نقش شبکه های اجتماعی در ایجاد و گسترش شبهات دینی زنان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
یکی از مهم ترین عرصه هایی که شبکه های اجتماعی به عنوان پرکاربردترین شکل از رسانه های نوین توانسته اند در آن تغییرات اساسی ایجاد کنند، عرصه شبهات دینی بالاخص در حوزه مسائل زنان است که در سال های اخیر دامنه آن به شدت افزایش پیدا کرده است. لذا پژوهش پیش رو با هدف بررسی نقش بنیان گذاران و حامیان شبکه های اجتماعی در ایجاد و گسترش شبهات دینی در عرصه مسائل زنان، به کمک روش کتابخانه ای اسنادی، این مسئله را مورد مطالعه قرار داده است. بررسی رابطه بین عملکرد رسانه ها و صاحبان و بنیان گذاران آن ها نشان داد که منافع مشترک، تداخل و یکی شدن منافع، شبکه های اجتماعی و صاحبان و بانیان آن ها که عموماً کارتل ها، تراست ها و شرکت های تجاری وابسته به نظام سرمایه داری جهانی هستند، باعث می شود که شبکه های اجتماعی تنها در راستای اهداف و منافع صاحبان و بانیان خود عمل کنند. صاحبان این شبکه ها برای دستیابی به اهداف غیرمالی، چون جهت دهی به افکار عمومی، ایجاد تغییر در مفاهیم و باورهای دینی، تغییر نهاد خانواده، دگرگونی در عرصه زندگی زنان و اهداف مالی چون ترویج مصرف گرایی و مدگرایی، اقدام به ایجاد و گسترش شبهات دینی در حوزه زنان می کنند و زنان به دلیل آن که بدون هدف خاص (بیشتر برای سرگرمی و ارتباط با دوستان) بیش ترین زمان را، در این شبکه ها سپری می کنند، طبق نظریه کاشت، بیش ترین تأثیر را از این شبکه ها می پذیرند و به همین دلیل به عنوان یکی از اصلی ترین گروه های هدف از سوی صاحبان این شبکه ها، انتخاب می شوند.The role of social networks in creating and spreading women's religious doubts
One of the most important fields in which social networks, as the most widely used form of modern media, have been able to make fundamental changes, is the field of religious doubts, especially in the field of women's issues, which has increased greatly in recent years. Therefore, with the aim of investigating the role of the founders and supporters of social networks in the creation and expansion of religious doubts in the field of women's issues, the upcoming research has studied this issue with the help of the library-document method. Examining the relationship between the performance of the media and their owners and founders showed that common interests, interference and unification of interests, social networks and their owners and founders, who are generally cartels, trusts and commercial companies affiliated with the global capitalist system, cause that social networks only act in line with the goals and interests of their owners and founders. The owners of these networks in order to achieve non-financial goals, such as directing public opinion, creating changes in religious concepts and beliefs, changing the family institution, transformation in the field of women's lives and financial goals such as promoting consumerism and fashionism, creating and expanding religious doubts in the field women do, and because women spend the most time in these networks without a specific purpose (mostly for entertainment and communication with friends), according to the planting theory, they receive the most influence from these networks and therefore as one of the main groups The target is chosen by the owners of these networks.