عوامل اقتصادی مؤثر بر توسعه هاستل در صنعت گردشگری ایران
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف : رشد گردشگری در هر منطقه باعث ایجاد نیاز به صنایع اقامتی در آن منطقه می شود. در سال های گذشته شاهد افزایش حجم گردشگر و رونق گردشگری در کشور ایران بوده ایم. یکی از صنایع اقامتی که در دیگر کشورها رونق پیدا کرده است، صنعت هاستل است؛ ولی در ایران این صنعت مغفول مانده است. هدف اصلی این پژوهش شناسایی راهکارهای توسعه صنعت هاستل در ایران است. روش شناسی : پژوهش حاضر از نظر رویکرد استقرایی، از نظر محیط انجام پژوهش، میدانی و از نظر روش، پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش تمام افرادی هستند که به نحوی با این صنعت می توانند درگیر باشند. به منظور تجزیه وتحلیل داده های پژوهش از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. در این رابطه، نرم افزار Maxqda10 مورد استفاده قرار گرفته است. یافته ها : عوامل سرمایه گذاری و هزینه ای خصوصاً هزینه های راه اندازی و عملیاتی، مهم ترین عامل مؤثر بر توسعه هاستل شناسایی شد. توجیه های اقتصادی و بازگشت سرمایه مثل پایداری اقتصادی و میزان ریسک سرمایه گذاری و نهایتاً تأثیر فرهنگی و اجتماعی مثل منافع جامعه و مشارکت، عوامل مهم بعدی هستند. نتیجه گیری و پیشنهادها : برای توسعه هاستل، باید سیاست های حمایتی از کارآفرینان حوزه گردشگری فراهم شود تا ریسک سرمایه گذاری خصوصاً در راه اندازی کسب وکارهای جدید کاهش یابد. نوآوری و اصالت : این پژوهش عوامل اقتصادی را با تمرکز بر راه اندازی هاستل های جدید در ایران انجام داده است.Economic Factors Affecting the Development of Hostels in Iran's Tourism Industry
Context and Purpose : The growth of tourism in any region necessitates the establishment of accommodation industries within that area. In recent years, we have witnessed an increase in tourist volume and the prosperity of tourism in Iran. One of the accommodation industries that has flourished in other countries is the hostel industry, but in Iran, this industry has remained neglected. The main objective of this research is to identify development strategies for the hostel industry in Iran. Methodology : The present study adopted an inductive approach, with field research conducted in the form of a survey. The target population of this research included all individuals who could be involved in this industry in any way. The content analysis method was employed for data analysis, and the software Maxqda10 has been utilized for this purpose. Findings : Investment and cost factors, especially startup and operational costs, were identified as the most influential factors in hostel development. Economic justifications and return on investment, such as economic stability and the level of investment risk, and ultimately, cultural and social impacts, such as community benefits and stakeholder participation, are crucial next steps. Conclusion : To foster hostel development, supportive policies for tourism entrepreneurs should be implemented to reduce investment risks, especially in launching new businesses. Originality/value : This research focuses on economic factors concerning the establishment of new hostels in Iran.