برخورد با فرایند جهانگرایى اقتصادى
آرشیو
چکیده
متن
جهان پس از جنگ جهانى در آغاز راهى قرار گرفت که از آن به جهانى شدن (Globalization) یاد مىشود . امضاى موافقتنامه عمومى تعرفه و تجارت (Geneval Agreementon TariFFS Tradeorganization) معروف به گات ( GATT) در 1326ش/ . 1947 م . و تولد سازمان تجارت جهانى (WorldTrade organization) یا WTO در 1375 ش/ . 1996 م . بخشى از فرایند جهانى شدن است که در عرصه اقتصاد جهان خودنمایى مىکند . در دهه 70 ش/ . 90 م . به علت پدید آمدن بازارهاى جدید ناشى از فروپاشى بلوک شرق، نابودى نظامهاى اقتصادى منطقهاى، رشد فناورى (تکنولوژى) و گسترش تجارت به حوزه خدمات، جهان گرایى اقتصادى سرعتبیشترى یافته و همه کشورهاى جهان را مجبور ساخته استبه این روند ملحق شوند و یا درباره آن بیندیشند . مقاله حاضر نیز بخشى از این فرایند را با تاکید بر موضوع ایران، برمىرسد .
GATT و WTO هدفها و ساختارها
جنگ جهانى دوم به اقتصاد کشورهاى جهان لطمه زد، و اغلب آنها را با مشکلات جدى در عرصه تولید و بازرگانى مواجه ساخت . براى رفع این مشکلات و به منظور نظم بخشیدن به قواعد و مقررات تجارت جهانى، تاسیس یک سازمان بین المللى بازرگانى اجتنابناپذیر مىنمود . پس از آن در این باره اقداماتى از سوى کشورهاى مختلف جهان صورت گرفت که سرانجام نمایندگان 56 کشور جهان در هاوانا پایتخت کوبا، اساسنامه سازمان تجارت جهانى را در 106 ماده و 16 ضمیمه در 1326 ش/ . 1947 م . به امضا رساندند; ولى مخالفت آمریکا و برخى از کشورهاى دیگر موجب شد که تنها بخشى از آن از سوى 23 کشور جهان به مرحله اجرا در آید که این همان موافقتنامه عمومى تعرفه و تجارت یا گات است . GATT در گذشته و اینک که به سازمان تجارت جهانى تغییر نام داده است، تنها نهاد بین المللى در تهیه و اجراى قواعد و مقررات تجارت بین المللى است که به عنوان یک مؤسسه مستقل و در عین حال مرتبط به سازمان ملل متحد شناخته مىشود . (1) هدف عمده گات، ارتقاى سطح زندگى براى کشورهاى عضو، فراهم آوردن امکانات اشتغال کامل، افزایش درآمدهاى واقعى، افزایش سطح تقاضا، بهرهبردارى مؤثرتر از منابع جهانى و گسترش تولید و تجارت بینالمللى است . نیل به این اهداف از طرق ذیل امکانپذیر است:
1 . جلوگیرى از اعمال تبعیضآمیز تجارى بین کشورهاى متعاهد در تجارت بین المللى که در طى آن، کشورهاى عضو، متعهد مىشود مقررات یکسانى را در زمینه واردات و صادرات به اجرا در آورند .
2 . منع اعمال محدودیت در صادرات و واردات; یعنى کشورهاى عضو مجاز به اجراى محدودیتهایى چون سهمیهبندى در روابط تجارى داخلى و خارجى خود نیستند .
3 . کاهش تثبیت و محدودیت تعرفههاى گمرکى . این اقدام به لغو یا کم اثر شدن عوارض گمرکى به عنوان مهمترین مانع در تجارت جهانى منجر مىگردد .
4 . حل و فصل اختلافات ناشى از روابط تجارى . تحقق این مسئله در گرو مذاکره، مشاوره، تن دادن به داورى و دستیابى به راه حل مرضى الطرفین است . (2)
براى دستیابى به این اهداف، اعضا تاکنون 8 دور مذاکرات را پشتسر گذاشتهاند . در آخرین دور مذاکرات - معروف به دور اروگوئه که از 1365 تا 1373 ش/ . 1986 م . تا 1994م . به طول انجامید - تصمیم گرفتند که در گات اصلاحاتى را صورت دهند که حاصل آن تغییر نام سازمان و گسترش فعالیتش بوده است . براى مثال مقررات گات تنها مربوط به کالاها و هم اینک علاوه بر آن شامل خدمات نیز مىشود . با این وصف، تفاوت اساسى بین وظایف و اهداف گات و وتو به چشم نمىخورد .
سازمان تجارت جهانى براى انجام وظایف فوق و نیز به منظور عمل به وظایف دیگرى که پس از دور اروگوئه بر عهده گرفته است، تشکیلات زیر را در خود فراهم آورده است:
الف . کنفرانس وزیران: که بالاترین رکن سازمان به شمار مىرود . کنفرانس مرکب از نمایندگان کلیه اعضا است و با برگزارى همایشهاى مستمر، تاسیس کمیتهها، تعیین دبیر کل و پذیرش اعضاى جدید در جهت اجراى وظایف سازمان گام بر مىدارد .
ب . شوراى عمومى: هدایت کلى و نظارت بر فعالیتهاى سازمان و نیز حل اختلافات بین اعضا، تعیین خط مشى تجارى کشورهاى عضو، ارتباط و همکارى با سایر سازمانها و تصویب مقررات مالى و بودجه سالانه وتو را بر عهده دارد .
ج . رکن حل اختلافات: این رکن به منظور مشورت و حل اختلافات اعضا تشکیل مىشود، و بر اجراى احکام و توصیههاى وتو نظارت مىکند . از این رو، کشورهاى عضو ملزم به رعایت تصمیمات رکن حل اختلاف هستند .
د . رکن بررسى خط مشى تجارى: از مهمترین وظایف این رکن بررسى خط مشىها و رویههاى تجارى همه اعضا از لحاظ تاثیر آنها بر نظام چندجانبه تجارى است . همچنین تاثیر تحولات محیط تجارى بر نظام بازرگانى را بررسى مىکند .
ه . شوراهاى تخصصى: شوراى تجارى کالا، شوراى تجارت خدمات، شوراى تجارت حقوق مالکیت معنوى، مجموع شوراهایى هستند که در کنار کمیتههاى تخصصى، وصول به انجام وظایف سازمان را تسهیل مىبخشند .
و . کمیتههاى تخصصى: کنفرانس وزیران در اجراى وظایف خود، کمیتههاى تجارت و توسعه و محدودیتهاى تراز پرداختهاى بودجه مالى و تشکیلاتى را تاسیس کردهاند .
ز . دبیرخانه: که در راس آن دبیر کل قرار دارد، و به وظایفى چون نصب کارکنان، تعیین وظایف آنها، برآورد بودجه و تنظیم بیلان مالى وتو مىپردازد . (3)
با توجه به آنچه از اهداف و ارکان وتو برشمردیم، پیچیدگى وظایف و گستردگى تشکیلات آن به وضوح روشن است . در نتیجه عدم انطباق اقتصاد ایران با این وظایف و تشکیلات از دلایل برخى کشورها در مخالفتبا عضویت ایران در وتو است . این امر فرآیند الحاق ایران به سازمان تجارت جهانى را با مشکل روبهرو کرده است . (4)
فرآیند الحاق به WTO چنانچه شوراى عمومى وتو با تقاضاى ایران براى عضویت در آن سازمان موافقت کند، این تصمیم به معناى پذیرش ایران در سازمان تجارت جهانى و قرار گرفتن ایران به عنوان یکى از اعضاى سازمان، و آغاز فعالیتهاى اقتصادى بر اساس مقررات و قوانین وتو نیست; بلکه به معناى پذیرش آغاز فرآیند الحاق ایران به این سازمان است که فرآیندى پیچیده و زمانبر است . مثلا، تقاضاى چین براى عضویت در گات در 1365 ش/ . 1986 م . به تصویب شوراى عمومى رسیده است، ولى آن کشور تا سال 1380 ش/ . 2001 م . به عضویت قطعى وتو در نیامده بود . (5)
چرا فرآیند الحاق یک کشور به گات و اکنون به وتو طولانى است؟ و چرا پیش بینى مىکنند این پروسه در آینده هم طولانىتر خواهد شد؟ پاسخ به این سؤال را باید در شرایط امکانات و انتظارات اقتصادى و سیاسى طرفین جستجو کرد . (6) زیرا زمانى که شوراى عمومى، تقاضاى یک کشور را براى عضویت در وتو بپذیرد، نخستیک گروه کارى تشکیل مىشود که همه اعضاى وتو در آن عضویت دارند . سپس گروه کارى مطالعه رژیم تجارى کشور متقاضى را که از سوى همان کشور تهیه و تدوین شده است، یا در واقع، کار بررسى میزان انطباق اقتصاد آن کشور را با 2200 ماده وتو که مجموعه شرایط عضویتیک کشور در سازمان تجارت جهانى را مشخص مىکند، آغاز مىنماید . در این فرآیند این بررسى و مطالعه، سؤالات و ابهامات و شبهاتى براى گروه کارى یا هر یک از اعضاى آن پیش مىآید که به صورت جمعى یا فردى یا به شکل دو جانبه یا چند جانبه به کشور متقاضى منعکس، و یا با آن در میان گذاشته مىشود، و از کشور متقاضى مىخواهد به آن پاسخ دهد . پاسخهاى دریافتى ممکن است پذیرفته شود و یا این که ابهامات دیگرى را بر انگیزد . بنابراین تعداد و تنوع سؤالات، اختلافات سیاسى فیمابین، تلاش براى امتیاز دهى متقابل، مشغله اعضا در انجام مسئولیتهاى دیگر محوله از سوى اساسنامه وتو و نیز الزام هر یک از اعضا با اجراى وظایف داخلى، فرآیند تراضى و توافق را طولانى مىسازد . به عنوان مثال، در مورد روسیه 5 هزار و در مورد چین 3 هزار سؤال از سوى گروه کارى مطرح شد که این دو کشور در صدد تهیه پاسخ به آن برآمدند . البته به موازات پذیرش عضویت کشور متقاضى از سوى شوراى عمومى، کشور متقاضى باید یک ناظر در سازمان تعیین کند تا او وسیلهاى براى انتقال آگاهىها و پیامهاى وتو به کشورش باشد . (7)
پس از آن که پاسخهاى دریافتى مورد قبول گروه کارى قرار گرفت، چانه زنى بر سر اخذ امتیازات و چگونگى اجراى مقررات وتو آغاز مىگردد . بر اساس ماده 12 موافقتنامه تاسیس سازمان تجارت جهانى و چگونگى اجراى مقررات وتو آغاز مىگردد . بر اساس ماده 12 موافقتنامه تاسیس سازمان تجارت جهانى، الحاق هر کشور به این سازمان بر پایه شرایط مورد توافق میان دولت متقاضى و سازمان تحقق مىپذیرد . بدان معنا که وتو ضوابطى براى عضویت قائل است، اما این شرایط منعطف و قابل چانهزنى است . به عنوان مثال، ژاپن که در 1375 ش/ . 1996 م . به عضویت قطعى وتو در آمد، براى حمایت از تولید برنج داخلى و با کسب توافق وتو، تنها 10 درصد برنج مصرفى خود را وارد مىکند; در حالى که وتو در آغاز خواهان آزادى کامل صادرات و واردات برنج در ژاپن بود . (8)
بنابراین هر کشورى که به این مرحله از فرآیند الحاقى مىرسد، باید همه توان خود را براى کسب امتیاز لازم در مذاکرات الحاق و نه صرف تمرکز توانایى بر پیامدهاى منفى الحاق نماید . در این صورت مىتوان از تاثیرات منفى الحاق که در جهان امروز پدیدهاى اجتنابناپذیر است، بکاهد . البته کشور متقاضى نباید انتظار داشته باشد که اولا، فقط امتیاز بگیرد و امتیازى ندهد; ثانیا، بازار کشورها به روى او گشوده شود، ولى بازارش به روى دیگران بسته باشد . بلکه باید در مذاکرات الحاق در پى این باشد که چه امتیازى بگیرد، و چه امتیازى بدهد که بیشترین منافع را براى فراهم آورد .
پس از طى این مرحله، و بعد از تهیه گزارش گروه کارى، پروتکل الحاق و جداول تعهدات در صورتى که 23 اعضاى کنفرانس وزیران عضویت کشور متقاضى را تصویب کنند، و نیز پس از آن که مجلس قانونگذارى کشور متقاضى این عضویت را بپذیرد، عضویت در وتو قطعى مىشود . (9) البته هر چه زمان مىگذرد، شرایط پیوستن به وتو سختتر و تحمیل شرایط تبعیضآمیز سازمان تجارت جهانى بر کشورهاى متقاضى عضویت هم بیشتر مىشود . به بیان دیگر عضویت کشورها در گات سریعتر و در شرایط فعلى کندتر صورت مىگیرد و نیز شرایط تبعیضآمیز براى عضویت نسبتبه گذشته افزایش یافته است . (10)
ایران و WTO ، گامهاى عملى
گرچه عضویت در وتو بیشتر تابع چانه زنى بین کشور متقاضى و آن سازمان است، ولى WTO در مذاکرات الحاق دو خواسته اساسى از کشورهاى متقاضى دارد: اولا، تطبیق تدریجى قوانین و مقررات اقتصادى و تجارى داخلى با قوانین و مقررات سازمان تجارت جهانى . ثانیا، باز کردن بازار کالا و خدمات داخلى بر روى طرفهاى تجارى خارجى . (11)
کشور متقاضى در روند مذاکره الحاق در کنار امتیازاتى که از وتو و از اعضاى آن کسب مىکند، ناگزیر امتیازاتى را هم واگذار مىکند . در غیر این صورت، هیچ گاه مذاکرات به نتیجه نمىرسد و کشور متقاضى براى همیشه از عضویت در وتو محروم مىشود; در حالى که به اعتقاد برخى، هیچ کشورى نمىتواند خود را از تجارت با بیش از 140 کشور عضو وتو که امور اقتصادیشان تابع مقررات سازمان تجارت جهانى است، و بیش از 80 درصد تجارت بین المللى در بین این کشورها در جریان است، محروم کند، و تنها روابط تجارى خود را با 30 کشور متقاضى در وتو و حدود 10 کشور که هنوز تقاضاى عضویتخود در WTO را مطرح نکردند، محدود کند . (12) شاید به این علت ایران از 1370 ش . و 1375 ش . که به ترتیب به فکر عضویت در گات و وتو افتاد، گامهایى در جهت تطبیقى تدریجى قوانین اقتصاد و تجارت داخلى با مقررات آن دو و نیز گشودن بازار داخلى به روى کالا و خدمات یا حرکتبه سوى آزاد سازى تجارت، ایجاد رقابت و جرح و تعدیل در مقررات بازرگانى، و در یک کلام حذف موانع غیر تعرفهاى چون یارانه و رکتبه سوى رفع موانع تعرفهاى را آغاز کرده است . از جمله:
1 . در دهه اول 1370 ش . رژیم تجارى خود را به منظور ارائه به گات و سپس وتو تدوین کرد .
2 . در قانون برنامه توسعه سوم پیشبینىهاى لازم را به عمل آورد . به عنوان مثال، ماده 15 قانون برنامه توسعه کشور مقرر مىدارد: دولت موظف استبراى رونق تجارت خارجى موانع غیر تعرفهاى و غیر فنى را با رعایت ممنوعیتشرعى حذف و نسبتبه تهیه برنامه زمان بندى نرخهاى معادل تعرفه و اعلام آن به صورت پیش آگهى و تعیین تعرفههاى گمرکى اقدام کند . (13) بند 14 این ماده مىافزاید: به منظور حمایت از تولیدات داخلى و ایجاد زمینه رقابت در بازارهاى جهانى، تعرفههاى گمرکى و سود بازرگانى محصولات و خدمات بخش صنعت و معدن به پیشنهاد وزارتخانههاى بازرگانى و صنایع و معادن جهت طى مراحل قانونى به هیات وزیران تقدیم خواهد شد . (14)
بر این اساس، دولتباید موانع غیر تعرفهاى و غیر فنى را حذف کند تا تجارت رونق بگیرد، و از سوى دیگر، تعرفههاى گمرکى و سود بازرگانى به گونهاى تنظیم شود که تناسب با تجارت و تولید داشته باشد .
3 . وهاجى معاون وزارت بازرگانى وقت در 23 تیر 1380 ش . اعلام کرد: «واردات تمام کالاها به جز کالاهایى که از نظر مذهبى یا قانونى ممنوع یا مشروطاند، از ماه آینده مجاز خواهند بود . صدور همه کالاها و خدمات نیز به استثناى تعداد معدودى از آنها آزاد مىگردد .» وى اضافه کرد: این اقدامات که بر اساس برنامه سوم اقتصادى صورت مىگیرد، به منظور اصلاح ساختار اقتصادى ایران است که آن هم مقدمهاى براى مشارکت در اقتصاد جهانى به شمار مىرود . (15) چند روز بعد روزنامهها خبر دادند که ورود همه کالاهاى مجاز و مشروط از بازارچههاى مرزى آزاد شد . (16)
4 . همچنین معاون وزارت بازرگانى در مصاحبه 23 تیر 1380 ش . گفت: «خصوصىسازى، لغو انحصارات، اصلاح قانون نظام صنفى، اصلاح مقررات در جهت افزایش صادرات و تسهیل ترانزیت کالا از طریق ایران به دیگر کشورها که روى هم رفته به افزایش سرمایه گذارى افزایش اعتبارات صادراتى براى کشور، و ارتقاى سطح تجارت با سایر کشورها مىشود، از اقدامات بعدى جمهورى اسلامى براى فراهم آوردن شرایط لازم براى ورود به وتو است و . . .» . (17)
ایران گامها و اقدامات آتى
وتو براى پذیرش قطعى یک کشور، انتظار دارد شرایط زیر در کشور متقاضى تحقق یابد:
1 . آزاد سازى تجارت خارجى: یکى از شرایط الحاق به وتو، آزادسازى تجارت خارجى است . بخش زیادى از آزادسازى تجارت خارجى با حذف تعرفههاى گمرکى اتفاق مىافتد . از این رو، کشور متقاضى اجازه بستن تعرفه بر کالا به استثناى برخى از کالاها، آن هم تا سقف 5 درصد و مسدود کردن ورود و خروج کالا را ندارد، و حتى باید به لغو کلیه عوارض و تعرفههاى قبلى نیز بپردازد، تا ورود و خروج کالا و خدمات بدون هیچ گونه محدودیتى صورت گیرد . دفاع از حذف تعرفه و رفع محدودیتهاى دیگر، به این دلیل یا بهانه انجام مىشود که مصرف کننده ارزانترین و در عین حال مرغوبترین کالا را از هر نقطه جهان بتواند تهیه کند . بنابراین مشترى پسته مورد نیاز خود را از ایران، اگر بهترین و ارزانترین پسته را تولید مىکند، تهیه نماید . همین طور مشترى کائوچو، گندم و تلویزیون، نخستبه سراغ کشورهاى ویتنام، استرالیا و کره جنوبى که در تولید محصولات فوق مزیت نسبى دارند، مىرود . (18)
2 . حذف یارانهها: بر اساس هدفهاى وتو، همه کشورهاى عضو یا متقاضى عضویت، باید کلیه یارانههایى را که به صورت پنهان و آشکار به اقتصاد داخلى تزریق مىکند، لغو کند; زیرا بدون حذف یارانه تعیین، تولید ارزانترین محصول در جهان غیر ممکن است . به اعتقاد وتو براى تعیین ارزانترین تولید باید 1500 نوع حمایتیارانهاى که ممکن است در اقتصاد کشورها وجود داشته باشد، حذف شود . این وضعیتحتى براى تولید کننده و صادر کننده محصولات هم نافع است; زیرا هر تولید کنندهاى، مصرف کننده نیز هست . البته مراد از ارزانترین محصول این نیست که نامرغوب باشد . یارانه مشکل دیگرى را نیز پدید مىآورد: به عنوان مثال، انرژى نان و دارو مهمترین اقلام یارانهاى در ایراناند که 90 درصد یارانههاى غیرمستقیم را که معادل 600/3 میلیارد از 000/4 میلیارد تومان است، به خود اختصاص دادهاند; در حالى که کل بودجه کشور در 1377 ش . ، 500/5 میلیارد تومان بود . (19)
3 . آزادسازى نرخ ارز و بهره: نظام چند نرخى ارز یا پرداخت ارز یارانهدار، یکى دیگر از حمایتهاى دولت از تولید کنندگان داخلى است . اگر کارخانهاى در ایران ارز 7 تومانى و کارخانه مشابهى در سنگاپور ارز 700 تومانى دریافت کند، در شرایط مساوى کارخانه ایرانى محصول ارزانترى را تولید کرده است . به همین دلیل یکى از شرایط ورود به تجارت جهانى، تک نرخى کردن ارز و عدم پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز دولتى و آزاد به کارخانهها است . البته تکنرخى شدن ارز را بازار عرضه و تقاضا تعیین مىکند، نه دولت . نرخ متفاوت بهره هم از مصادیق حمایتهاى دولتى از بخشهاى تولیدى است، در حالى که در اقتصاد وتو، نرخ بهره را تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مشخص مىکنند، و نظام ادارى و قانونگذارى نمىتواند براى کالا و خدمات، نرخ بهره مشخص کند . با یکسان شدن نرخ بهره، قیمت اجناس در بازار داخلى و خارجى یکسان مىشود و زمینه از بین رفتن انحصارات دولتى و خصوصى که مانعى بزرگ بر سر راه توسعه اقتصادى است، فراهم مىشود . (20)
4 . یکسان سازى و رفع محدودیتها: کشورهاى اتحادیه اروپا از آغاز 1379 ش/ . 2000 م . کلیه اطلاعات به استثناى اطلاعات دفاعى و امنیت ملى را در اختیار متقاضیان قرار مىدهند; زیرا، اولا، امروزه دستیابى به اطلاعات مشکل نیست و انبارسازى آن نیز فایده چندانى ندارد . به همین دلیل، سازمانهاى اطلاعاتى دسترسى به اطلاعات را دیگر وظیفه اصلى خود نمىدانند; بلکه اطلاعات مورد نیاز خود را از منابع آشکار چون روزنامهها تهیه مىکنند . ثانیا، دسترسى آزاد به اطلاعات، شرط تحقق بازار آزاد و توسعه اقتصادى است . بدون اطلاعات نمىتوان به برنامهریزى و تولید اقتصادى دست زد . همچنین دولت در موارد نادرى که به تعیین نرخ مىپردازد، باید نرخى را که براى خدمات و کالاهاى داخلى مىبندد، با نرخ کالاها و خدمات مشابهاى که یک رکتخارجى تولید مىکند، یکسان باشد . در مورد بانکها هم همین قاعده حاکم است . در این صورت ایران یا هر کشور دیگر، نمىتواند براى بانکهاى خارجى محدودیتبیشتر از آنچه براى بانکهاى داخلى قائل است، وضع کند . (21)
فرجام سخن
از آنچه گذشت، مىتوان نتایج زیر را استنباط و استنتاج کرد:
1 . سازمان تجارت جهانى یک واقعیت است که نادیده گرفتن آن نه ممکن است و نه عقلانى . به این دلیل باید این واقعیت مسلم را همانند الحاق به بانک جهانى، سازمان ملل متحد و صندوق بین المللى پول پذیرفت، و پس از آن تلاش کرد که هم بر آن تاثیر بگذاریم و هم از تاثیرات منفى آن خود را دور سازیم; چنان که برخى از اعضاى فعلى وتو با رضایت کامل به عضویت آن در نیامده و برخى نیز آمادگى اقتصادى لازم را براى الحاق نداشتند . ولى همگى آنها به دلایل فوق عضویت در وتو را پذیرفتند .
2 . اکنون که الحاق به وتو اجتنابناپذیر است:
اولا، باید کوشید تا حد امکان امتیازات لازم از آن سازمان را در جهت منافع اقتصاد داخلى در فرآیند مذاکرات الحاق گرفت .
ثانیا، باید تلاش کرد فرآیند الحاق را طولانى کنیم و در این مدت، آمادگىهاى لازم اقتصادى که چیزى جز حرکتبه سوى توسعه اقتصادى نیست، در خود فراهم آوریم; وظیفهاى که قبل از هر چیز بر دولتسنگینى مىکند .
چند پیشنهاد براى تحقق
در این مقاله به منظور رعایت اختصار و قواعد مقالهنویسى، تنها به بخشى از موضوع ایران و وتو اشاره رفته است; در حالى که سؤالات بسیارى در این زمینه وجود دارد که پاسخ به هر یک، نیازمند پژوهشهاى مختلف است . برخى از این پژوهشها را که به تکمیل این مقاله مدد مىرساند، پیشنهاد مىکنیم:
1 . بررسى مضار و منافع اقتصادى سیاسى و فرهنگى الحاق ایران به وتو .
2 . وتو و بررسى نقش اهداف سیاسى در پذیرش و یا عدم پذیرش ایران .
3 . بررسى فرآیند الحاق به وتو در برنامه سوم توسعه ایران .
4 . حذف یارانهها و آثار آن در امور اقتصادى ایران .
5 . آزاد سازى تجارت خارجى و تهاجم فرهنگى غرب علیه ایران .
6 . ایران و چین دلایل و موانع الحاق به وتو .
پىنوشتها:
1 . على آقا بخشى، فرهنگ علوم سیاسى (تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمى ایران، 1374) ص 366 و 134 . نسرین مصفا، راهنماى سازمان ملل متحد، ج 2 (تهران: دفتر مطالعات سیاسى و بین المللى، 1374) ص 359 . جلال الدین مدنى، مبانى و کلیات علوم سیاسى، ج 1 (تهران: مؤلف، 1372) ص 515 .
2 . مصفا، همان، ص 361 . ایران و سازمان تجارت جهانى، روزنامه حیات نو (18 مهر 1379) ص 7 .
3 . مصفا، همان، ص 368 - 363 .
4 . بیم و امیدهاى دور جدید مذاکرات تجارى جهان، روزنامه همشهرى (20 شهریور 1380) ص 12 .
5 . روزنامه همشهرى (25 شهریور 1380) ص 203 - 187 .
6 . بیمها و امیدهاى پیوستن به سازمان تجارت جهانى، روزنامه ایران (30 تیر 1379) ص 7 .
7 . اسفندریار امید بخش، جمهورى اسلامى ایران و سازمان تجارت جهانى (W T O) ، فصل نامه سیاستخارجى، سال 14 (بهار 1379) ص 203 - 187 .
8 . ایران و سازمان تجارت جهانى، روزنامه حیات نو (18 مهر 1379) ص 7 .
9 . همان .
10 . همان .
11 . ایران و سازمان تجارت جهانى، روزنامه همشهرى (27 تیر 1380) ص 18 .
12 . همان .
13 . همان .
14 . همان .
15 . روزنامه همشهرى (23 تیر 1380) ص 26 - 25 .
16 . روزنامه همشهرى (26 تیر 1380) ص 17 .
17 . روزنامه همشهرى (23 تیر 1380) ص 26 - 25 .
18 . ایران و سازمان تجارت جهانى، روزنامه حیات نو (18 مهر 1379) ص 7 .
19 . همان .
20 . همان .
21 . همان .
GATT و WTO هدفها و ساختارها
جنگ جهانى دوم به اقتصاد کشورهاى جهان لطمه زد، و اغلب آنها را با مشکلات جدى در عرصه تولید و بازرگانى مواجه ساخت . براى رفع این مشکلات و به منظور نظم بخشیدن به قواعد و مقررات تجارت جهانى، تاسیس یک سازمان بین المللى بازرگانى اجتنابناپذیر مىنمود . پس از آن در این باره اقداماتى از سوى کشورهاى مختلف جهان صورت گرفت که سرانجام نمایندگان 56 کشور جهان در هاوانا پایتخت کوبا، اساسنامه سازمان تجارت جهانى را در 106 ماده و 16 ضمیمه در 1326 ش/ . 1947 م . به امضا رساندند; ولى مخالفت آمریکا و برخى از کشورهاى دیگر موجب شد که تنها بخشى از آن از سوى 23 کشور جهان به مرحله اجرا در آید که این همان موافقتنامه عمومى تعرفه و تجارت یا گات است . GATT در گذشته و اینک که به سازمان تجارت جهانى تغییر نام داده است، تنها نهاد بین المللى در تهیه و اجراى قواعد و مقررات تجارت بین المللى است که به عنوان یک مؤسسه مستقل و در عین حال مرتبط به سازمان ملل متحد شناخته مىشود . (1) هدف عمده گات، ارتقاى سطح زندگى براى کشورهاى عضو، فراهم آوردن امکانات اشتغال کامل، افزایش درآمدهاى واقعى، افزایش سطح تقاضا، بهرهبردارى مؤثرتر از منابع جهانى و گسترش تولید و تجارت بینالمللى است . نیل به این اهداف از طرق ذیل امکانپذیر است:
1 . جلوگیرى از اعمال تبعیضآمیز تجارى بین کشورهاى متعاهد در تجارت بین المللى که در طى آن، کشورهاى عضو، متعهد مىشود مقررات یکسانى را در زمینه واردات و صادرات به اجرا در آورند .
2 . منع اعمال محدودیت در صادرات و واردات; یعنى کشورهاى عضو مجاز به اجراى محدودیتهایى چون سهمیهبندى در روابط تجارى داخلى و خارجى خود نیستند .
3 . کاهش تثبیت و محدودیت تعرفههاى گمرکى . این اقدام به لغو یا کم اثر شدن عوارض گمرکى به عنوان مهمترین مانع در تجارت جهانى منجر مىگردد .
4 . حل و فصل اختلافات ناشى از روابط تجارى . تحقق این مسئله در گرو مذاکره، مشاوره، تن دادن به داورى و دستیابى به راه حل مرضى الطرفین است . (2)
براى دستیابى به این اهداف، اعضا تاکنون 8 دور مذاکرات را پشتسر گذاشتهاند . در آخرین دور مذاکرات - معروف به دور اروگوئه که از 1365 تا 1373 ش/ . 1986 م . تا 1994م . به طول انجامید - تصمیم گرفتند که در گات اصلاحاتى را صورت دهند که حاصل آن تغییر نام سازمان و گسترش فعالیتش بوده است . براى مثال مقررات گات تنها مربوط به کالاها و هم اینک علاوه بر آن شامل خدمات نیز مىشود . با این وصف، تفاوت اساسى بین وظایف و اهداف گات و وتو به چشم نمىخورد .
سازمان تجارت جهانى براى انجام وظایف فوق و نیز به منظور عمل به وظایف دیگرى که پس از دور اروگوئه بر عهده گرفته است، تشکیلات زیر را در خود فراهم آورده است:
الف . کنفرانس وزیران: که بالاترین رکن سازمان به شمار مىرود . کنفرانس مرکب از نمایندگان کلیه اعضا است و با برگزارى همایشهاى مستمر، تاسیس کمیتهها، تعیین دبیر کل و پذیرش اعضاى جدید در جهت اجراى وظایف سازمان گام بر مىدارد .
ب . شوراى عمومى: هدایت کلى و نظارت بر فعالیتهاى سازمان و نیز حل اختلافات بین اعضا، تعیین خط مشى تجارى کشورهاى عضو، ارتباط و همکارى با سایر سازمانها و تصویب مقررات مالى و بودجه سالانه وتو را بر عهده دارد .
ج . رکن حل اختلافات: این رکن به منظور مشورت و حل اختلافات اعضا تشکیل مىشود، و بر اجراى احکام و توصیههاى وتو نظارت مىکند . از این رو، کشورهاى عضو ملزم به رعایت تصمیمات رکن حل اختلاف هستند .
د . رکن بررسى خط مشى تجارى: از مهمترین وظایف این رکن بررسى خط مشىها و رویههاى تجارى همه اعضا از لحاظ تاثیر آنها بر نظام چندجانبه تجارى است . همچنین تاثیر تحولات محیط تجارى بر نظام بازرگانى را بررسى مىکند .
ه . شوراهاى تخصصى: شوراى تجارى کالا، شوراى تجارت خدمات، شوراى تجارت حقوق مالکیت معنوى، مجموع شوراهایى هستند که در کنار کمیتههاى تخصصى، وصول به انجام وظایف سازمان را تسهیل مىبخشند .
و . کمیتههاى تخصصى: کنفرانس وزیران در اجراى وظایف خود، کمیتههاى تجارت و توسعه و محدودیتهاى تراز پرداختهاى بودجه مالى و تشکیلاتى را تاسیس کردهاند .
ز . دبیرخانه: که در راس آن دبیر کل قرار دارد، و به وظایفى چون نصب کارکنان، تعیین وظایف آنها، برآورد بودجه و تنظیم بیلان مالى وتو مىپردازد . (3)
با توجه به آنچه از اهداف و ارکان وتو برشمردیم، پیچیدگى وظایف و گستردگى تشکیلات آن به وضوح روشن است . در نتیجه عدم انطباق اقتصاد ایران با این وظایف و تشکیلات از دلایل برخى کشورها در مخالفتبا عضویت ایران در وتو است . این امر فرآیند الحاق ایران به سازمان تجارت جهانى را با مشکل روبهرو کرده است . (4)
فرآیند الحاق به WTO چنانچه شوراى عمومى وتو با تقاضاى ایران براى عضویت در آن سازمان موافقت کند، این تصمیم به معناى پذیرش ایران در سازمان تجارت جهانى و قرار گرفتن ایران به عنوان یکى از اعضاى سازمان، و آغاز فعالیتهاى اقتصادى بر اساس مقررات و قوانین وتو نیست; بلکه به معناى پذیرش آغاز فرآیند الحاق ایران به این سازمان است که فرآیندى پیچیده و زمانبر است . مثلا، تقاضاى چین براى عضویت در گات در 1365 ش/ . 1986 م . به تصویب شوراى عمومى رسیده است، ولى آن کشور تا سال 1380 ش/ . 2001 م . به عضویت قطعى وتو در نیامده بود . (5)
چرا فرآیند الحاق یک کشور به گات و اکنون به وتو طولانى است؟ و چرا پیش بینى مىکنند این پروسه در آینده هم طولانىتر خواهد شد؟ پاسخ به این سؤال را باید در شرایط امکانات و انتظارات اقتصادى و سیاسى طرفین جستجو کرد . (6) زیرا زمانى که شوراى عمومى، تقاضاى یک کشور را براى عضویت در وتو بپذیرد، نخستیک گروه کارى تشکیل مىشود که همه اعضاى وتو در آن عضویت دارند . سپس گروه کارى مطالعه رژیم تجارى کشور متقاضى را که از سوى همان کشور تهیه و تدوین شده است، یا در واقع، کار بررسى میزان انطباق اقتصاد آن کشور را با 2200 ماده وتو که مجموعه شرایط عضویتیک کشور در سازمان تجارت جهانى را مشخص مىکند، آغاز مىنماید . در این فرآیند این بررسى و مطالعه، سؤالات و ابهامات و شبهاتى براى گروه کارى یا هر یک از اعضاى آن پیش مىآید که به صورت جمعى یا فردى یا به شکل دو جانبه یا چند جانبه به کشور متقاضى منعکس، و یا با آن در میان گذاشته مىشود، و از کشور متقاضى مىخواهد به آن پاسخ دهد . پاسخهاى دریافتى ممکن است پذیرفته شود و یا این که ابهامات دیگرى را بر انگیزد . بنابراین تعداد و تنوع سؤالات، اختلافات سیاسى فیمابین، تلاش براى امتیاز دهى متقابل، مشغله اعضا در انجام مسئولیتهاى دیگر محوله از سوى اساسنامه وتو و نیز الزام هر یک از اعضا با اجراى وظایف داخلى، فرآیند تراضى و توافق را طولانى مىسازد . به عنوان مثال، در مورد روسیه 5 هزار و در مورد چین 3 هزار سؤال از سوى گروه کارى مطرح شد که این دو کشور در صدد تهیه پاسخ به آن برآمدند . البته به موازات پذیرش عضویت کشور متقاضى از سوى شوراى عمومى، کشور متقاضى باید یک ناظر در سازمان تعیین کند تا او وسیلهاى براى انتقال آگاهىها و پیامهاى وتو به کشورش باشد . (7)
پس از آن که پاسخهاى دریافتى مورد قبول گروه کارى قرار گرفت، چانه زنى بر سر اخذ امتیازات و چگونگى اجراى مقررات وتو آغاز مىگردد . بر اساس ماده 12 موافقتنامه تاسیس سازمان تجارت جهانى و چگونگى اجراى مقررات وتو آغاز مىگردد . بر اساس ماده 12 موافقتنامه تاسیس سازمان تجارت جهانى، الحاق هر کشور به این سازمان بر پایه شرایط مورد توافق میان دولت متقاضى و سازمان تحقق مىپذیرد . بدان معنا که وتو ضوابطى براى عضویت قائل است، اما این شرایط منعطف و قابل چانهزنى است . به عنوان مثال، ژاپن که در 1375 ش/ . 1996 م . به عضویت قطعى وتو در آمد، براى حمایت از تولید برنج داخلى و با کسب توافق وتو، تنها 10 درصد برنج مصرفى خود را وارد مىکند; در حالى که وتو در آغاز خواهان آزادى کامل صادرات و واردات برنج در ژاپن بود . (8)
بنابراین هر کشورى که به این مرحله از فرآیند الحاقى مىرسد، باید همه توان خود را براى کسب امتیاز لازم در مذاکرات الحاق و نه صرف تمرکز توانایى بر پیامدهاى منفى الحاق نماید . در این صورت مىتوان از تاثیرات منفى الحاق که در جهان امروز پدیدهاى اجتنابناپذیر است، بکاهد . البته کشور متقاضى نباید انتظار داشته باشد که اولا، فقط امتیاز بگیرد و امتیازى ندهد; ثانیا، بازار کشورها به روى او گشوده شود، ولى بازارش به روى دیگران بسته باشد . بلکه باید در مذاکرات الحاق در پى این باشد که چه امتیازى بگیرد، و چه امتیازى بدهد که بیشترین منافع را براى فراهم آورد .
پس از طى این مرحله، و بعد از تهیه گزارش گروه کارى، پروتکل الحاق و جداول تعهدات در صورتى که 23 اعضاى کنفرانس وزیران عضویت کشور متقاضى را تصویب کنند، و نیز پس از آن که مجلس قانونگذارى کشور متقاضى این عضویت را بپذیرد، عضویت در وتو قطعى مىشود . (9) البته هر چه زمان مىگذرد، شرایط پیوستن به وتو سختتر و تحمیل شرایط تبعیضآمیز سازمان تجارت جهانى بر کشورهاى متقاضى عضویت هم بیشتر مىشود . به بیان دیگر عضویت کشورها در گات سریعتر و در شرایط فعلى کندتر صورت مىگیرد و نیز شرایط تبعیضآمیز براى عضویت نسبتبه گذشته افزایش یافته است . (10)
ایران و WTO ، گامهاى عملى
گرچه عضویت در وتو بیشتر تابع چانه زنى بین کشور متقاضى و آن سازمان است، ولى WTO در مذاکرات الحاق دو خواسته اساسى از کشورهاى متقاضى دارد: اولا، تطبیق تدریجى قوانین و مقررات اقتصادى و تجارى داخلى با قوانین و مقررات سازمان تجارت جهانى . ثانیا، باز کردن بازار کالا و خدمات داخلى بر روى طرفهاى تجارى خارجى . (11)
کشور متقاضى در روند مذاکره الحاق در کنار امتیازاتى که از وتو و از اعضاى آن کسب مىکند، ناگزیر امتیازاتى را هم واگذار مىکند . در غیر این صورت، هیچ گاه مذاکرات به نتیجه نمىرسد و کشور متقاضى براى همیشه از عضویت در وتو محروم مىشود; در حالى که به اعتقاد برخى، هیچ کشورى نمىتواند خود را از تجارت با بیش از 140 کشور عضو وتو که امور اقتصادیشان تابع مقررات سازمان تجارت جهانى است، و بیش از 80 درصد تجارت بین المللى در بین این کشورها در جریان است، محروم کند، و تنها روابط تجارى خود را با 30 کشور متقاضى در وتو و حدود 10 کشور که هنوز تقاضاى عضویتخود در WTO را مطرح نکردند، محدود کند . (12) شاید به این علت ایران از 1370 ش . و 1375 ش . که به ترتیب به فکر عضویت در گات و وتو افتاد، گامهایى در جهت تطبیقى تدریجى قوانین اقتصاد و تجارت داخلى با مقررات آن دو و نیز گشودن بازار داخلى به روى کالا و خدمات یا حرکتبه سوى آزاد سازى تجارت، ایجاد رقابت و جرح و تعدیل در مقررات بازرگانى، و در یک کلام حذف موانع غیر تعرفهاى چون یارانه و رکتبه سوى رفع موانع تعرفهاى را آغاز کرده است . از جمله:
1 . در دهه اول 1370 ش . رژیم تجارى خود را به منظور ارائه به گات و سپس وتو تدوین کرد .
2 . در قانون برنامه توسعه سوم پیشبینىهاى لازم را به عمل آورد . به عنوان مثال، ماده 15 قانون برنامه توسعه کشور مقرر مىدارد: دولت موظف استبراى رونق تجارت خارجى موانع غیر تعرفهاى و غیر فنى را با رعایت ممنوعیتشرعى حذف و نسبتبه تهیه برنامه زمان بندى نرخهاى معادل تعرفه و اعلام آن به صورت پیش آگهى و تعیین تعرفههاى گمرکى اقدام کند . (13) بند 14 این ماده مىافزاید: به منظور حمایت از تولیدات داخلى و ایجاد زمینه رقابت در بازارهاى جهانى، تعرفههاى گمرکى و سود بازرگانى محصولات و خدمات بخش صنعت و معدن به پیشنهاد وزارتخانههاى بازرگانى و صنایع و معادن جهت طى مراحل قانونى به هیات وزیران تقدیم خواهد شد . (14)
بر این اساس، دولتباید موانع غیر تعرفهاى و غیر فنى را حذف کند تا تجارت رونق بگیرد، و از سوى دیگر، تعرفههاى گمرکى و سود بازرگانى به گونهاى تنظیم شود که تناسب با تجارت و تولید داشته باشد .
3 . وهاجى معاون وزارت بازرگانى وقت در 23 تیر 1380 ش . اعلام کرد: «واردات تمام کالاها به جز کالاهایى که از نظر مذهبى یا قانونى ممنوع یا مشروطاند، از ماه آینده مجاز خواهند بود . صدور همه کالاها و خدمات نیز به استثناى تعداد معدودى از آنها آزاد مىگردد .» وى اضافه کرد: این اقدامات که بر اساس برنامه سوم اقتصادى صورت مىگیرد، به منظور اصلاح ساختار اقتصادى ایران است که آن هم مقدمهاى براى مشارکت در اقتصاد جهانى به شمار مىرود . (15) چند روز بعد روزنامهها خبر دادند که ورود همه کالاهاى مجاز و مشروط از بازارچههاى مرزى آزاد شد . (16)
4 . همچنین معاون وزارت بازرگانى در مصاحبه 23 تیر 1380 ش . گفت: «خصوصىسازى، لغو انحصارات، اصلاح قانون نظام صنفى، اصلاح مقررات در جهت افزایش صادرات و تسهیل ترانزیت کالا از طریق ایران به دیگر کشورها که روى هم رفته به افزایش سرمایه گذارى افزایش اعتبارات صادراتى براى کشور، و ارتقاى سطح تجارت با سایر کشورها مىشود، از اقدامات بعدى جمهورى اسلامى براى فراهم آوردن شرایط لازم براى ورود به وتو است و . . .» . (17)
ایران گامها و اقدامات آتى
وتو براى پذیرش قطعى یک کشور، انتظار دارد شرایط زیر در کشور متقاضى تحقق یابد:
1 . آزاد سازى تجارت خارجى: یکى از شرایط الحاق به وتو، آزادسازى تجارت خارجى است . بخش زیادى از آزادسازى تجارت خارجى با حذف تعرفههاى گمرکى اتفاق مىافتد . از این رو، کشور متقاضى اجازه بستن تعرفه بر کالا به استثناى برخى از کالاها، آن هم تا سقف 5 درصد و مسدود کردن ورود و خروج کالا را ندارد، و حتى باید به لغو کلیه عوارض و تعرفههاى قبلى نیز بپردازد، تا ورود و خروج کالا و خدمات بدون هیچ گونه محدودیتى صورت گیرد . دفاع از حذف تعرفه و رفع محدودیتهاى دیگر، به این دلیل یا بهانه انجام مىشود که مصرف کننده ارزانترین و در عین حال مرغوبترین کالا را از هر نقطه جهان بتواند تهیه کند . بنابراین مشترى پسته مورد نیاز خود را از ایران، اگر بهترین و ارزانترین پسته را تولید مىکند، تهیه نماید . همین طور مشترى کائوچو، گندم و تلویزیون، نخستبه سراغ کشورهاى ویتنام، استرالیا و کره جنوبى که در تولید محصولات فوق مزیت نسبى دارند، مىرود . (18)
2 . حذف یارانهها: بر اساس هدفهاى وتو، همه کشورهاى عضو یا متقاضى عضویت، باید کلیه یارانههایى را که به صورت پنهان و آشکار به اقتصاد داخلى تزریق مىکند، لغو کند; زیرا بدون حذف یارانه تعیین، تولید ارزانترین محصول در جهان غیر ممکن است . به اعتقاد وتو براى تعیین ارزانترین تولید باید 1500 نوع حمایتیارانهاى که ممکن است در اقتصاد کشورها وجود داشته باشد، حذف شود . این وضعیتحتى براى تولید کننده و صادر کننده محصولات هم نافع است; زیرا هر تولید کنندهاى، مصرف کننده نیز هست . البته مراد از ارزانترین محصول این نیست که نامرغوب باشد . یارانه مشکل دیگرى را نیز پدید مىآورد: به عنوان مثال، انرژى نان و دارو مهمترین اقلام یارانهاى در ایراناند که 90 درصد یارانههاى غیرمستقیم را که معادل 600/3 میلیارد از 000/4 میلیارد تومان است، به خود اختصاص دادهاند; در حالى که کل بودجه کشور در 1377 ش . ، 500/5 میلیارد تومان بود . (19)
3 . آزادسازى نرخ ارز و بهره: نظام چند نرخى ارز یا پرداخت ارز یارانهدار، یکى دیگر از حمایتهاى دولت از تولید کنندگان داخلى است . اگر کارخانهاى در ایران ارز 7 تومانى و کارخانه مشابهى در سنگاپور ارز 700 تومانى دریافت کند، در شرایط مساوى کارخانه ایرانى محصول ارزانترى را تولید کرده است . به همین دلیل یکى از شرایط ورود به تجارت جهانى، تک نرخى کردن ارز و عدم پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز دولتى و آزاد به کارخانهها است . البته تکنرخى شدن ارز را بازار عرضه و تقاضا تعیین مىکند، نه دولت . نرخ متفاوت بهره هم از مصادیق حمایتهاى دولتى از بخشهاى تولیدى است، در حالى که در اقتصاد وتو، نرخ بهره را تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مشخص مىکنند، و نظام ادارى و قانونگذارى نمىتواند براى کالا و خدمات، نرخ بهره مشخص کند . با یکسان شدن نرخ بهره، قیمت اجناس در بازار داخلى و خارجى یکسان مىشود و زمینه از بین رفتن انحصارات دولتى و خصوصى که مانعى بزرگ بر سر راه توسعه اقتصادى است، فراهم مىشود . (20)
4 . یکسان سازى و رفع محدودیتها: کشورهاى اتحادیه اروپا از آغاز 1379 ش/ . 2000 م . کلیه اطلاعات به استثناى اطلاعات دفاعى و امنیت ملى را در اختیار متقاضیان قرار مىدهند; زیرا، اولا، امروزه دستیابى به اطلاعات مشکل نیست و انبارسازى آن نیز فایده چندانى ندارد . به همین دلیل، سازمانهاى اطلاعاتى دسترسى به اطلاعات را دیگر وظیفه اصلى خود نمىدانند; بلکه اطلاعات مورد نیاز خود را از منابع آشکار چون روزنامهها تهیه مىکنند . ثانیا، دسترسى آزاد به اطلاعات، شرط تحقق بازار آزاد و توسعه اقتصادى است . بدون اطلاعات نمىتوان به برنامهریزى و تولید اقتصادى دست زد . همچنین دولت در موارد نادرى که به تعیین نرخ مىپردازد، باید نرخى را که براى خدمات و کالاهاى داخلى مىبندد، با نرخ کالاها و خدمات مشابهاى که یک رکتخارجى تولید مىکند، یکسان باشد . در مورد بانکها هم همین قاعده حاکم است . در این صورت ایران یا هر کشور دیگر، نمىتواند براى بانکهاى خارجى محدودیتبیشتر از آنچه براى بانکهاى داخلى قائل است، وضع کند . (21)
فرجام سخن
از آنچه گذشت، مىتوان نتایج زیر را استنباط و استنتاج کرد:
1 . سازمان تجارت جهانى یک واقعیت است که نادیده گرفتن آن نه ممکن است و نه عقلانى . به این دلیل باید این واقعیت مسلم را همانند الحاق به بانک جهانى، سازمان ملل متحد و صندوق بین المللى پول پذیرفت، و پس از آن تلاش کرد که هم بر آن تاثیر بگذاریم و هم از تاثیرات منفى آن خود را دور سازیم; چنان که برخى از اعضاى فعلى وتو با رضایت کامل به عضویت آن در نیامده و برخى نیز آمادگى اقتصادى لازم را براى الحاق نداشتند . ولى همگى آنها به دلایل فوق عضویت در وتو را پذیرفتند .
2 . اکنون که الحاق به وتو اجتنابناپذیر است:
اولا، باید کوشید تا حد امکان امتیازات لازم از آن سازمان را در جهت منافع اقتصاد داخلى در فرآیند مذاکرات الحاق گرفت .
ثانیا، باید تلاش کرد فرآیند الحاق را طولانى کنیم و در این مدت، آمادگىهاى لازم اقتصادى که چیزى جز حرکتبه سوى توسعه اقتصادى نیست، در خود فراهم آوریم; وظیفهاى که قبل از هر چیز بر دولتسنگینى مىکند .
چند پیشنهاد براى تحقق
در این مقاله به منظور رعایت اختصار و قواعد مقالهنویسى، تنها به بخشى از موضوع ایران و وتو اشاره رفته است; در حالى که سؤالات بسیارى در این زمینه وجود دارد که پاسخ به هر یک، نیازمند پژوهشهاى مختلف است . برخى از این پژوهشها را که به تکمیل این مقاله مدد مىرساند، پیشنهاد مىکنیم:
1 . بررسى مضار و منافع اقتصادى سیاسى و فرهنگى الحاق ایران به وتو .
2 . وتو و بررسى نقش اهداف سیاسى در پذیرش و یا عدم پذیرش ایران .
3 . بررسى فرآیند الحاق به وتو در برنامه سوم توسعه ایران .
4 . حذف یارانهها و آثار آن در امور اقتصادى ایران .
5 . آزاد سازى تجارت خارجى و تهاجم فرهنگى غرب علیه ایران .
6 . ایران و چین دلایل و موانع الحاق به وتو .
پىنوشتها:
1 . على آقا بخشى، فرهنگ علوم سیاسى (تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمى ایران، 1374) ص 366 و 134 . نسرین مصفا، راهنماى سازمان ملل متحد، ج 2 (تهران: دفتر مطالعات سیاسى و بین المللى، 1374) ص 359 . جلال الدین مدنى، مبانى و کلیات علوم سیاسى، ج 1 (تهران: مؤلف، 1372) ص 515 .
2 . مصفا، همان، ص 361 . ایران و سازمان تجارت جهانى، روزنامه حیات نو (18 مهر 1379) ص 7 .
3 . مصفا، همان، ص 368 - 363 .
4 . بیم و امیدهاى دور جدید مذاکرات تجارى جهان، روزنامه همشهرى (20 شهریور 1380) ص 12 .
5 . روزنامه همشهرى (25 شهریور 1380) ص 203 - 187 .
6 . بیمها و امیدهاى پیوستن به سازمان تجارت جهانى، روزنامه ایران (30 تیر 1379) ص 7 .
7 . اسفندریار امید بخش، جمهورى اسلامى ایران و سازمان تجارت جهانى (W T O) ، فصل نامه سیاستخارجى، سال 14 (بهار 1379) ص 203 - 187 .
8 . ایران و سازمان تجارت جهانى، روزنامه حیات نو (18 مهر 1379) ص 7 .
9 . همان .
10 . همان .
11 . ایران و سازمان تجارت جهانى، روزنامه همشهرى (27 تیر 1380) ص 18 .
12 . همان .
13 . همان .
14 . همان .
15 . روزنامه همشهرى (23 تیر 1380) ص 26 - 25 .
16 . روزنامه همشهرى (26 تیر 1380) ص 17 .
17 . روزنامه همشهرى (23 تیر 1380) ص 26 - 25 .
18 . ایران و سازمان تجارت جهانى، روزنامه حیات نو (18 مهر 1379) ص 7 .
19 . همان .
20 . همان .
21 . همان .