چکیده

علم و عصمت نبی (ص) ازجمله مسائل مهمی هستند که متکلمان مسلمان درباره آن دیدگاه های متفاوتی با توجه به اهمیت آن ارائه کرده اند و ثمره آن شناخت بهتر نبی (ص) و متقابلاً سلوک عملی بهتری برای پیروان آن حضرت می شود. این مقاله در صدد است به سنجش و مقایسه علم و عصمت نبی از دیدگاه ابن تیمیه و ابن مطهر بپردازد. این گزینش را می توان به دلیل نزدیکی زمانی این دو متکلم و همچنین نقدهای خاص ابن تیمیه به دیدگاه علامه حلی دانست. پرسشی که در این مقاله به آن پاسخ داده شده، این است که آیا علم و عصمت در تمامی شئون زندگی نبی (ص) از دیدگاه این دو متفکر جاری است یا خیر؟ با توجه به اسوه بودن نبی باید گفت نمی توان عصمت را تنها در برخی شئون نبوت ایشان پذیرفت. مقاله حاضر به روش توصیفی تحلیلی و جست وجوی نرم افزاری و کتابخانه ای، صورت گرفته است و هدف آن تبیین دیدگاه ابن تیمیه و علامه حلی در این مسئله است.

Measuring the knowledge and infallibility of the Prophet (PBUH) from the viewpoint of Ibn Taymiyyah and Allamah Hilli

The knowledge and infallibility of the Prophet (PBUH) are among the important issues that Muslim theologians have presented different views according to its importance, and the result is better knowledge of the Prophet (PBUH) and reciprocal better practical behavior for his followers. This article intends to measure and compare the knowledge and infallibility of the Prophet from the point of view of Ibn Taymiyyah and Ibn Mutahar. This selection can be considered due to the time proximity of these two theologians as well as Ibn Taymiyyah's specific criticisms of Allamah Hilli's point of view, a question that has been answered in this article. This is: whether knowledge and infallibility are current in all aspects of the life of the Prophet (PBUH) from the perspective of these two thinkers or not? Considering that the Prophet is a role model, it should be said that infallibility cannot be accepted only in some aspects of his prophethood.The present article has been done by descriptive-analytical method and software and library search, and its purpose is to explain the views of Ibn Taymiyyah and Allamah Hilli on this issue.

تبلیغات