چکیده

این پژوهش با هدف تعیین تأثیر عوامل محیطی بر قصد کارآفرینانه دانش آموزان مدارس متوسطه شهرستان دزفول انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر همه دانش آموزان مدارس متوسطه شهرستان دزفول در شاخه های نظری، فنی و حرفه ای و کاردانش بودند (N=1645) که  تعداد 231 نفر از آن ها به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب برای مطالعه گزینش شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه ای بود که روایی آن توسط متخصصان، روایی همگرا و تشخیصی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بررسی شد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار های SPSS23 و AMOS23  انجام شد. یافته های مدل سازی معادلات ساختاری نشان داد که حمایت رابطه ای درک شده تأثیر مثبت و معناداری بر قصد کارآفرینانه دانش آموزان مورد مطالعه داشت؛ ولی اثر متغیرهای حمایت آموزشی و ساختاری درک شده بر قصد کارآفرینانه دانش آموزان مورد مطالعه تأیید نشد. بنابراین، می توان گفت که اگر چه مدارس فنی وحرفه ای و کارودانش با ماهیت مهارت آموزی دانش آموزان دایر گردیده، ولی تنها به آموزش های نظری روی آورده و آموزش های کاربردی آن ها نیز با نگاه کارآفرینی نبوده و بسترساز بروز رفتار کارآفرینانه در آنان نمی باشد. نتایج این مطالعه می تواند دستاوردهای مناسبی برای مدیران و مسئولان سازمان آموزش و پرورش و مدارس متوسطه به همراه داشته باشد.

Effect of Environmental Factors on Entrepreneurial Intention among Secondary School Students in Dezful County

The main purpose of this study was to explore the effect of environmental factors on entrepreneurial intention among secondary school students in Dezful County, Iran. The statistical population consisted of all students in secondary schools of Dezful Township studying in the theoretical, technical-vocational, and career-knowledge fields (N= 1645). Based on Bartelt’s (2001) sampling table, 231 were sampled using the proportionate stratified sampling method. The main research instrument was a questionnaire whose validity was confirmed by a panel of experts and the calculation of average variance extracted and discriminant validity and whose reliability was checked by calculating Cronbach's alpha coefficient and composite reliability. Data was analyzed by SPSSWin23 and AMOS23 software in two phases of descriptive and inferential statistics. The results of structural equation modeling revealed that the perceived relational support had a positive and significant effect on the entrepreneurial intention of the students, but the effect of perceived educational and structural supports on entrepreneurial intention was rejected. Therefore, it can be said that although technical-vocational and career-knowledge schools have been established to train the students, they have only focused on theoretical training and their applied training lacks an entrepreneurial view and does not lay the ground for the emergence of entrepreneurial behavior in the students. The findings can have practical implications for secondary school managers, planners, and educators.

تبلیغات