جهانی شدن از رؤیا تا واقعیت (2)
آرشیو
چکیده
متن
اشاره:
پیشتر گفتیم که پایمال شدن حقوق انسان ها، سلب آزادی های فردی، بهره کشی و استفاده ابزاری از زنان ومردان و کودکان، گسترش جنگ ها و ویرانی های بسیار و انواع ظلم و ستم ها، احتکار منابع و منافع ارضی و . . . همگی تحت عنوان قوانین جهانی سازی (جهانی شدن)، وضعیت اسفباری رابرای جهان امروز پدیدآورده است .
بی تردید عدالت فراگیر و جهانشمول تنها در سایه حکومت یگانه منجی عالم بشریت و موعود جهانیان - که سال هاست همگان در انتظار ظهور ایشان به سر می برند - محقق خواهد شد . در اثبات این مدعا در قسمت اول این مطلب پس از اظهار شک و تردید جدی که نسبت به موفقیت فرضیه جهانی سازی در ایجاد دهکده جهانی بیان کردیم، لغزشگاه ها و نقاط ضعف آن را مورد بررسی و بازنگری قرار دادیم . در این قسمت هم به بررسی اجمالی دولت جهانی و عدالت گستر حضرت مهدی (ع) و نقاط تقابل نظریه فطری و واقعی مهدویت با فرضیه آکنده از دروغ و نیرنگ «جهانی سازی » می پردازیم .
وجود نجات بخشی که بشریت را به سوی آسایش و رهایی و ایجاد جامعه جهانی متکی بر عدالت و آزادی و حقیقت سوق دهد، در تمام کتب و صحف آسمانی و مذاهب گوناگون خبری متواتر است . این مطلب صرفا یک خطابه مذهبی یا شعاری دینی نیست بلکه حقیقتی است که از واقعیت نشات گرفته و در اعماق اندیشه و ضمیر وجود انسان نهفته است . هر انسان صاحب دردی که ناراحتی و فشار و ترس و ناامنی را چشیده باشد به آن ایمان دارد . هر عقل و اندیشه ای به راحتی می فهمد که بنای جهان بر عدالت و توازن است نه ظلم و هرج و مرج و هرگونه هرج و مرجی ساخته دست بشر است و اگر عدالت بر جهان حاکم نشود آنگاه عدالت الهی امری لغو، عبث و بیهوده محسوب می گردد . در حالی که عدالت هدف همه ادیان و رسالت دین اسلام است که مخاطبش همه شریت بوده است و توان بالایی در ایجاد وحدت جهانی دارد که نقطه شروعش برادری، صلح، گذشت، چشم پوشی و وحدت است .
در این رابطه می گوید: در این برهه از زمان، اسلام به جهت عنایات زیادش به مظلومان و اسیران جذابیت بسیار بالایی دارد و به این دلیل است که این دین، همیشه درگسترش وانتشاردرسطح جهانی، حتی پس از رویارویی و مجادله، یکه تاز و پیروز میدان بوده است . (1)
اسلام دینی جهانی است که قوام بخش بنای جامعه بشری است چنان که خداوند به پیامبرش خطاب کرده:
و ما ارسلناک الا رحمة للعالمین (2)
تو را مایه رحمت برای جهانیان فرستادیم .
و ما ارسلناک الا کافة للناس (3)
تو را بر همه مردم فرستادیم .
این دینی که روزی جهان را از سردرگمی جهالت و ظلمات حیرت نجات داد روزی دوباره با عزت و به اذن خداوند - تبارک و تعالی - برای نجات و خلاصی بشریت و سروری مسلمانان باز خواهد گشت که قرآن کریم بدان چنین بشارت داده است:
و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین (4)
اراده ما بر این تعلق گرفته که محرومان زمین را امام و وارثین زمین گردانیم .
از حضرت امیر (ع) در نهج البلاغه روایت شده که:
لتعطفن الدنیا علینا بعد شماسها عطف الضروس علی ولدها (5)
دنیا همانند بازگشت شتر به نزد فرزندش به نزد ما بازگردانده می شود .
و سپس این آیه را تلاوت فرمودند . ابن ابی الحدید در شرح این بخش گفته است: یاران و نزدیکان ما می گویند که ایشان به امامی که مالک زمین و حاکم بر تمامی ممالک می گردد وعده داده اند . (6)
در آیه دیگری خداوند تبارک و تعالی می فرماید: ولقد کتبنا فی الزبور من بعدالذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون (7)
در زبور پس از ذکر چنین نوشتیم که بندگان صالح ما وارث زمین خواهند شد .
امام باقر (ع) ذیل این آیه می فرمایند:
ان ذلک وعدالله للمؤمنین بانهم یرثون جمیع الارض . (8)
این آیه وعده الهی برای مؤمنان است که وارث تمام زمین خواهند شد .
حضرت رسول (ص)، هم طبق روایت سعید بن جبیر از ابن عباس، به ظهور حضرت مهدی (ع) چنین بشارت داده اند:
ان خلفائی و اوصیائی و حجج الله علی الخلق بعدی اثنا عشر . اولهم اخی و آخرهم ولدی . (9)
جانشینان و برگزیدگان من وحجت های الهی بر خلق پس از من دوازده نفرند که اولشان برادرم و آخرینشان فرزندم می باشد .
از ایشان پرسیدند: برادر شما کیست؟ فرمودند: علی ابن ابیطالب (ع) باز پرسیدند: فرزند شما کیست؟ فرمودند:
المهدی الذی یملؤها - ای الارض - قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و جورا والذی بعثنی بالحق بشیرا لولم یبق من الدنیا الا یوم واحد لطول ذلک الیوم حتی یخرج فیه ولدی فینزل روح الله عیسی بن مریم فیصلی خلفه و تشرق الارض بنور ربها و یبلغ سلطانه المشرق والمغرب (10)
مهدی، همو که زمین را از عدل و داد، همانگونه که از ظلم و جور پر شده است، آکنده می گرداند . قسم به آن کسی که مرا به حق مبعوث گردانید که [مردم را] بشارت دهم اگر تنها یک روز به پایان دنیا باقی مانده باشد خداوند آنقدر آن روز را طولانی می گرداند که فرزندم خروج (قیام) کند و در آن زمان است که عیسی بن مریم پشت سرش نماز می خواند و زمین به نور پروردگارش روشن می شود و آوازه سلطنتش شرق و غرب را درمی نوردد .
پس از ظهور حضرت مهدی (ع) چه رخ خواهد داد؟
هدف از ظهور امام منتظر (ع)، چیزی جز درآوردن جهان از گنداب ظلم و جور و رساندن آن به عدالت و مساوات نیست، که اصل ایمان بشریت به آن سو معطوف شده است و تمام ادیان در مقابل آن سر خم کرده اند . غرض فطری و واحد ادیان، همان چیزی است که شعور انسانی، به راحتی با آن اتفاق نظر دارد و هرگاه عقل در مرحله ادراکش به تکامل برسد و رهبری خود را به حکمتی - که از اخلاص، صدق و واقع گرایی برخاسته است - سپرده باشد، آن را احساس می کند . کانت، فیلسوف آلمانی تبار می گوید:
عبارت اختلاف ادیان، چیز عجیب و غریبی است و مانند این است که از اختلاف مکاتب اخلاقی صحبت شود; چرا که ممکن است افراد، عقاید گوناگونی داشته باشند، ولی در هر زمان تنها یک دین است که می تواند مقبول بیفتد و نه بیشتر و این اختلافات همانند محملی بیانگر اختلاف در زمان و مکان که اموری عارضی هستند می باشند . (11)
مراد از این آیه قرآن هم همین بود که:
ان الدین عندالله الاسلام (12)
دین در نزد خدا اسلام است .
در بعثت تمام پیامبران الهی، همگی به دنبال محقق کردن هدف واحدی بودند، همان هدفی که همه دسته ها و گروه ها و جمعیت های بشری را یکجا زیر پرچم پرافتخار مهدی منتظر (ع) جمع می کند .
خداوند تعالی در قرآن کریم می فرماید:
هوالذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لوکره المشرکون . (13)
او همان کسی است که رسولش را با هدایت و دین حق ارسال کرد تا علی رغم میل مشرکان آن را بر تمام ادیان حاکم گرداند .
امام هفتم (ع) ذیل این آیه فرمودند:
یظهره علی جمیع الادیان عند قیام القائم (ع) . (14)
هنگام قیام مهدی (ع) است که اسلام را بر تمامی ادیان حاکم می گرداند .
اولین گام برای تحقق دهکده جهانی و جامعه واحد بشری، ایمان تمام ادیان وپیروان آنهابه حضرت مهدی (ع) وجمع شدن آنهازیرپرچمش است; چراکه دعوت به اتحاد جهان وجهانیان امری تازه نیست ودرتمام ادیان آسمانی و قدیمی می توان مساله ای مرتبط با آن را یافت و ریشه تفکر اتحاد بشریت را باید در دین ادیان جستجو کرد .
و در ثانی حقیقت همه ادیان، دعوت جوامع و ملت های بشری به همبستگی و اتحاد زیر پرچم ایمان به خدایی واحد بوده است، آفریننده ای بی همتا و ارزش ها و باورها و مسلمات مشترکی که رفتار و منش انسانی را در تمام جهان مستحکم کند . (15) به همین جهت است که تمام ادیان، توقع و انتظار ظهور مهدی (ع) را دارند، و آن زمان که ظهور کند با علائم و نشانه هایی که به راحتی شک را از آنها برطرف می کند به شخص او ایمان می آورند . آری، به همراه او عیسی بن مریم (ع)، خروج می کند و همانطور که در روایت نبوی دیدیم پشت سر حضرتش نماز می خواند . از امام باقر (ع)، نقل شده است:
اذا ظهر القائم ظهر برایة رسول الله و خاتم سلیمان و حجر موسی و عصاه . (16)
وقتی حضرت مهدی (ع)، قیام کند، پرچم رسول خدا انگشتر سلیمان و سنگ و عصای موسی را ظاهر می کند .
باز از ایشان نقل کرده اند که:
فاذا اجتمع عنده عشرة آلاف فلایبقی یهودی ولانصرانی ولا احد ممن یعبد غیرالله الا آمن به و صدقه و تکون الملة واحدة ملة الاسلام . (17)
وقتی که ده هزار نفر نزد او جمع می شوند، هیچ یهودی ومسیحی وهر که غیر خدا را می پرستد باقی نمی ماند جز آنکه به او ایمان می آورد و تصدیقش می کند و یگانه امت، امت اسلامی می شود .
و همچنین:
و انما سمی المهدی لانه یهدی الی امر خفی و یستخرج التوارة والانجیل من ارض یقال لها انطاکیة . (18)
مهدی (ع) را به این دلیل، مهدی نامیده اند که به امری مخفی هدایت می کند و تورات و انجیل را از زمینی که به آن انطاکیه گویند، درمی آورد .
حضرت مهدی (ع) در خلال ارتباطات جهانی و توانایی وقدرتش بریکی کردن روش ها و منش ها در تمام نقاط جهان، جهانی کردن خویش را به ظهور می رساند . حضرت صادق (ع) در مورد ندای آسمانی فرمودند:
یسمعه کل قوم بالسنتهم . (19)
هر قومی به زبان خویش آن صدا و ندا را می شنود .
و این در حالی است که زبان، یکی از مشکل ترین و جدی ترین موانع و سدها در مسیر ارتباطات بشری است که از گفت وگوها و ایجاد ارتباطات متقابل ممانعت به عمل آورده و آنها را به جدایی و تفرقه و گوشه نشینی سوق می دهد .
عدالت در سایه حکومت جهانی حضرت مهدی (ع)
جهان بشری که از بحران ها ضربه های فراوان خورده است در مسیر جهانی شدن به سمت مخالف تحقق سعادت بشری سیر می کند، حال آن که بشریت آرزویش عدالت است که از درد فراقش هماره به خود پیچیده است . درخت صبر و تحمل بشریت در این راستا آن زمان که آن امام منتظر پرچم عدالتش را بر سر ظلم و ستم می کوبد به گل خواهد نشست .
قانون عدالت جهانی از آن زمان که معرفت و عقل انسان ها کامل شود شروع می گردد; چرا که اکثر شرارت ها ناشی از جهالت و نبود معرفت و شناخت است . امام باقر (ع) فرمودند:
اذا قام قائمنا وضع یده علی رؤوس العباد فجمع بها عقولهم . (20)
هرگاه قائم ما قیام کند دستش را بر سر بندگان (خدا) می کشد و با آن عقل هایشان را کامل می کند .
عبارت «جمع بها عقولهم » ناظر بر دو امر است:
اول: این که تکیه تکامل فرهنگی بر پیشرفت مادی و تکنولوژی اطلاعاتی نیست، بلکه اتکایش بر تکامل عقلی است و تمرکز معرفت نیز بر معرفت نفس است و فرهنگ مادی به جای این که هدف و غایت فرض شود تنها به عنوان ابزار و وسیله به آن نگریسته می شود .
دوم: گفت وگوی عقلائی و فکری مبتنی بر فرهنگ اخلاص که ارتباطات و نزدیکی و تفاهم ها را فزونی بخشد همان است که مهدی موعود (ع)، آن را محقق می گرداند .
مرحله دوم از قانون حکومت جهانی در خلال ایجاد تعادل و توازن اجتماعی - اقتصادی و نفی بهره کشی و احتکار و تمرکز ثروت ها و منابع زمینی مشاهده می شود .
رسول مکرم اسلام (ص) فرمودند:
فیجی ء الیه الرجل یقول: یا مهدی اعطنی اعطنی اعطنی فیحثی له فی ثوبه به ما استطاع ان یحمله . (21)
مردی به حضور او [حضرت مهدی (ع)] می رسد و [از شدت طمع] سه مرتبه تقاضای کمک می کند، او چنان در دامن آن مرد [سیم و زر] می ریزد که نمی تواند آن را جابه جا کند .
باز از ایشان نقل کرده اند که فرمود:
ابشروا بالمهدی . . . و یقسم المال صحاحا بالسویة و یملا قلوب امة محمد غنی و یسعهم عدله حتی انه یامر منادیا ینادی من له حاجة الی؟ . . . و تکثر الماشیة و تعظم الامة . . . و تزید المیاه فی دولته و تمد الانهار و تضاعف الارض اکلها . . . (22)
بشارت باد بر شما به مهدی . . . که مال را به طور مساوی بین مردم تقسیم می کند و قلوب امت محمد (ص)، را مملو از غنا می کند و چنان گستره عدالتش پهناور است که به سخنگوی خویش امر می کند که فریاد بزن آیا نیازمندی هست؟ و . . . ثروتمندان زیاد می شوند و امت عظیم می گردد . . . آب ها در دولتش زیاد می گردد و رودها وسیع و طولانی و زمین بر خوراکی هایش می افزاید .
حضرت هم بنا بر این قانون و رسم نبوی (ص) عمل می کند که:
من احیا ارضا مواتا فهی له . (23)
هر که زمین مواتی را آباد کند، مالکش می شود .
آری، این است اوج قله عدالت که حق انسان را در مالکیتش بر زمین به او عطا می کند .
امام باقر (ع) می فرمایند:
ایما قوم احیا شیئا من الارض و عمروها هم احق بها وهی لهم . (24)
هر قومی که بخشی از زمین را احیا و آباد کنند شایستگی بیشتری برای مالکیت بر آن دارند در حالی که حق آنهاست .
به همین علت است که زمین همچون گلی شکوفا می شود و در آن، نشاط و عمل موج می زند . گویی امام صادق (ع) به این اشاره دارند:
اذا قام قائم آل محمد . . . اتصلت بیوت الکوفة بنهر کربلاء . (25)
آنگاه که قائم آل محمد (ع) قیام کند، خانه های کوفه به نهر کربلا متصل می گردد .
پس از تحقق عدالت، امنیت گسترش می یابد، جرم و خلاف کاری ها پنهان و ناپیدا می گردد . امام باقر (ع)، درباره امنیت و امان در زمان حضرت مهدی (ع) می فرمایند:
و تخرج العجوز الضعیفة من المشرق ترید المغرب لایؤذیها احد . (26)
پیرزنی ضعیف و ناتوان از شرق به سمت غرب (جهان) می رود و احدی او را اذیت و آزار نمی کند) .
با از بین بردن مرزها و حدود جغرافیایی، حکومت جهانی حضرت مهدی (ع) تکامل می یابدوموانعی که به دست خود بشر ساخته شده برداشته می شود و او به منتهای آرزو و خواسته اش که آزادی در عمل و تحریک زندگی و حیاتش می باشد، می رسد . «فکتور باش » می گوید:
مقتضای انسان بودن انسان این است که او به حقوقش برسد و این، اصلی است که به ساکنان هر کشوری اجازه می دهد در کشور دیگر ساکن شوند و همان حقی که آزادی را در جهان به جریان می اندازد و بستن قراردادهای قانونی با بقیه مردم برای سکونت جهانی کمک می کند . (27)
زمین است که وطن هر انسان در عصر حضرت مهدی (ع) می شود . امام صادق (ع) فرمودند:
ان القائم منا منصور بالرعب مؤید بالنصر، تطوی له الارض و تظهر له الکنوز کلها و یظهرالله به دینه و لوکره المشرکون (28) .
قائم ما با ترس [افتادن در دل دشمنان] یاری می شود و با پیروزی، تایید می شود . زمین زیر پایش نرم و گنج های زمین، همگی برای او ظاهر می شود و خدا به وسیله او دینش را ظاهر می کند حتی اگر مشرکان نپسندند .
و باز هم از ایشان نقل شده:
ان المؤمن فی زمان القائم و هو بالمشرق لیری اخاه الذی بالمغرب و کذا الذی فی المغرب یری اخاه الذی بالمشرق . (29)
مؤمن درزمان قائم، چنان می شودکه شخصی که درشرق است برادرش رادر غرب می بیند و او هم همینطور .
جامعه بشری به وحدت واقعی که جنگ ها، نابسامانی ها، بحران ها و مشکلات را ریشه کن سازد، دست نخواهد یافت مگر این که به مسائل اساسی و عوامل واقعی که جمعیت بشری را می تواند جمع کند، نظر بیفکند . و شکی نیست که مسائل مادی جز عاملی برای ایجاد اختلاف و جنگ و بهره کشی از همدیگر نیست . در حالی که عقل و فطرت عاملی هستند که بشریت را به اصل خویش هدایت می کنند . و رسیدن به حقیقت وجودی جز با یک رهبری واقعی همانند تکامل عقلی و بازگشت به فطرت و تبری جستن از موانع کشنده ناشی از خودپرستی ممکن نیست که آن هم عصر عدالت، آزادی، امنیت و سعادت یعنی عصر امام منتظر حضرت مهدی (ع) است .
خداوندتوفیق دیدارآن جمال دلربا و اطاعت از اوامر پرافتخارش و زندگی تحت لوای پرچم عدالت آسمانی و جهانی اش را به همه ما عنایت فرماید . ان شاءالله
و به امید دیدار آن روز .
پی نوشت ها:
1 . عام الفکر، ش 2، 1999 .
2 . [سوره انبیاء (31) آیه 107] .
3 . [سوره سباء (34) آیه 28] .
4 . سوره قصص (38) آیه 5 .
5 . [نهج البلاغه، حکمت 209] .
6 . الامام المهدی (ع) من المهدالی الظهور . سیدمحمدکاظم قزوینی .
7 . سوره انبیاء (21) آیه 106 .
8 . [التبیان، ج 7، ص 284 ; مجمع البیان، ج 7، ص 66 و 67 ; الزام الناصب، ص 75 و 76 به نقل از: منتخب الاثر (چاپ جدید)، ج 2، ص 30] .
9 . [کمال الدین و تمام النعمة، باب احادیث نبوی، شیخ صدوق] .
10 . فرائد السمطین، جوینی، ج 2 .
11 . فلسفة القانون و السیاسة، عبدالرحمن بدوی .
12 . [سوره آل عمران (3) آیه 19] .
13 . سوره توبه (9) آیه 33 .
14 . [الکافی، کتاب الحجة، ج 1، ص 432، ح 91 به نقل از: منتخب الاثر، ج 2، ص 35] .
15 . عالم الفکر، همان .
16 . [الغیبة، نعمانی، ص 238 (ب 13، ج 28) نقل از: منتخب الاثر، ج 2، ص 341] .
17 . [نورالابصار، باب 2، ص 155 به نقل از: امام مهدی (ع) از ولادت تا ظهور (ترجمه دکتر فریدونی)، ص 587] .
18 . [امام مهدی (ع) از ولادت تا ظهور (ترجمه دکتر فریدونی)، ص 588 به نقل از عقدالدرر] .
19 . [همان، ص 441 به نقل از: بحارالانوار، ج 52، ص 205 به نقل از کمال الدین] .
20 . [بحارالانوار، ج 52، ص 336] .
21 . [امام مهدی (ع) از ولادت تا ظهور، ص 630 و 634] .
22 . الامام المهدی (ع) من الولادة الی الظهور، سیدمحمدکاظم قزوینی .
23 . [وسایل الشیعه، ج 17، ص 327 به نقل از: امام مهدی (ع) از ولادت تا ظهور، ص 636] .
24 . [همان، ص 327 بنابر نقل امام مهدی (ع) از ولادت تا ظهور، ص 636] .
25 . [امام مهدی (ع) از ولادت تا ظهور، ص 639 به نقل از: بحارالانوار] .
26 . [همان، ص 644 به نقل از ینابیع المودة، ص 423] .
27 . فلسفة القانون والسیاسیة، عبدالرحمن بدوی .
28 . [منتخب الاثر، ج 2، ص 35 به نقل از: اثبات الهداة، ج 7، ص 140، ب 32، ف 44 ح 686] .
29 . [امام مهدی (ع) ازولادت تاظهور، ص 653به نقل از: حق الیقین] .