ظرفیت های کارآفرینی در گردشگری دینی و عواید فرهنگی و اجتماعی آن
آرشیو
چکیده
گردشگری از ابزارهای مؤثر در تعاملات فرهنگی و آشنایی با فرهنگ و تمدن ملت ها به شمار می رود و فرهنگ که بارزترین نماد هویت و منزلت یک جامعه است، از گردشگری تأثیر می پذیرد. با توجه به کثرت جوامع و توده های مسلمان و تمایل روز افزون آنان به سفرهای زیارتی، گردشگری دینی و مذهبی اهمیتی وافر یافته و یکی از گزاره ها و فرصت های مغتنم در ترویج بنیان های فرهنگی- اجتماعی و ارتقای سطح فرهنگی مسلمانان است. از طرفی، در مباحث مربوط به کارآفرینی که بیش ترین تأثیر را در توسعه اقتصادی جوامع امروز دارند- خصوصاً زمانی که در فرآیند نوآوری قرار گیرند- اهمیت استفاده از ظرفیت های مغفولی همچون گردشگری دینی با نگاهی کارآفرینانه اهمیت خاصی می یابد. در این مطالعه که در زمره پژوهش های کتابخانه ای و تحلیلی قرار می گیرد، ظرفیت های کارآفرینی در گردشگری دینی و عواید فرهنگی و اجتماعی آن در چند محور بررسی و راهکارهایی به عنوان نتیجه گیری ارائه گردید؛ که همراه با تأکید بر ضرورت های ایفای نقش بهتر در راستای توسعه ظرفیت های کارآفرینی در بخش گردشگری دینی و توسعه تعاملات اجتماعی و اقتصادی بود. در انتها پیشنهاد گردید که نگاه کارآفرینانه به ظرفیت های گردشگری دینی، به عنوان یک فرصت بسیار ارزنده و مؤثر در رشد اقتصادی و فرهنگی- اجتماعی منطقه ای و ملی، باید مورد توجه سیاست مداران وکارآفرینان قرار گیرد.Entrepreneurial Capacities in Religious Tourism and its Cultural and Social Benefits
Tourism is an effective tool in cultural interactions and familiarization with the culture and civilization of nations, and culture, which is the most obvious symbol of a society's identity and dignity, is influenced by it. Considering the plurality of Muslim communities and their increasing desire for pilgrimages, religious tourism has gained great importance and is one of the rich propositions and opportunities for promoting cultural foundations and raising the cultural level of Muslims. On the other hand, in discussions related to entrepreneurship, which has the greatest impact on the economic development of today's societies - especially when they are in the process of innovation - the importance of using neglected capacities such as religious tourism with an entrepreneurial perspective is particularly important. In this research, which was based on library and analytical studies, the entrepreneurial capacities in religious tourism and its cultural and social benefits were examined in several aspects, and solutions were presented as conclusions, along with emphasizing the necessity of playing a better role in the development of entrepreneurial capacities in the religious tourism sector and the development of social and economic interactions. In the end, it is suggested that an entrepreneurial view into religious tourism capacities is a very valuable and effective opportunity for economic and sociocultural growth at the regional and national levels, so it should be considered by politicians and entrepreneurs.