چکیده

امروزه کارآفرینی سبز به عنوان رهیافتی جدید مورد توجه سیاست گذاران دولتی و آموزشی در کشورهای مختلف قرار گرفته است؛ به گونه ای که اهمیت توسعه محصولات سالم و سبز به خصوص در بخش کشاورزی  برای حفظ سلامت جامعه و محیط زیست بر کسی پوشیده نیست. در این راستا، هدف از انجام پژوهش حاضر تحلیل راهبردی توسعه کسب وکارهای کشاورزی سالم در استان ایلام بود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش شناسی در دسته پژوهش های آمیخته (کیفی- کمی) قرار می گیرد. روش مورد استفاده در این پژوهش تکنیک تحلیل سوات (SWOT) بود. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش شامل تمام زنان کشاورز در استان ایلام بودند که موفق به دریافت نشان حد مجاز آلاینده ها برای محصولات کشاورزی خود از اداره کل استاندارد استان ایلام شدند. نمونه های مورد نظر در این پژوهش به صورت هدفمند و به روش نمونه گیری گلوله برفی برای مطالعه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته به صورت انفرادی و بحث گروهی بود. در بخش کمی با کمک پرسشنامه و نرم افزار SPSS و همچنین تشکیل ماتریس SWOT چهار راهبرد (تهاجمی- تدافعی- محافظه کارانه و رقابتی) ارائه گردید. نتایج پژوهش بیانگر این بود که راهبردهای تهاجمی (SO) شامل برنامه ریزی در جهت صادرات محصولات سالم به کشورهای همسایه از جمله عراق، راهبردهای محافظه کارانه (WO)، شامل تعیین الگوهای موفق و پیش رو در زمینه تولید محصول سالم و تجلیل و تقدیر سالانه از آن ها، راهبردهای رقابتی(ST)، شامل استفاده از بذرهای اصلاح شده در تولید محصول سالم و راهبردهای تدافعی (WT)، شامل ایجاد بازار فروش و یا میدان تره بار ویژه محصولات سالم تعیین گردید. نتایج حاصل از اولویت بندی راهکارهای مناسب برای توسعه محصول سالم در استان ایلام نشان داد که به ترتیب برنامه ریزی در جهت صادرات محصولات سالم به کشورهای همسایه از جمله عراق و ایجاد رغبت و میل کامل به سمت تولید محصول سالم با حمایت، آموزش و اطلاع رسانی لازم از طرف دولت از مهمترین راهکارها جهت توسعه محصول سالم در استان ایلام می باشند. یافته های این پژوهش راهنمایی مناسب برای کمک به سیاست گذاران دولتی و آموزشی- ترویجی جهت توسعه کارآفرینی سبز در بخش کشاورزی ارائه می دهد.

Strategic Analysis of the Development of Healthy Agribusinesses in Ilam Province

Today, green entrepreneurship as a new approach has drawn the attention of public and educational policymaking in different countries, so no one can deny the importance of producing healthy agricultural products to maintain the health of society and the environment. The present research was an applied study in terms of the goal and a mixed-methods (qualitative-quantitative) study in terms of the methodology in which the SWOT analysis technique was used. The statistical population was composed of all female farmers in Ilam province who had successfully received the Permissible Pollutant Threshold License for the crops from Ilam province’s General Directorate of Standards. The participants were sampled purposively by the snowball technique. The data collection instrument in the qualitative phase was deep and semi-structured interviews conducted both individually and collectively. In the quantitative phase, a questionnaire and the SPSS software were used to build the SWOT matrix to identify four strategies (offensive, defensive, conservative, and competitive). Based on the results, the aggressive strategies (SO) include planning to export healthy crops to neighboring countries including Iraq, conservative strategies (WO) include determining successful and forward-looking models in the field of healthy crop production and celebrating and honoring them annually, competitive strategies (ST) include the use of modified seeds in healthy crop production, and defensive strategies (WT) include creating a sales market or vegetable market for healthy crops. The results of prioritizing suitable solutions for the development of healthy products in Ilam province showed that planning for the export of healthy crops to neighboring countries, including Iraq and creating a desire to produce healthy crops by providing the necessary support, training, and information are two of the most important solutions for the development of healthy crops in Ilam province. The results can guide governmental and educational-extension policymakers to develop green entrepreneurship in the agricultural sector.

تبلیغات