نگاه مدیران روابط عمومی سازمان های دولتی شهر یزد به حرفه روابط عمومی
آرشیو
چکیده
با توجه به نقش مهم و محوری ارتباطات و نهادهای ارتباطی در حوزه فرهنگ عمومی و نقش آفرینی آنان در برساخت های ارزشی و هنجاری جامعه، این مطالعه باهدف توصیف دیدگاه مدیران روابط عمومی سازمان های دولتی شهر یزد از «شغل روابط عمومی» انجام گرفت. این پژوهش بر آن است با واکاوی دیدگاه های مطرح شده از سوی مدیران روابط عمومی های سازمان های دولتی شهر یزد، پاسخی برای این سؤال محوری بیابد که ایشان چه نگاهی به این حرفه دارند؟ از آنجا که دیدگاه مسئولان روابط عمومی نسبت به حرفه خود، نقش اساسی در نحوه عملکرد آنان دارد و انجام تحقیقی که بتواند به واکاوی فهم و تفسیر ایشان از شغل شان بپردازد، ضرورت می یابد. برای دست یابی به هدف تحقیق، از روش کیفی-پدیدارشناسی استفاده شد. مصاحبه شوندگان به صورت هدفمند از میان مدیران روابط عمومی های سازمان های دولتی شهر یزد در سال 1400 انتخاب شدند و حجم نمونه تا اشباع داده ها به 21 نفر رسید. داده ها از طریق مصاحبه عمیق، گردآوری و با استفاده از روش پیشنهادی اسمیت تجزیه و تحلیل شد. در نتیجه، چهار مضمون کلّی ویژگی های استراتژیک، تاکتیکی، تکنیکی و فردی پدیدار شدند. یافته های نهایی نشان داد مشارکت کنندگان با نگاهی عملگرایانه به حرفه روابط عمومی و وظایف آن می نگرند.The Viewpoints of Public Relations Managers of Yazd Governmental Organizations on the Profession of Public Relations
Given the crucial role of communication and communicative institutions in shaping public culture and their influence on constructing societal values and norms, this study aims to describe the perspectives of public relations managers in government organizations in Yazd on the "public relations profession." The research seeks to explore the viewpoints expressed by these managers to answer the central question: How do they perceive this communicative-cultural profession? Since public relations managers' perceptions of their profession play a fundamental role in their performance, conducting research that delves into their understanding and interpretation of their work is essential. To achieve the research objective, a qualitative thematic analysis method was employed. Interviewees were purposefully selected from among public relations managers in government organizations in Yazd in the year 2021, and the sample size reached 21 participants until data saturation was achieved. Data were collected through in-depth interviews and analyzed using the method proposed by King and Horrocks. The analysis identified four general themes: strategic, tactical, technical, and personal characteristics. The final findings revealed that the participants view the public relations profession and its responsibilities from a pragmatic perspective