رتبه بندی عوامل کلیدی موثر بر بکارگیری نظام آموزشی در ترویج آموزه های اقتصاد اسلامی در ایران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
یکی از اهداف انقلاب اسلامی، گسترش و نهادینه سازی اصول و مبانی اسلام در عرصه های گوناگون و انطباق و سازگارکردن کارکرد نظام های مختلف جامعه با موازین شرع و فقه اسلامی است. نظام آموزشی بعنوان یک بستر و زمینه برای بروز خلاقیت، نوآوری، شکوفایی و رشد جمعی و فردی بین اعضای یک جامعه می تواند مزایای قابل توجهی را در حوزه نظر و عمل به همراه داشته باشد. بکارگیری این نظام در عملیاتی کردن مبانی اقتصاد اسلامی نیازمند در نظر گرفتن عوامل مختلف است. هدف اصلی این پژوهش شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر به کارگیری نظام آموزشی در ترویج آموزه های اقتصاد اسلامی در ایران می باشد. با بررسی ادبیات موضوع و بر مبنای دیدگاه های موجود در حوزه اقتصاد اسلامی، 30 زیر معیار در قالب 2 عامل اصلی شناسایی شد. این عوامل و زیرمعیارها با نظر سنجی از 313 نفر از خبرگان، اساتید دانشگاهی و حوزه های علمیه و با کمک فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی رتبه بندی گردید. نتایج تحقیق نشان می دهد که از نظر خبرگان، هنگام تصمیم گیری در خصوص به کارگیری نظام آموزشی در ترویج آموزه های اقتصاد اسلامی بایستی عوامل آموزش و پرورش، دانشگاه، فضای مجازی سایبر و حوزه علمیه به ترتیب مد نظر قرار گیرندIdentifying and Ranking Key Factors Influencing the Adoption of the education system to promote the teachings of Islamic economics in Iran
Expansion and institutionalization of the principles of Islam in various fields and adaptation of the function of different community with Shariah law and Islamic are the goals of the Islamic Revolution. Education System as a context for creativity, innovation, growth and prosperity of individual and collective among members of a community can have significant benefits in the field of theory and practice. Using this system, the operating principles of Islamic economics needs to consider several factors. The main objective of this study is to identify and rank the factors influencing to adopt the education system to promote the teachings of Islamic economics. Based on the literature review and perspectives in the field of Islamic economics, 30 sub-factors were identified in two major factors. With the survey of 313 experts, academics and experts in seminaries and with the help of fuzzy analytical hierarchy process had ranked these sub-factors and factors. The results show that when deciding to adopt the education system to promote the teachings of Islamic economics, education & Training, University, cyber cyberspace and seminary factors must be considered respectively