چکیده

زمینه و هدف: پیدایش چهره های فعال در عرصه رسانه های جدید و شبکه های اجتماعی  برای کسب شهرت و جذب هوادار با بهره گیری از انواع فعالیت های متمایز و خاص فراگیر شده است، با گونه شناسی پیام های سلبریتی ها می شود این ظرفیت را در جهتی هدفمند و مثبت هدایت کرد. از این رو پژوهش حاضر, با هدف گونه شناسی محتوای پیام سلبریتی های ایرانی به شناخت گونه های آن ها در پیام های حواشی اخبار ترند شده فضای مجازی (مورد مطالعه اینستاگرام)» دست یافت. پرسش اصلی پژوهش, این است که گونه های سلبریتی در پیام هایشان درشایعه وحواشی اخبار ترند شده فضای مجازی، کدامند؟از روش تحقیق تحلیل محتوای کیفی, برای ارائه نتایج و طبقه بندی داده ها استفاده شد.؛ جامعه مورد مطالعه یا واحد تحلیل تحقیق، شامل  مطالب صفحات پر بازدید 20نفر از افراد مشهور و اینفلوئنسرهای ایرانی در اینستاگرام است که به صورت هدفمند انتخاب شدند. یافته ها نشان می دهد که با توجه به محتوای مطالب سلبریتی های ایرانی می توان آن ها را درشش گونه دسته بندی کرد: 1-طنز اجتماعی و هجو2-ابراز آثار خود3-ابراز اصلی بدن, پوشش, غذا و لوازم منزل,سبک زندگی مصرفی4-ابراز آثار خود و رویدادهای هنری5-ابراز آثار خود(چهره و بدن)6-ابراز خود در قالب اصلی بدن, پوشش, غذا و لوازم منزل,سبک زندگی،مقوله آگاهی بخشی به دنبال کنندگان در افراد مشهور ضعیف و در شش بُعد فاقدبعد تحلیلی حوادث است . بنابراین با توجه به محتوای پیام های سلبریتی ها مشاهده می شودپیام های این افراد، هدفمند و آگاهی بخش برای دنبال کنندگانشان نیست.

Politicizing the culture of reputation in the management of trending news in the virtual space

Background and purpose: The emergence of active figures in the arena of new media and social networks to gain fame and attract fans by using a variety of distinct and special activities has become widespread, with policies, this capacity can be directed in a purposeful and positive direction. Therefore, the current research was done with the aim of knowing the "reputation culture in the management of trending news in the virtual space (Instagram case study)" and knowing the existing policy. In the theoretical foundations of the concept of information society and social network, and the main question of the research is, how is the politics of reputation culture in the management of rumors and trending news in the virtual space? Method: Qualitative content analysis was used to present the results and classify the data. The studied community or research analysis unit includes the most visited pages of 20 famous people and influencers on Instagram, which were selected purposefully. The findings show that the category of celebrity culture is weak in famous people and in the five main dimensions of body, clothing, food and household items and expressing or showing their works to the audience. Therefore, there is no policy of celebrity culture by cultural managers to encourage famous people to act on the trending news of cyberspace, and the messages of these people are not targeted and informative.

تبلیغات