنان مراعات شود،» در حقیقت مسئله اعتقاد به خداى متعال را کنار گذاشته و به دنبال آن در دومین گام به مسئله اصلى یعنى تقسیم دنیا پرداختند .
امام خمینى این ترفند دشمن را به خوبى درک نموده، اعلام مىنماید:
این سازمانها دست آورد ابرقدرتهایى هستند که مىخواهند مردم مستضعف جهان را چپاول کنند . (8)
... اصل این سازمان (سازمان ملل) را خود اینها درست کردند اساس این سازمانها خود اینها هستند . اگر ساخته خود اینها نبود به چه مناسبتباید یک کشور یا چند کشور قلدر حق وتو داشته باشند؟ این را درست کردند براى بازى دادن ملتهاى کوچک . (9)
این سازمان سپس در طى جلسات متعدد با وضع قوانینى براى تمامى ملل و دول به قصد تصاحب دنیا اقدامات بعدى خود را شروع نمود . بنا به تصریح هدف چهارم از ماده اول منشور سازمان، این قوانین، نهایتا قوانینى هستند که جهت هماهنگ ساختن اقدامات ملتها براى نیل به هدفهاى تعیین شده در سازمان تعیین و تقنین یافته است و به عبارت روشن تر براى یکپارچه کردن دنیا و ایجاد نظمى جهانى است، بدین معنا که همه دنیا را با حذف گرایشات، تعصبات، وابستگى هاى قومى و منطقهاى، مکتبى و مذهبى، بسان محلات یک شهر، تحتیک مدیریت واحد پیوند داده و کلیه سیستم هاى فرهنگى، اقتصادى، و سیاسى هر کشور هماهنگ با سایر ملل براساس قوانینى که کیفیتبهره مندى و لذت جویى از امکانات و پرستش عمیق تر و ظریف تر بت مادى را سهولت و سرعتبخشد اداره شود .
امام خمینى با اشاره به این که این سازمان ابزار سلطه قدرت هاى بزرگ بر جهان بوده، چنین مىفرمایند:
اساسا هر تشکیلاتى که این ابرقدرت هاى بزرگ در آن دست دارند، این تشکیلات تشکیلاتى است که باید به نفع آنها تمام شود . همین سازمان ملل، همین جلساتى که در خارج هست، شوراى امنیت، همه اینها در خدمت ابرقدرتها هستند و براى بازى دادن سایر کشورهاست و خود آنها هم اساسا در خدمت ابرقدرتها هستند . سازمانهایى که به هر اسمى اینها درست مىکنند، مىخواهند بکشند همه را به طرف منافع خودشان . (10)
1 - 2 . ساختار درونى سازمان ملل
دقت در سازماندهى و تشکیلاتى این مرکز مدیریتبیان گر این واقعیت تلخ است که به جهت چپاول و سیطره یافتن بر تمامى دنیا، به تاسیس و تحکیم سازمانهایى اقدام کردهاند که مىتواند ارزشها و اعتقادات باطل، برنامه ها و سیاستهاى ظلم گستر آنان را تا عمق جان مناطق و زوایاى مختلف جهان، نفوذ دهد .
ارکان و کارگزارىهاى این سازمان عبارتند از 6 رکن اصل، مجمع عمومى، دبیرخانه، شوراى امنیت، شوراى قیمومیت، دیوان داورى بینالمللى، شوراى اقتصادى و اجتماعى و شوراها و کمیته هاى فرعى مربوط به هر قسمت . سازمان از طریق دو رکن مجمع عمومى و شوراى اقتصادى و اجتماعى برنامه هاى ضرورى را براى اجرا دیکته مىکند و از طریق دو رکن شوراى امنیت و دیوان داورى، عدم اجراى موارد توصیه و دیکته شده را در قالب تضمین صلح و یا رسیدگى به دعاوى زیر سؤال برده و با محکومیتیا دخالت مستقیم در امور داخلى کشور، حاکمیتخویش را تثبیت مىکنند .
اینک براى آشنایى اجمالى با دستگاههایى که با هماهنگى سازمان مرکزى ملل متحد کانال هاى جریان یافتن حاکمیتبر ممالک جهانى است، به معرفى آنها مىپردازیم:
1 - 3 . یونسکو
سازمان آموزشى، علمى و فرهنگى ملل متحد (یونسکو (U.N.E.S.C.O به عنوان هماهنگ کننده و ایجاد کننده فرهنگ یکسان جهانى وسیاستگذارى آموزشى، علمى و تحقیقاتى به ایفاى وظیفه زیر مىپردازد:
ماموریتیونسکو، تحریک پیشرفت آموزشى، علمى و فرهنگى، تشویق همکارى بینالمللى در این زمینه از طریق کمک به کشورهاى عضو و انجام وظیفه به عنوان مرکز آمادهسازى مطالب مناسب براى آنهاست . (11)
این سازمان با اعزام کارشناس و مشاور در موضوعات مختلف به کشورهاى مختلف و اعطاى کمک هاى بلاعوض و ورود از پنجره زیباى اصلاحات آموزشى و تحقیقاتى، ایفاى نقش مىکند، و عملا تمامى کشورها به همکارى خود با یونسکو و نیز اجراى سیاستهاى بینالمللى آن مباهات مىکنند .
این سازمان طبق سازماندهى مصوب، موظف است کلیه مسائل مربوط به آموزش و پرورش - از ریشهکنى بیسوادى گرفته تا اصلاح نظام آموزشى و مواد درسى و تربیت معلمان و نیز محیط هاى آموزشى و ... - را و از طریق مرکز اطلاعات آموزشى خود سازماندهى نماید .
از سوى دیگر این سازمان بایستى در بخش ارتباط جمعى، جریان تبلیغاتى جهانى و نیز موضوع فعالیت هاى رسانه هاى گروهى و مسائل جنبى آنها را مدنظر داشته و به هدایت آنها در مسیرها و اهداف تعیین شده بپردازد . نیز در قسمت مبادلات بینالمللى خود، بایستى زمینهساز مبادلات انسانى براى کسب مهارتها و دریافت آخرین اطلاعات و معلومات و در حقیقت انحلال شخصیت فرد در فرهنگ جهانى و تبدیل او به عنصرى متناسب با ماشین الحادى نوین براى از میان برداشتن ناهماهنگىها، باشد .
امام خمینى در نفى رسالتیونسکو و توجه به مقوله مهم فرهنگ در عرصه دانشگاهها و مدارس در سالیان پیش هشدار دادند که:
این اتفاقى نیست که مراکز تعلیم و تربیت کشورها و از آن جمله ایران از دبستان تا دانشگاه مورد تاخت و تاز استعمارگران خصوصا غربى ها و اخیرا آمریکا و شوروى قرار گرفت . (12)
هجوم دانشجویان پس از طى کردن دوره هاى تحصیلى با آموزشهاى غربى و شرقى در دبیرستانها و دانشگاههاى ایران بسوى غرب و احیانا شرق که رهاوردى جز فرهنگ غربى و شرقى نداشت، چنان فاجعهاى بهبار آورد که همه ابعاد جامعه را بى قید و شرط وابسته بلکه تسلیم به ابرقدرتها کرد . (13)
نقش یونسکو در حقیقت در امر علمى، آموزشى و فرهنگى بیان این واقعیت است که محصول چنین نظام آموزشى، پدیدهاى دقیقا هماهنگ و همساز با فرهنگ جهانى است . (14)
1 - 4 . بانک جهانى و صندوق بینالمللى پول (I.M.F)
این دو، مسئولیت تعیین و اعمال سیاست هاى پولى و ارزى، تعیین ارزهاى قدرتمند و کیفیت ثبات آنها، ارزش گذارى ارزها، ایجاد تعادل، یعنى تعیین نرخ ربا، تعیین اعتبار بینالمللى کشورها و شرکتهاى خصوصى یا چند ملیتى و نیز زمینهسازى اجراى طرح هاى عمرانى هماهنگ با سیاست هاى جهانى در کشورهاى گوناگون را برعهده دارد:
از زمان جنگ جهانى دوم نظام پولى غالب بر جهان، نظامى بود که در سال 1994 در «برتن وودز» آمریکا شکل گرفت که منجر به وضع اساسنامه و ایجاد صندوق بینالمللى پول گردید . این نظام در حالى شکل گرفت که اروپاى پیشرفته در ویرانى کامل بود و بقیه کشورهاى جهان در فقر و گرسنگى بسر مىبردند و تمام آنها طالب کالاهاى آمریکایى بودند .
... ماموریت اصلى صندوق بینالمللى پول تثبیت نرخ ارزها بود . دول عضو بدین منظور موظف شده بودند که نرخ رسمى تسعیر پولهاى خود را به طلا (براى هر اونس طلا 35 دلار) و در نتیجه به دلار با موافقت صندوق در آن نرخ تغییرى ندهند، مگر تا حدود حداکثر 10 درصد با اطلاع قبلى صندوق . (15)
ارتباط کلیه سازمانهاى اقتصادى، فرهنگى و سیاسى، با تبیین وظایف هر یک بخوبى روشن مىشود; به طورى که گروه بانک جهانى به عنوان خزانه مالى آنها عمل مىکند .
باید از همکارى یونسکو و بانک جهانى در برنامهریزى آموزشى و تامین بودجه براى فعالیت هاى آموزشى نام برد که منجر به فرستادن هیئت هاى کمک به تعدادى از کشورهاى عضو یونسکو در آفریقا و آسیا و آمریکاى لاتین شده است . (16)
امام خمینى با رد این مردمفریبىها در عرصه بینالملل، مىفرمایند:
سازمانهاى کذایى آن جا که به نفع قدرتمندان و ثروتمندان بینالملل استحقوق مستضعفین را نادیده گرفته و جز براى سلطه آنها عملى انجام نمىدهند . (17)
تمام این سازمانها و گروهها براى طرفدارى از قدرتمندان و این جمعیت ها بهدست ثروتمندان براى سلطه بر ضعیفان و مکیدن خون محرومان جهان بوجود آمده است . (18)
بنابراین هدف از این هماهنگىها دقیقا اجراى برنامه هایى است که نهایتا بتواند اقتصاد، سیاست و فرهنگ کشورهاى مختلف را با سیستمهاى حاکم مادى متناسب ساخته و همه این قسمت هاى گوناگون را از طریق این نظامهاى اجتماعى به مرکزیت مادى و حول محور مادهپرستى پیوند دهد . (19)
1 - 5 . ایمکو وایکائو
سازمان مشورتى دریایى بینالدولى (ایمکو) عهدهدار همکارى و مبادله اطلاعات میان دولتها در مورد کشتىرانى و مسائل جانبى آن بوده و نیز سازمان بینالمللى هواپیمائى کشورى (ایکائو) تشکیلاتى است که مسئولیت هماهنگسازى در حملونقل هوایى را با معیار بینالمللى بر عهده دارد .
1 - 6 . سازمان بهداشت جهانى W.H.O
وظیفه این سازمان در واقع، تفسیر معناى بهداشت در قاموس دنیاى اصالت مصرف و اصالتسرمایه و به اصطلاح سعى در بالا بردن سطح بهداشت و درمان جهانى است .
1 - 7 . گات
موافقتنامه عمومى تعرفه و تجارت گات موافقت نامهاى بود براى تصمیمگیرى تجارى دولتها و در چارچوب فعالیت هاى سازمان ملل متحد، براى جهانى کردن تجارت و از میان برداشتن مشکلات . این امر موجب گردید که صدور کالاهاى مصرفى دنیاى ماشینیزم به سمت جوامع مصرفى، افزایش یابد و صنایع ایالات متحده در بازارهاى جهانى تقویت گردد و سیل جریان مواد خام و معادن ملتهاى عقب نگه داشته شده به سمت کشورهاى چپاول گر سرعت گیرد و بالاخره امکان نفوذ کشورهاى صنعتى در برنامهریزى اقتصادى ممالک تحتسلطه فراهم گردد . از سوى دیگر گات باعثشد تا کشورهاى کوچک و فقیر در حفظ صنایع کوچک و نوپاى خود با مشکل مواجه شوند; زیرا در اصل دوم این موافقت نامه با کمال صراحت تصریح شده که «استفاده از سهمیه وارداتى به عنوان وسیله حمایت از صنایع داخلى، ممنوع است .» (20)
1 - 8 . سازمان جهانى هواشناسى W.M.O
این سازمان براى هماهنگسازى کشورها در مسیر بهره گیرىاز امکانات آنها در ساخت ایستگاهها و مراکز خدماتى و کمک به ایجاد و حفظ سیستمهاى مبادله سریع اطلاعات هوایى و نیز کمک به استاندارد کردن مشاهدات هواشناسىاست .
1 - 9 . شرکتهاى چند ملیتى
محور قرار گرفتن ربا در حرکتها و ارزیابى ها و در پى آن رسمیتیافتن و پذیرش انحصار در سیستم مادى هماهنگ با چرخش سریع کمى و کیفى چرخهاى ماشینیزم، موجب پیدایش و ظهور شرکتهایى به اصطلاح چند ملیتى شد که قدرت آنها را قطعا از اکثریت امپراطورى هاى شناخته شده، نمىتوان کمتر دانست; شرکتهایى که به مرور زمان با ایجاد سازمانهاى بینالمللى و روابط انسانى متناسب با حرکتخویش، پیوسته رشد نموده و بر گستره قدرت خویش افزودهاند . این شرکتها براى عالیتخویش مرزى نمىشناسند و تقریبا در هر جا که بخواهند پایگاه حکومتى، یعنى شعبهاى از تشکیلات خود را بر پا مىکنند و از هر ملیتى و با هر اعتقادى، کارمند و مدیر بهکار مىگمارند .
استیفن هایمر در سال 1970 پیشبینى کرد که در فاصله نه چندان دور، رژیمى متشکل از 300 تا 400 شرکت چند ملیتى بر بیش از 60 تا 70 درصد کل بازده صنعتى جهان حکومتخواهد کرد . (21) طبق بررسىهایى که حدود 24 سال پیش، از طرف کمیسیون اقتصادى ملل متحد در اروپا صورت گرفت، تعداد شرکتهاى چند ملیتى غربى نزدیک به ده هزار شرکت اعلام شده و این تعداد شرکتهاى چند ملیتى که مقر آنها در اروپاست، حدود/000/50 پایگاه در خارج از اروپا دارند و شرکتهاى چند ملیتى آمریکایى داراى 24 هزار پایگاه در خارج هستند . (22)
پىنوشتها:
1) فاتحین جهانى - سوئیس مارشالکور ص 124
2) نظم نوین جهانى - دانشکده اطلاعات - ص 23
3) کاووش هاى نظرى - محمد جواد لاریجانى ص 271
4) برخورد تمدنها و بازسازى نظم نوین جهانى - ساموئل هانتیگتون ص 102
5) صحیفه نور ج 20ص 238
6) رک سخنرانى مورخ 2/9/67
7) رک حکومت جهانى - آکادمى علوم/ص 52 - 50
8) رک پیام 21/7/61
9) رک پیام 4/11/60
10) صحیفه نور ج 16/ص 324
11) نقل از راهنماى سازمان ملل متحد - قسمت مربوط به یونسکو
12) صحیفه نور ج 15/ص 16
13) همان
14) براى اطلاع بیشتر رک موج سوم - الوینتافلر
15) نظام نوین اقتصاد بینالمللى/ص 163
16) راهنماى سازمان ملل/یونسکو
17) صحیفه نور ج 12/ص 60
18) همان
19) براى اطلاع بیشتر رک - رباخواران - آنتى سمسون ص 213 به بعد - تکاپوى جهان - ژان ژاک سروان شرابیر
20) اصول 1 - 2 - 3 راهنماى سازمان ملل متحد
21) شرکتهاى چند ملیتى و کشورهاى توسعه نیافته - سعید رهنما
22) 48 - ودکاکولا/ص 37