آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶۰

چکیده

متن

 

پیروزى اسلام گرایان در انتخابات پارلمانى مغرب، پاکستان، ترکیه و بحرین ثابت کرد که پدیده اسلام گرایى سیاسى برخلاف انتظار نظریه‏پردازان برجسته غربى، به «پایان تاریخ‏» خود نزدیک نشده است . این پیروزى‏ها نشان داد که اسلام گرایان مى‏توانند با مشارکت در بازى دموکراتیک و به دست آوردن کرسى‏هاى پارلمان و رسیدن به قدرت و مشارکت در آن و یا رهبرى اپوزیسیون، کارنامه سیاسى موفقى داشته باشند . این پیروزى‏ها هم‏چنین نشان داد که امریکا با خلط میان «افراطى‏ها» و «میانه روها» ى اسلام‏گرا دچار خطاى بزرگى شده‏اند . در مقابل زیان‏هایى که جریان خشونت طلب و افراطى طالبانى متحمل شد، جریان اعتدالى توانست‏با برنامه‏هایى بهره‏مند از پشتیبانى توده‏ها و برخوردار از تشکل و سازمان تشکیلاتى به مراکز قدرت دست‏یابند .
چگونه اسلام گرایان چنین نتایج‏بزرگى را در انتخابات پارلمانى کسب کنند؟ آیا طرح‏هاى جدیدى مطرح است که مى‏خواهد با مشارکت دادن اسلام گرایان در روندهاى دموکراتیک، در دراز مدت پدیده خشونت در میان برخى حرکت‏هاى اسلامى را از بین ببرد؟
بسیارى از تحلیل گران سیاسى عرب و اروپایى پس از حادثه یازده سپتامبر بر این باور شدند که پدیده اسلام سیاسى در راه زوال قرار دارد .
در میان گرد و غبار آن حادثه و حوادث بعدى، بسیارى به عمد و برخى بر اساس بدفهمى سازمان‏ها و حرکت‏هاى سیاسى اسلام گراى معتدل و مخالف خشونت را با سازمان‏هاى اسلام گراى خشونت طلب و رادیکال در جایگاهى برابر نشاندند .
گویا ژیل کیپل پژوهشگر فرانسوى که با کتاب «اخوان المسلمین‏» اش مشهور شد، نخستین کسى است که «افول اسلام سیاسى‏» را پیش گویى کرده است . پس از وى بسیارى از پژوهشگران و روزنامه نگاران غربى ایده وى را پروردند . پژوهشگر و جامعه شناس فرانسوى، اولیویه‏روآ، کتابى با عنوان «شکست اسلام سیاسى‏» منتشر کرد . وى در این کتاب اسلام گرایى را فاقد قدرت ایجاد همبستگى و توازن و تحرک مى‏شمارد .
محاصره اقتصادى و تبلیغاتى جریان‏هاى اسلام گراى تندرو - و معتدل - پس از یازده سپتامبر برخى صاحب نظران را به این گمان انداخته بود که این پدیده که در نیمه دهه هفتاد میلادى در مصر پاگرفته (تشکیلات جهاد اسلامى در سال 1973 و جماعت تکفیر و هجرت در سال 1974) و پس از پیروزى انقلاب اسلامى ایران، در دهه هشتاد قرن گذشته به اوج خود رسیده بود، با چنین اقداماتى رو به نابودى خواهد نهاد . گذشته از محاصره اقتصادى و تبلیغاتى، ایالات متحده اقدام به گنجاندن اسم بسیارى از حرکت‏ها و سازمان‏هاى اسلامى در لیست‏سازمان‏هاى تروریستى کرد و در این کار تمایزى بین گروه‏هاى تندرو و معتدل ننهاد . اقدام ایالات متحده در غالب موارد مورد تقلید اتحادیه اروپایى هم قرار گرفت . این وضع بسیارى از تحلیل گران سیاسى را واداشت تا منتظر ساعت پایان جماعت‏هاى اسلامى باشند . آنان گمان کردند که هجوم بین المللى و امریکایى مانند صاعقه‏اى تر و خشک اسلام گرایان را یکجا خواهد سوزاند; اما روشن شد که این انتظارات، بیرون از مسیر تاریخ و قوانین تاریخى و اجتماعى قرار داشته است .
پیروزى‏هاى چشمگیر در جغرافیایى گسترده
حزب «عدالت و توسعه‏» در مغرب و ترکیه، پیروزى‏هاى غیر مترقبه‏اى را کسب کردند . حزب عدالت و توسعه در دو انتخابات پیاپى، کرسى‏هاى انتخاباتى‏اش را در مجلس تا سه برابر افزایش داد و به عنوان حزب سوم پارلمان مطرح شد . این حزب پیشنهاد ائتلاف در دولت‏سید ادریس جطو را رد کرد تا رهبرى اپوزیسیون را در دست داشته باشد . سعد الدین عثمانى رییس این حزب، اعلام کرد که به فعالیت‏هاى دموکراتیک خود در سایه ارزش‏هاى جامعه مغرب ادامه خواهند داد .
اما حزب عدالت و توسعه در ترکیه به پیروزى قاطعى دست‏یافت . این حزب 363 کرسى از 550 کرسى پارلمان را به دست آورد تا بتواند به تنهایى و بدون ائتلاف با دیگر احزاب، تشکیل دولت دهد و افزون بر این رهبران سیاسى دوزیست و احزاب کهنه کارى را از صحنه حذف و رهبرانى در سطح مسعود ایلماز و تانسو چیللر و رجایى کوتان را - پس از شکست احزابشان در کسب حداقل 10% آرا که حداقل آرا براى ورود به مجلس است - به کناره‏گیرى از فعالیت‏هاى سیاسى وادار کند .
در مقابل این پیروزى بزرگ، نتایجى که حزب عدالت و توسعه کسب کرد، از حد تجارب اسلام گرایان پیشین - مانند نجم الدین اربکان رهبر حزب سابق رفاه اسلامى که براى تشکیل دولت‏یک بار با چیللر و یک بار با ایلماز ائتلاف کرده بود - فراتر رفت . این بار رجب طیب اردوغان بر اساس حکم قضایى از نامزدى پارلمان و در نتیجه از عهده دارى منصب نخست وزیرى ممنوع شده است . با این حال وى در همه محافل داخلى و خارجى به عنوان رهبر حزب پیروز ترکیه شناخته شده و تغییراتى که به تصویب پارلمان ترکیه و تایید رییس جمهور ترکیه رسیده است، راه را براى نخست وزیرى وى بازکرد .
پاکستان و طالبان
پیروزى ناگهانى شوراى همکارى - که شامل شش جماعت اسلامى است - در انتخابات پارلمانى اخیر، موجى از بحث‏ها و تحلیل‏ها را برانگیخت . این شورا 53 کرسى از 150 کرسى پارلمان را به دست آورد . مهم‏تر این که پیروزى اسلام گرایان به شکست‏حزب حاکم در کسب اکثریت مطلق - که پرویز مشرف از دیر زمان انتظار آن را مى‏کشید - انجامید . اسلام گرایان هم‏چنین موفق شدند تا حمایت دو حزب مخالف دیگر، یعنى حزب مردم به رهبرى بى نظیر بوتو و حزب مسلم لیگ به رهبرى نواز شریف را - که هر دو از دشمنان سرسخت پرویز مشرف هستند - به دست آورد و اگر کارها به شکل طبیعى پیش مى‏رفت، مولوى فضل الرحمان رهبرى شوراى همکارى، باید دولت را تشکیل مى‏داد . ائتلاف اسلام گرایان و دو حزب مخالف «مردم‏» و «مسلم لیگ‏» ، بزرگ‏ترین خطرى است که قدرت مشرف را تهدید مى‏کند; زیرا در صورتى که مقدمات قانونى بازگشت‏بى‏نظیر بوتو - که از سال 98 در تبعید به سر مى‏برد - به عرصه سیاسى فراهم آید، اوضاع براى مشرف بغرنج‏تر خواهد شد .
مطبوعات آمریکا از اسلام گرایانى که در انتخابات پارلمانى پاکستان به پیروزى دست‏یافتند، با عنوان «جاده صاف‏کن‏هاى طالبان‏» یاد کرده‏اند . دلیل این نامگذارى آن است که اسلام گرایان پاکستانى، مخالف هم پیمانى این کشور با امریکا در جنگ با تروریسم هستند . در مغرب و ترکیه و بحرین و حتى در انتخابات شهردارى‏هاى الجزایر، اسلام گرایان میانه رو که در سیاست داخلى و خارجى، اعتدال را به عنوان استراتژى خود برگزیده‏اند، به پیروزى رسیدند . رهبر حزب عدالت و توسعه، رجب طیب اردوغان به غرب اطمینان داد که کشورش شاهد تحولات ریشه‏اى در سیاست‏خارجى، مبتنى برانگیزه‏هاى دینى نخواهد بود .
تشکل‏هاى اسلامى الجزایر
در الجزایر تشکل احزاب اسلامى که شامل حزب الاصلاح، حرکه مجتمع مسلم و النهضه مى‏شود، موقعیت‏خود را به عنوان قدرت دوم یا سوم در انتخابات شهردارى‏ها حفظ کرد . این بار نیز همچنان انتخابات پارلمانى حزب الاصلاح به رهبرى عبدالله جاب الله از دو حزب دیگر پیش افتاد . این حزب در جهت مخالفت‏با اوضاع موجود حرکت مى‏کند و همین گویا عامل سبب پیش افتادنش بود; زیرا حرکت مجتمع مسلم و حرکت النهضه که در تثبیت اوضاع موجود مى‏کوشند، آراى کمترى کسب کردند . در سایه انسداد سیاسى و بحران اجتماعى و فرهنگى و اقتصادى و تجربه موفق مغرب، براى رونق یافتن دوباره جریان‏هاى اسلام‏گرا و منزوى شدن جریان خشونت گراى کور و بازگشت اعتبار به جبهه نجات اسلامى در سیماى جدیدش، بازنگرى در مواضع و ارزیابى مجدد آن ضرورى به نظر مى‏رسد .
عصام عریان یکى از نمایندگان سابق اخوان المسلمین در مجلس خلق، معتقد است‏بزرگ‏ترین درس الجزایر این بود که مشارکت در حکومت، بدون داشتن برنامه و استراتژى مشخص، براى احزاب اسلامى زیان‏بار است .
اسلام‏گرایان در بحرین
اسلام‏گرایان سنتى بحرین در غیاب اسلام‏گرایان شیعى که انتخابات را تحریم کردند، به پیروزى مهمى دست‏یافتند، اسلام‏گرایان 19 کرسى از 40 کرسى پارلمان را به دست آوردند . اگر اسلام‏گرایان شیعى - که شامل جمعیه‏الوفاق الوطنى الاسلامى، جمعیه العمل الاسلامى، جمعیه التجمع الدیمقراطى و جمعیه العمل الدیمقراطى مى‏شوند - انتخابات را تحریم نکرده بودند، قطعا یکى از نمایندگان اسلام‏گرا به منصب ریاست مجلس دست مى‏یافت .
هدف راهبردى و هدف تاکتیکى
پیروزى جریان‏هاى اسلامى در انتخابات پارلمانى، از پاکستان و بحرین و ترکیه گرفته تا الجزایر و مغرب، درس‏ها و تجربه‏هاى مهمى براى فعالان اسلامى به همراه دارد:
1 . پیروزى دو حزب «عدالت و توسعه‏» در مغرب و ترکیه، رهاورد فعالیت پیگیر و مداوم و آرام و مبتنى بر راهبردى دراز مدت است که دقیقا فوائد مشارکت در انتخابات و بر دوش کشیدن بار سنگین مسئولیت و تمرین در میدان عمل و عبرت‏گیرى از خطاهاى دیگران و کاستن از میزان ترس دیگران از خود و بهره‏گیرى از درگیرى‏ها و چالش‏هاى منطقه و بین‏المللى - مانند چالش غرب با جریان افراطى طالبان و بن لادن - را مشخص مى‏کند . اخوان المسلمین مصر، پیش از شرکت در انتخابات پارلمانى 1987م، دوره‏اى طولانى از نفوذ در ادارات دولتى را طى کرده بود و در این سال نیز تنها در برخى حوزه‏هاى انتخاباتى نامزد معرفى مى‏کرد .
آنچه در تجربه موفق حزب عدالت و توسعه ترکیه، جالب توجه بود این است که این حزب همکارى با رقیب خود یعنى حزب جمهورى خواه خلق را پذیرفته و در این راه تلاش هم کرده است . هرچند این حزب لائیک و مرتبط با افکار آتاتورک است و طبعا مخالف روش اسلامى‏اى است که حزب عدالت و توسعه از آن پیروى مى‏کند، اما هوش و ذکاوت سیاسى اسلام‏گرایان آنان را واداشت تابا نیروهاى دیگر در عرصه سیاسى، تعاملاتى برقرار کنند . گذشته از این، پیروزى حزب عدالت و توسعه در پرهیز از تحریک ارتش ترکیه که داراى خط و نشان لائیک است، قابل توجه است . ژنرال حلمى اوزکوک رئیس ستاد ارتش ترکیه تصریح کرد که اراده ملت را که سبب پیروزى حزب میانه‏رو عدالت و توسعه شده است، محترم خواهد داشت . رجب طیب اردوغان تجربه دوره‏اى پربرخورد بین اسلام‏گرایان با ارتش را در سال 1997 م دستمایه سیاستى هوشمندانه قرار داد که به پیروزى حزبش منجر شد . وى در سال 97 به سبب قرائت‏یک بیت‏شعر در میان مردم منطقه دیار بکر، چهار ماه را در زندان سیاسى گذراند . آن بیت‏شعر چنین بود: مناره‏ها، سرنیزه‏هاى ما و گنبدها کلاه خود ما و مساجد لشگرگاه‏هاى ما است‏» . با آن که این بیت‏شعر در کتاب‏هاى درسى ترکیه به کار رفته است، اما وضعیت تیره‏اى که بین اسلام‏گرایان و ارتش در آن زمان وجود داشت، سبب شد تا وى طعم زندان را براى مدت چهار ماه بچشد . اردوغان از تجربه زندان استفاده کرد و روشى جدید را در پیش گرفت . وى از حزب فضیلت‏به رهبرى نجم‏الدین اربکان جدا شد و برنامه اصلاحات ریشه‏اى‏اش را که به پیدایش حزب عدالت و توسعه انجامید، اعلام کرد . درست 15 ماه پس از تاسیس حزب تازه‏اش، اکثریت مطلق صندلى‏هاى پارلمانى را درو کرد . در پاکستان نیز اسلام‏گرایان در کسب اعتماد قبایل و دو حزب مسلم لیگ و مردم موفق شدند و توانستند ائتلافى قوى در برابر قدرت ژنرال مشرف پدید آورند .
2 . یکپارچگى نیروها و حرکت‏هاى اسلامى در ضمن برنامه‏کارى مشترک و ارائه لیست‏هاى مشترک انتخاباتى به سبک پاکستان، راهى واقع‏بینانه براى پیروزى اسلام‏گرایان است . در انتخابات پارلمانى مصر در سال 1987 بیانیه‏هاى جداگانه‏اى از سوى تشکیلات جهاد اسلامى و جماعت اسلامى صادر شد که مشارکت جماعت اخوان‏المسلمین را در انتخابات پارلمانى به شدت محکوم مى‏کرد . در این بیانیه‏ها پارلمان، «مجلس کفر» خوانده شده بود . طبعا درگیرى جریان‏هاى اسلامى با یکدیگر، به تضعیف نیروهایشان منجر مى‏شود . در انتخابات سال 2000م در مصر اسلام‏گرایان میانه‏رو (اخوان) هفده‏کرسى پارلمان را به دست آوردند و اکنون اپوزیسیون حقیقى را آنان تشکیل مى‏دهند، هر چند با عنوان حزبى‏شان به رسمیت‏شناخته نشده‏اند، با این حال استقلال خود را حفظ کرده‏اند . در مغرب هم جماعت‏هاى اسلامى، همگى پشت‏سر حزب عدالت و توسعه ایستادند; به ویژه جمعیت العدل و الاحسان - به رهبرى عبدالسلام یاسین - که از هیچ پشتیبانى‏اى دریغ نکرد . در بحرین هم که پس از 29 سال، نخستین انتخابات پارلمانى را تجربه کرد، تحریم آن از سوى اسلام‏گرایان شیعه، سبب کاهش وزن اسلام‏گرایان در مجلس شد . شیوه تحریم انتخابات، شیوه‏اى ناکارآمد است و زیان آن فقط به احزابى مى‏رسد که از این فرصت صرف‏نظر مى‏کنند . اخوان‏المسلمین در سال 1990 م انتخابات را تحریم ولى در سال 2000 م در انتخابات شرکت کرد و 17 کرسى را به دست آورد و نمایندگانش برنامه‏هاى این حزب را در مجلس مطرح مى‏کنند . در پاکستان، نخستین اقدام اسلام‏گرایان در پارلمان این بود که طرحى را تصویب کردند که براساس آن اداى سوگند باید براساس متن مذکور در قانون اساسى پاکستان باشد; نه قانون اضطرارى پرویز مشرف .
خلاصه سخن این که تجربه موفق جریان‏هاى اسلامى در کشورهاى یاد شده، نشان مى‏دهد، که اولا پیش‏گویى شتابزده برخى صاحب‏نظران و تحلیل‏گران سیاسى غربى و غیر غربى که زوال اسلام سیاسى را انتظار مى‏کشیدند، خام و به دور از واقع‏بینى و بلکه نوعى خیالپردازى است . قدرت عنصر دین در جوامع اسلامى فراتر از حدى است که تحلیل‏گران غربى و شرق‏شناسان اروپایى تصور کرده‏اند . این عنصر در این جوامع هدایت‏گر و محرک جنبش‏هاى بزرگ سیاسى و اجتماعى بوده و گویا خواهد بود و ثانیا جریان‏هاى اسلام‏گرا قدرت بازتولید و بازیافت درونى را دارند و مى‏توانند داده‏هاى منطقه‏اى و جهانى را در تصمیم‏سازى خود دخالت دهند و از خطاهاى گذشته پند بگیرند و براى دست‏یابى به اهداف بزرگ از گام‏هاى کوچک آغاز کنند .

تبلیغات