آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۹

چکیده

بررسی بخش «بخوان و بیندیش» کتاب های فارسی دوره ی دوم ابتدایی از منظر توجه به مؤلفه های اقتدار و آزادی   چکیده هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای بخش «بخوان و بیندیش» کتاب های فارسی دوره ی دوم ابتدایی از منظر توجه به مؤلفه های اقتدار و آزادی است. روش این پژوهش توصیفی -تحلیلی است. نمونه ی تحلیل شده در این پژوهش شامل هجده داستان بخش «بخوان و بیندیش» کتاب های فارسی دوره ی دوم ابتدایی در سال تحصیلی 1401-1400 است. جمع آوری داده ها به روش اَسنادی و روش تجزیه و تحلیل دادها، تحلیل محتوا و با بهره گیری از آمار توصیفی است. یافته ها نشان می دهد از بین 104 جلوه گری شناسایی شده در کتاب های فارسی دوره ی دوم ابتدایی، 4/64% بر مؤلفه های آزادی بخش و 6/35% بر مؤلفه های اقتدارگرا تأکید داشتند. تحلیل داستان های بخش «بخوان و بیندیش» کتاب های فارسی دوره ی دوم دبستان، نشان داد که از نظر عددی، توجه بیشتری به مؤلفه های آزادی بخش شده است که چنین ظرفیتی در داستان ها از زوایای مختلف شناختی، عاطفی، ، هنری، اخلاقی و تربیتی  اهمیت دارد و زمینه ساز حرکت کودک از وابستگی به استقلال فکری، انتخاب گری و قدرت تصمیم گیری کودکان می شود. به گردآوران و مؤلفان کتاب های درسی پیشنهاد می شود که هم در انتخاب و گزینش داستان ها و هم در تألیف و بازنویسی داستان ها، از عناصر و شگردهای داستانی که تأمین کننده ی آزادی کودک است، بهره ببرند.            

Content Analysis of the Reading and Thinking Section of the Second Period Persian Elementary School Books from the Perspective of Authority and Freedom

The purpose of the current research is to analyze the content of the reading and thinking section of the second period persian elementary school books from the perspective of authority and freedom. This research is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of method. The content analyzed in this research included 18 stories from the reading and thinking section of the second period persian elementary school books, i.e. the fourth, fifth and sixth grades in the academic year of 1400-1401. The sampling method was purposeful and included the reading and thinking section of the second period persian elementary school books and 18 existing stories were analyzed. Content analysis list was used for data collection and content analysis form and descriptive statistics were used for data analysis. The findings showed that among the 104 cases (the way of presenting story elements) identified in the studied books, 64.4% emphasized the freedom components. Also, among the 104 cases (the way of presenting story elements) identified, 35.6% emphasized authority components. The results of the research show that the authors of the stories have paid more attention to the components of freedom, which is the basis for the child's movement from dependence to intellectual independence and decision-making power of children.

تبلیغات