بررسى برایند و برونداد انگاره این همانی وحی رسالی با تجربه دینی
آرشیو
چکیده
ارتباط پدیده وحی با تاریخ قرآن کریم بسیار وثیق است؛ زیرا از طریق وحی الهی است که آیات قرآن به انسان های برگزیده اعلام و به واسطه آنان به گوش سایر انسان رسیده است. از این رو، پژوهش در فهم دقیق وحی، بازشناسی و تحلیل معنا و ماهیت آن دارای اهمیت است. از آنجایی که وحی در قرآن دارای معانی متفاوتی است، امکان دارد همین موجب خلط شود و برخی در ماهیت آن شک کنند. تا وحی را در اندازه تجربه نبوی تنزل دهند و رابطه آن دو را این همانی بدانند. فرض این نوشتار بر آن است که وحی سخن خداوند است با بشر نه تجربه نبوی. واژه وحی در قرآن وجوه تمایز و اشتراکی دارد که بررسى و فهم آنها می تواند کمک شایانی در اثبات این فرضیه داشته باشد. این مقاله توانسته است با ابزار کتابخانه ای و با روش تحلیل آیات متفاوت در معنای وحی به سنجش فهم معانی واژه وحی در قرآن بپردازد و سپس با تمسک به دلایل نقلی و عقلی، اثبات کند که انگاره این همانی وحی با تجربه دینی از اساس باطل است. از این رو، بدست می آید که نگره تجربه انگاری وحی فرضیه ای ناصواب است.The Outcome of the Sameness of scriptural revelation with the religious experience
The history of the Holy Qur'an has a complete connection with the phenomenon of “revelation.” Why so is that the revelation of the verses of the noble Qur'an was only in this way, and receiving the heavenly message which is a kind of connection between the chosen and distinguished man with the unseen world, was fulfilled with “revelation.” Therefore, research is important in understanding revelation, recognizing and analyzing its meaning and nature accurately. The fact that revelation has different meanings in the Qur'an, it may lead to confusion of concepts and some may even doubt its nature and reduce revelation to the level of prophetic experience and consider the relationship between the two as the same. The premise of this article is that revelation is God's word to mankind, not prophetic experience. The word “revelation” in the Qur'an has distinctions and commonalities, the study and understanding of which can be of great help in proving this hypothesis. This article has been able to measure the understanding of the meanings of the word “revelation” in the Qur'an with the help of library tools and by analyzing different verses in the meaning of revelation. Then it is proven with narrative and rational reasons that the idea that [scriptural] revelation is similar to religious experience is fundamentally false. Hence, it is concluded that the empiricist view of revelation is a hypothesis of error.