چکیده

بهبود اقتصاد و توسعه روستاها، بدون توجه به اهمیت نقش اشتغال و کارآفرینی زنان روستایی امکان پذیر نیست؛ بنابراین، توجه به راهبردهای تعیین کننده توسعه کارآفرینی در میان زنان نواحی روستایی شهرستان اردبیل به عنوان هدف این مطالعه برگزیده شد. مطالعه کنونی، از نوع مطالعات توصیفی- تحلیلی بوده که به روش میدانی و با کمک ترکیبی از ماتریس های SWOT (نقاط ضعف، قوت، فرصت ها، تهدیدها) و QSPM (ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمّی) در قالب روش دلفی انجام شد. نمونه آماری، شامل 37 نفر (با کمک روش گلوله برفی) از کارشناسان و متخصصان بخش کشاورزی و روستایی در شهرستان اردبیل بودند که در حوزه اشتغال زنان روستایی فعالیت داشتند. مطابق نتایج اکتشافی در ماتریس SWOT، 28 شاخص قوت و ضعف و 31 شاخص فرصت و تهدید جهت توسعه کارآفرینی زنان روستایی شناسایی شدند. با توجه به مجموع امتیازهای نهایی عوامل داخلی و خارجی (158/2 EFE: ؛694/2 IFE:)، راهبردهای تعیین کننده و کانونی جهت توسعه کارآفرینی، شامل راهبردهای رقابتی (ST) به دست آمد. در بررسی اهمیت راهبردهای منتخب در ماتریس QSPM، ایجاد واحد متولی کارآفرینی و مشاوره تخصصی زنان روستایی در مراکز کشاورزی یا روستایی، برنامه ریزی جهت نیازسنجی کارآفرینی زنان روستایی و طراحی برنامه های آموزشی- ترویجی مدون و ایجاد یا توسعه صندوق های اعتبارات خرد زنان روستایی در مناطق هدف در اولویت های اول تا سوم قرار گرفتند. لذا، تمرکز برنامه ریزی های توسعه کارآفرینی در زنان روستایی، با محوریت یک واحد متولی مشخص در نهادهای اجرایی روستایی رخ خواهد داد که در این زمینه، توجه به تدوین برنامه جامع نیازسنجی کارآفرینی از زنان روستایی و جلب همکاری زنان کارآفرین در برنامه های آموزشی-انگیزشی، نقشی اساسی خواهد داشت. 

Determinant Strategies of Entrepreneurship Development among Rural Women in Ardabil County

It is impossible to improve the economy and development of villages without considering the importance of employment and entrepreneurship of rural women. Therefore, the research aimed to explore the determining strategies of entrepreneurship development among rural women in Ardabil County. The present research is a descriptive-analytical study conducted by the field method using a combination of SWOT (weaknesses, strengths, opportunities, threats matrix) and QSPM (quantitative strategic planning matrix) in the form of the Delphi technique. The statistical sample, taken by the snowball technique, included 37 experts and specialists in the agricultural and rural sectors in Ardabil County, who were active in the field of rural women's employment. According to the exploratory results in the SWOT matrix, 28 strength and weakness indicators and 31 opportunity and threat indicators were identified for the development of rural women's entrepreneurship. According to the sum of the final scores of the internal and external factors (EFE: 2.158; IFE: 2.694), decisive and focal strategies for entrepreneurship development, including competitive strategies (ST), were obtained. In examining the importance of the strategies selected in the QSPM matrix, creating a unit in charge of entrepreneurship and specialized counseling for rural women in agricultural or rural centers, planning to assess the needs of rural women's entrepreneurship and designing codified training-promotional programs, and creating or developing microcredit funds for rural women were determined as the first to third priorities in the target areas. Therefore, the focus of entrepreneurship development planning among rural women must be based on determining a certain authority in rural executive institutions. In this context, paying attention to developing a comprehensive program for entrepreneurship needs assessment of rural women and attracting the cooperation of women entrepreneurs in educational-motivational programs will play an essential role.

تبلیغات