چکیده

مقدمه: با وجود زیرساخت های علمی- پژوهشی مختلف مانند پژوهشکده ها و مراکز پژوهشی، پارک علم و فناوری و مراکز رشد مختلف در استان ایلام، تعداد هسته ها و شرکت های دانش بنیان دانشجویی کم شمار است. نظر به اهمیت توسعه و ترویج فعالیت های کارآفرینانه و نقش سازنده و اثرگذار دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در شکل گیری زیست بوم کارآفرینی، این پژوهش با هدف تدوین الگوی پیش برنده های زیست بوم کارآفرینی در دانشگاه ایلام انجام گرفته است.روش شناسی: در این پژوهش با انجام سه گام تکنیک دلفی، پیش برنده های زیست بوم کارآفرینی دانشگاه ایلام مورد واکاوی قرار گرفت. پس از بررسی پیشینه پژوهش و تجربه های داخلی و خارجی شکل گیری زیست بوم های کارآفرینی دانشگاهی، با تدوین یک پرسشنامه نیمه ساختارمند، پیش برنده های زیست بوم کارآفرینی از دیدگاه مشارکت کنندگان پژوهش مورد کنکاش قرار گرفت. مشارکت کنندگان در پژوهش، تعداد 14 نفر از اعضای هیأت علمی  دانشگاه ایلام بودند که در زمینه زیست بوم کارآفرینی و نوآوری صاحب نظر بودند و به صورت هدفمند مورد مطالعه قرار گرفتند. در مرحله اول، بر اساس مصاحبه ای نیمه ساختارمند پیش برنده های زیست بوم کارآفرینی، با بهره گیری از دیدگاه مشارکت کنندگان و بررسی پیشینه پژوهش تدوین شد. در مرحله دوم و سوم نیز افراد مورد مطالعه دیدگاه خود را در مورد این پیش برنده ها با استفاده از طیف لیکرت اعلام نمودند. برای تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS نسخه 26 و Excel استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که مواردی همانند بهبود ساختار زیست بوم کارآفرینی در دانشگاه با هدف توسعه فعالیت های فناورانه و کارآفرینانه اعضای هیأت علمی و دانشجویان، راه اندازی دفتر مشاوره کسب وکار و کارآفرینی در دانشکده ها، تعریف و تخصیص گرنت نوآفرینی برای طرح های اعضای هیأت علمی، پایان نامه ها و رساله های دانشجویی و در قالب هسته های کسب وکار دانشجویی، تقویت همکاری های گروهی و تیمی در تدریس، پروژه ها و طرح های پژوهشی، همکاری پروژه ای با سازمان ها و دستگاه های اجرایی، الزام اساتید به تخصصی نمودن فعالیت های پژوهشی و مشاوره ای خود و راه اندازی سامانه اطلاعاتی بازار و بازار کار کشور عراق و مشاغل و بازار کار کشور و استان از موارد پیش برنده زیست بوم کارآفرینی نوآورانه دانشگاه ایلام بودند.نتیجه گیری/ دستاوردها: نظر به اهمیت ساختار در پیشبرد زیست بوم کارآفرینی و تجربه های زیسته دانشگاه های موفق دنیا در این زمینه، پیشنهاد می شود دانشگاه ایلام با در نظر گرفتن قوانین و مقررات موجود، اقدام به راه اندازی معاونت کارآفرینی و فناوری در دانشگاه نماید. تغییر عنوان و کارکرد شورای مرکز رشد واحدهای علم و فناوری به شورای زیست بوم نوآوری و کارآفرینی از دیگر پیشنهادهای این پژوهش است. در گام دیگر لازم است تا در شرح وظایف این شورا بازنگری و وظایف آن متناسب با کارکردهای زیست بوم نوآوری و کارآفرینی دانشگاه تدوین شود.

The Promoters of the Entrepreneurship Ecosystem at Ilam University

Introduction: Despite the existence of various scientific-research infrastructures, such as research institutes and research centers, science and technology parks, and different incubators in Ilam province, student-based knowledge-based companies and nuclei are few. Considering the importance of developing and promoting entrepreneurial activities and the role of universities and higher education centers in the formation of the entrepreneurial ecosystem, this research was conducted to develop a model for the promoters of the entrepreneurial ecosystem at Ilam University.Methodology: In this research, the promoters of the entrepreneurship ecosystem of Ilam University were analyzed using the Delphi technique in three rounds. After reviewing the literature and the internal and external experiences of the formation of academic entrepreneurship ecosystems, a semi-structured questionnaire was developed to explore the promoters of the entrepreneurship ecosystem from the perspective of the research participants. The participants were 14 faculty members of Ilam University who were experts in the field of entrepreneurship and innovation ecosystem and were studied purposefully. In the first round, based on a semi-structured interview, the promoters of the entrepreneurial ecosystem were compiled based on the participants' points of view and examined the literature. In the second and third rounds, the participants expressed their opinions about these promoters on a Likert scale. SPSS version 26 and Excel software were used for data analysis.Findings: The results showed that some promoters of the innovative entrepreneurial ecosystem at Ilam University included improving the structure of the entrepreneurship ecosystem in the university to develop technological and entrepreneurial activities of faculty members and students, setting up a business and entrepreneurship consulting office in colleges, defining and allocating innovation grants for projects of faculty members, theses, and student theses in the form of student business cores, strengthening group and team cooperation in teaching, projects, and research plans, project cooperation with organizations, forcing faculty members to specialize their research and consulting activities and to set up the market and labor market information system of Iraq and the jobs and labor market of the country and the province.Conclusion/ Implications: Considering the importance of the structure in advancing the entrepreneurship ecosystem and the experiences of successful universities in the world in this field, it is suggested that Ilam University, taking into account the existing laws and regulations, set up the Vice-Chancellor of Entrepreneurship and Technology in the university. Changing the title and function of the Science and Technology Development Center Council to the Innovation and Entrepreneurship Ecosystem Council is another recommendation. In the next step, it is necessary to revise the description of the duties of this council and formulate its duties according to the functions of the innovation and entrepreneurship ecosystem of the university.

تبلیغات