تحلیل الزامات زیست بوم کارآفرینی دانشگاهی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مقدمه: در سال های اخیر، نقش سنتی دانشگاه از توجه صرف در زمینه آموزش و پژوهش ، به مشارکت فعال در توسعه اقتصادی منطقه تغییر کرده است. هم زمان با تحولات جهانی و تغییر در روابط سه عمل گرای اصلی در نظام های ملی نوآوری (صنعت، دولت ، دانشگاه)، وظیفه کارآفرینی بر عهده دانشگاه ها قرار گرفته است. با آشکار شدن ضرورت توجه دانشگاه ها به کارآفرینی به عنوان یک کارکرد محوری در کنار آموزش و پژوهش ، فراهم سازی زمینه مساعد برای کارآفرینی دانشگاهی ، بیش از پیش اهمیت یافته است . براین اساس، دانشگاه های کارآفرین محیط های مطلوبی برای فعالیت های کارآفرینی در اقتصادهای مبتنی بر دانش شکل می دهند. دانشگاه اراک به عنوان یکی از بازیگران مؤثر در زیست بوم کارآفرینی در جهت ترویج کارآفرینی، ارتباط سازنده با صنعت و توسعه اقتصاد دانش بنیان اقدامات مؤثری انجام داده است، اما مسأله اساسی در خصوص کارآفرینی دانشگاه ها این است که اعضای دانشگاه در چه بستر و محیطی می توانند اقدام به فعالیت های کارآفرینانه نمایند. در این پژوهش به بررسی الزامات پیاده سازی زیست بوم کارآفرینی دانشگاهی پرداخته شده است. روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و توسعه ای، از نظر ماهیت داده ها، کیفی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی محسوب می شود. در این تحقیق با توجه به تأکید بر ساخت دهی مسأله و ارائه راه حل مورد توافق و تعهد، از رویکرد تحلیل و توسعه گزینه های استراتژیک (SODA) که از جمله رویکردهای تحقیق در عملیات نرم است، استفاده شده است. سودا روشی مناسب برای حل مسائل پیچیده است که از نگاشت شناختی برای شناخت مسأله و آن چه ممکن است در مورد آن رخ دهد، استفاده می کند. منابع پژوهش حاضر را اعضای هیئت علمی دانشگاه اراک تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونه برداری نظری، در مجموع با 11 نفر از اساتید دانشگاه اراک مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد و نقشه نهایی با استفاده از نرم افزار Decision Explorer ترسیم و تحلیل شد. یافته ها: پس از ترسیم نگاشت مورد توافق خبرگان، «عوامل فضاسازی رقابتی، مدیریت بازار و تعهد عاطفی» به عنوان هدف، «عوامل فرهنگی و اجتماعی، منابع مالی، نظام آموزشی و پژوهشی دانشگاه، حمایت و تشویق، فناوری و سیستم های اطلاعاتی و نیروی انسانی کارآفرین» به عنوان موضوعات مهم و «عوامل سیاست گذاری، قوانین و مقررات و مدیریت آموزش عالی» به عنوان گزینه های مهم در نظر گرفته شدند. نتیجه گیری/ دستاوردها: با تمرکز بر تقویت گزینه های کلیدی که تأثیر قابل ملاحظه ای بر موضوعات مهم دارند و موضوعات مهم نیز در سطح بالاتر که به نوبه خود موجب رسیدن به هدف می شوند، اقداماتی از قبیل توجه به برنامه های راهبردی جهت توسعه کارآفرینی، حمایت تیم مدیریتی دانشگاه، توسعه سرمایه انسانی اعضای هیأت علمی و دانشجویان، تمرکززدایی مراکز تصمیم گیری کارآفرینی، ایجاد محیط داخلی مطلوب جهت شکوفایی کارآفرینی، تقویت احساس تعهد عاطفی در کارکنان، حمایت از مهارت های فناورانه و آینده نگری در تدوین سیاست های آموزش عالی با نگاه کارآفرینی می تواند در ساخت دهی زیست بوم کارآفرینی دانشگاهی نقش به سزایی داشته باشد.Analyzing the Requirements of Academic Entrepreneurship Ecosystem
Introduction: In recent years, universities have undergone a change in their traditional role from a mere focus on education and research to active participation in regional economic development. In parallel with global developments and changes in the relationship between the three main actors of national innovation systems (industry, government, and university), the task of entrepreneurship has been assigned to universities. With the revelation of the need for universities to pay attention to entrepreneurship as a central function alongside education and research, providing a favorable environment for academic entrepreneurship has gained unprecedented significance. Therefore, entrepreneurial universities create favorable environments for entrepreneurial activities in knowledge-based economies. Arak University, an influential actor in the entrepreneurship ecosystem, has taken effective measures to promote entrepreneurship through effective communication with the industry and the development of the knowledge-based industry. However, the basic question regarding the entrepreneurship of universities is, 'To what context and environment can university members engage in entrepreneurial activities?' This research investigates the requirements for the implementation of a university entrepreneurship ecosystem.
Methodology: The current research is applied and developmental in terms of purpose, qualitative in terms of data nature, and descriptive in terms of data collection methodology. Since the emphasis was on formulating the problem and presenting the agreed-upon and committed solution, the research adopted the strategic options analysis and development (SODA) approach, which is a soft operations research approach. SODA, which is a method suitable for solving complex problems, uses cognitive mapping to understand the problem and what may happen to it. The sources of the present research were the faculty members of Arak University. Eleven faculty members were selected using the theoretical sampling method for semi-structured interviews. The final map was drawn and analyzed using the Decision Explorer software package.
Findings: After drawing the map agreed upon by the experts, creating a competitive environment, market management, and emotional commitment were considered goals. Cultural and social factors, financial resources, the educational and research system of the university, support and encouragement, technology and information systems, and entrepreneurial human resources were considered important issues. Finally, policy factors, rules and regulations, and higher education management were considered important options.
Conclusion/ Implications: By focusing on strengthening key options that have a significant impact on important issues, which, in turn, contribute to achieving goals at a higher level, measures that can play an essential role in organizing university entrepreneurship ecosystems include but are not limited to focusing on strategic plans for entrepreneurship development, providing support by the university's management team, developing the human capital of the faculty members and students, decentralizing entrepreneurship decision-making centers, creating a favorable internal environment for the flourishing of entrepreneurship, strengthening emotional commitment in employees, and supporting technological skills and foresight in formulating higher education policies with an entrepreneurship perspective.