ارائه مدل توسعه رفتارشهروندی سازمانی پایدار در نظام بانکی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
توسعه رفتار شهروندی سازمانی پایدار در نظام بانکی مورد اهمیت بالایی می باشد زیرا این حوزه مستلزم مدیریت مسئولانه و اطلاعات حساس است.هدف از این پژوهش ارائه مدل توسعه رفتارشهروندی سازمانی پایدار در نظام بانکی مورد بررسی قرار گرفته است، بدین منظور با بهره گیری از مصاحبه اکتشافی به همراه نظر سنجی از19 نفر از مدیران نظام بانکی از روش نمونه گیری هدفمند به اشباع نظری رسیده و سپس اطلاعات به دست آمده با استفاده از روش تحلیل مضمون مورد بررسی و مدل پاردایمی توسط نرم فزار Maxqda20 مورد تحلیل قرار گرفته است، یافته های پژوهش نشان از انواع عوامل علّی(رهبری سبز و مدیریت، ساختار سازمانی، سیاست های سازمانی و چشم اندازه و نگاه سبز)، پدیده محوری( اقتصادی، اجتماعی، محیطی و فرهنگی)، راهبردها( انگیزش کارکنان، آموزش و فرهنگسازی سبز و ارتباطات)، مداخله گر نقش رهبری، فرهنگ سازمانی و سیستم پاداش)،زمینه ای( بستر فرهنگی سازمان، بسترتوسعه فناروی، بسترمالی و بسترساختاری) و پیامدها (عملکردسازمانی، صرفه جویی اقتصادی، بهبود و توسعه فرهنگ سازمانی سبز و ارتقا فرهنگ اجتماعی سبز و محیط زیست پایدار) بوده که، مدل تحقیق در سطح ابعاد و مولفه های مورد بررسی و اعتبار سنجی در مرحله کیفی انجام پذیرفت. نتایج نشان از طراحی مدل رفتار شهروندی سازمانی پایدار در نظام بانکی می تواند به بهبود تصمیمات مصرفی افراد و کاهش تأثیرات منفی بر محیط زیست و جوامع کمک نماید، این مدل می تواند به ارتقاء اخلاق مصرفی و توسعه پایداری در نظام بانکی کمک و به توسعه اصول اخلاقی در تصمیمات کمک که در نهایت منجر به تأثیر مثبت بر سیستم نظام بانکی خواهد داشت.Presenting a sustainable organizational citizenship behavior development model in the banking system
Developing organizational citizenship behavior for sustainability in the banking system is of great importance because this area requires responsible management and sensitive information. The aim of this research is to present a model for developing sustainable organizational citizenship behavior in the banking system. To achieve this goal, through exploratory interviews and surveys with 19 managers in the banking system using purposive sampling, theoretical saturation was reached. The data obtained were analyzed using content analysis and a paradigm model was developed using Maxqda20 software. The research findings indicate various causal factors (green leadership and management, organizational structure, organizational policies, and green vision), core phenomena (economic, social, environmental, and cultural), strategies (employee motivation, training and green culture, and communication), intervening factors (leadership role, organizational culture, and reward system), backgrounds (organizational cultural infrastructure, development infrastructure, moral infrastructure, and structural infrastructure), and outcomes (organizational performance, economic efficiency, improvement and development of green organizational culture, and enhancement of green social and environmental sustainability). The research model was designed and validated at the dimension and component levels in the qualitative phase. The results show that designing a model for sustainable organizational citizenship behavior in the banking system can help improve individuals#39; consumption decisions and reduce negative impacts on the environment and societies. This model can contribute to enhancing ethical consumption and sustainable development in the banking system, as well as promoting ethical principles in decision-making, ultimately leading to a positive impact on the banking system.